Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 08:53   #21
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Vi serverer øl, vin og akevitt til julemiddagen, men det kommer selvfølgelig an på hvem som er gjest.
Dersom min svoger og svigerinne(som døde av sitt alkoholmisbruk) var på besøk serverte vi aldri alkohol. Ikke for å skjerme ungene, men fordi vi som voksne syntes det var ubehagelig når disse drakk.

I et tilfelle som HI skisserer ville jeg aldri servert alkohol, heller ikke alkoholfri øl/vin, fordi et barn skiller ikke på det. Det ser og lukter helt likt.

Gammel 19-12-07, 08:55   #22
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I HIs tilfelle hadde jeg ikke godtatt alkohol på julaften. Min mor og bestefar tar seg en øl til julemiddagen. Har aldri noensinne sett de drikke to. Og så tar de andre voksne seg en likør til kaffen. Her har jeg heller aldri sett de drikke to. Selv rører jeg ikke alkohol med barna tilstede, men jeg har ikke noe imot at de ser slik alkoholbruk som beskrevet over.

Gammel 19-12-07, 08:56   #23
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Her serveres det aldri alkohol til mat uansett andledning.
Drikke gjør vi kun på jentefester/andre fester uten barn tilstedet.

Men jeg bryr meg ikke om at folk tar seg litt vin/øl til maten når vi er borte, så sant de holder seg til det og ikke drikker hele kvelden utover.

Enig i at alkoholen øddelagger smaken av maten.

Her hjemme hos oss serveres det bare alkohol når ungene er borte på overnatting. Eller vi er borte på fest .
Jeg synnes ikke alkohol og unger hører i hop.. altså at vi foreldre drikker. Kan jo plutselig skje noe at vi eks må på sykehus. "Greit"det er bare å ringe sykebil eller taxi, men på den tiden eks taxi bruker opp hit, er mindre en den tiden vi bruker på å kjøre til sykehuset selv.

Vi bruker å spise middag hos mamma og pappa på julaften så drar vi hjem for å åpne pakker. Før da vi åpnet de hos mamma og pappa så tok mamma og pappa seg et lite glass vin. Det gjore med ingen ting.
Men nå når de kommer oppover hit for å åpne pakker ilag med oss så drikker mamma en liten øl til maten istede.
Jeg er vant med hjemme fra at til jul så drakk mamma kanskje en øl til maten og når vi fikk besøk i julen så tok de seg en likør eller conjak.
Ikke noe mere.

Først da jeg ble voksen at mamma og pappa begynnte å drikke vin

Gammel 19-12-07, 08:57   #24
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det er uproblematisk å servere alkohol til maten julekvelden og andre kvelder foran mitt barn. Vi er måteholdne og ingen blir beruset når det er barn tilstede.

I ditt tilfelle ville jeg nok vært langt mer forsiktig. Julaften skal være en hyggelig kveld for barna, og det er jo synd hvis den lille gutten blir utrygg og redd fordi det serveres alkohol. Jeg ville nok tatt større hensyn til han enn til at de voksne er vant til øl på julaften.

Enig. Jeg ville ikke servert alkohol med gjestene til Elias.

Gammel 19-12-07, 08:59   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til øl og akevitt til julemiddagen; for meg er dette det eneste som "passer", jeg har utelukkende gode minner knyttet til det, og jeg har ingen problemer med å servere eller få servert dette i min egen familie.

I den situasjonen som beskrives, ville jeg derimot kuttet ut alkoholen og gjort mitt beste for å finne akseptabel alkoholfritt øl til meg selv og de gjestene som synes øl hører til julematen.

Gammel 19-12-07, 09:01   #26
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

(har ikke lest alle svarene før jeg svarer)

Jeg har selv vokst opp med voksne som har hatt et uproblematisk forhold til alkohol - med det mener jeg at de har nytt med måte. Jeg har vært vant til å se at de koser seg med vin, og mine barn er også vant til det. For meg er det en helt naturlig del av en julefeiring. Det er selvfølgelig ikke snakk om overdrevet inntak.

Jeg synes situasjonen er en helt annen slik du beskriver den, og tror jeg ville droppet alkohol til maten, i alle fall så lenge den lille gutten var våken? Og jeg kan liksom ikke tenke meg annet enn at det voksne paret klarer å vente litt med å drikke øl?
Men det må vel gå an å snakke med gjestene for å få høre hva de siser? Både han som er sønn av en alkoholiker og det andre paret som gjerne vil drikke litt øl?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 19-12-07 kl 09:07. Årsak: skrivefeil
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:01   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke alkoholfritt heller hører hjemme. Et barn kan ikke skille mellom hva det er alkohol i og ikke og bare lukten/synet av øl kan trigge dårlige minner jeg syns barn bør få unngå generelt sett og spesielt på julaften.

