Sv: Spinoff: Hvilke kameler gikk ikke ned?
Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.
Men hvis man har barn som ikke er mørkeredde, så vil de jo heller ikke protestere mot å sove i mørket, og da blir det jo ikke en "kamel som ikke gikk ned"?
Unger kan plutselig bli mørkredde. Vår minstemann har sovet i stummende mørke, helt til han nå, i en alder av 2.5 år begynte å lage trøbbel når han skulle legge seg. Skriking og hyling og u name it. Vi var beinharde, for hos oss er det en kamel at ungene skal legge seg fint, uten mye dill. Men vi tenkte jo på hva det kunne være som var problemet. Så vi tenkte at det kanskje kunne være lyset. Nå får han legge seg med det på, og så skrur vi det av når han har sovnet. Funker fint som snus
Til du som var så opptatt av at barna dine skal sove med lyset av, kan jeg få spørre hvorfor det er en så viktig "kamel" for deg? Skriking i butikker og hopping i møbler og den type ting kan jeg forstå vitsen med, men det å insistere på at unger skal sove med lyset av, i stummende mørke. Opplys meg!

Jeg gir meg ikke på mørkeregelen, når noen av ungene prøver seg på å slå på lys på nattestid. Er det natt, så er det natt. Og vi er avhengige av at alle får søvnen sin, skal vi fungerer greit på dagtid. Vi har alle felles soverom, så hvis en våkner og slår på lys, så er det fort at flere våkner. Og da er vi i gang!
Mørkredd er det ingen som er. Vi er tross alt ni i samme rom, så tror nok ungene føler det som trygt.
Det er vel mere utrygg følelse blant unger som blir plassert alene i et annet rom. Nattlampe eller ikke, så er de jo alene.