Sv: Norsk skole i krise?
Det verste er jo de som velger yrkesfag, men dropper ut og blir tapere fordi de ikke klarer almennfagene. Jeg møtte en del av disse på voksenopplæringa. Kjempemotiverte elever, men de hadde rett og slett ikke de store teoretiske evnene. Heldigvis fikk en del av dem de rette diagnosene (dysleksi, dyskalkuli o.l.) slik at de kunne få fagbrev selv med stryk.
En ting er at alle skal med på vgs, men hvorfor man skal lage et system der alle skal hjelpes gjennom en universitetsutdannelse, det skjønner jeg ikke. Kvalitetsreformen på universitetet er jo en kvantitetsreform, noe hun dama som jeg ikke husker hva heter som er medminister faktisk selv har skrevet i en kronikk i dagbla! De flinkeste studentene får ikke lenger velge fagkombinasjoner selv eller ha raskere progresjon, fordi alt skal være strømlinjeformet og enkelt. Norge har vært kjent for å ha laveregradsstudenter med dårlig faktakunnskap, men doktorgradsstudenter som er blant de beste i verden til å tilegne seg kunnskap selv, og vise kildekritikk. Nå tror jeg vi mister mange fra den siste kategorien.