Gammel 19-12-07, 09:02   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns ikke alkoholfritt heller hører hjemme. Et barn kan ikke skille mellom hva det er alkohol i og ikke og bare lukten/synet av øl kan trigge dårlige minner jeg syns barn bør få unngå generelt sett og spesielt på julaften.

Det er et poeng.

Gammel 19-12-07, 09:04   #29
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og en veldig lang setning! Jeg måtte lese flere ganger.

Gammel 19-12-07, 09:05   #30
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dette tilfellet hadde ikkje eg heller servert alkohol, men i utgangspunktet både drikk og serverar eg alkohol til maten både julafta og andre dagar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:06   #31
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

i HIs situasjon hadde jeg ikke servert alkohol.
I vår familie hører øl og akevitt med til julemiddagen, og ingen har problemer med alkohol, så for oss gjør det ingenting at barna er der.

Signerer Bæret.

Gammel 19-12-07, 09:07   #32
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Helt enig. Clausthaler ser ut og lukter som pils, så jeg ville ganske sikkert ikke servert det heller. Jeg ville definitivt savnet øl til maten, men heller det enn å ha en ukomfortabel unge på besøk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:08   #33
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Hvilket syn har dere på alkohol til middagen på julaften?
Er dette problematisk for dere, eller det selvfølgelig helt OK selv om man sitter sammen med barn som ellers ikke ser at de voksne drikker?

Vårt barn er ikke uvant med å se at voksne "drikker". Vi tar et glass eller to til maten og noe sterkt til kaffen på julaften.

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Jeg spør fordi vi denne julekvelden skal ha til bords blant andre en voksen sønn av en alkoholiker, en liten gutt som ikke kan bo hos sine foreldre fordi de ruser seg, pluss et voksent par som har en sterk tradisjon om at man skal jo selvfølgelig ha øl til maten julekvelden.

Hva ville dere ha gjort?

Droppet alkoholen av hensyn til disse barna som kan bli utrygge om det blir servert alkohol. Barnas trygghetsfølelse betyr mer en alkohol.

Gammel 19-12-07, 09:09   #34
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alt med måte.
Vi drikker nok et glass til maten, men klarer også å stoppe med det.
Dersom du tror denne voksne ikke klarer å styre seg, så ville nok det beste være å sette fram alkoholfri drikke istedet.

Gammel 19-12-07, 09:10   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Dersom du tror denne voksne ikke klarer å styre seg, så ville nok det beste være å sette fram alkoholfri drikke istedet.

Det er ikke en alkoholiker de har besøk av, men en voksen sønn av en alkoholiker, og en liten gutt med foreldre som er rusmisbrukere.

Gammel 19-12-07, 09:14   #36
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke en alkoholiker de har besøk av, men en voksen sønn av en alkoholiker, og en liten gutt med foreldre som er rusmisbrukere.

Leste visst litt fort. Beklager.

Gammel 19-12-07, 09:14   #37
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

I det tilfellet som blir beskrevet hadde jeg nok droppet alkohol, ja.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:15   #38
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I ditt tilfelle Elias, ville jeg ikke ha servert alkohol til maten.

Vi har hatt litt diskusjon hjemme på hva vi skal gjøre hjemme hos oss. Mannen min kommer fra et hjem hvor det ikke serveres alkohol til maten og vil ikke drikke uansett (det er rett og slett ikke "en del av julen" for ham). Jeg for min del synes det er hyggelig med rødvin til (svine)ribba, øl til pinnekjøttet og vann til kveita (ikke motsatt, det er jo helligbrøde! Neida, men det er dette er min jul). Er usikker, skal bestemme meg i løpet av morgendagen.

Gammel 19-12-07, 09:15   #39
Sansa

Standard

De skal ha besøk av et par som gjerne vil ha alkohol. Det var disse jeg siktet til.

Gammel 19-12-07, 09:16   #40
Sansa

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I ditt tilfelle Elias, ville jeg ikke ha servert alkohol til maten.

Vi har hatt litt diskusjon hjemme på hva vi skal gjøre hjemme hos oss. Mannen min kommer fra et hjem hvor det ikke serveres alkohol til maten og vil ikke drikke uansett (det er rett og slett ikke "en del av julen" for ham). Jeg for min del synes det er hyggelig med rødvin til (svine)ribba, øl til pinnekjøttet og vann til kveita (ikke motsatt, det er jo helligbrøde! Neida, men det er dette er min jul). Er usikker, skal bestemme meg i løpet av morgendagen.

Er det ikke en mulighet at du tar deg et glass og han lar være?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.