Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det er ingen menneskerett å få barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 11:09   #15
TBM
Passiv

Standard

Sv: Det er ingen menneskerett å få barn

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

I mine ører innebærer det å få barn når man "stifter familie". Slik det står i sitatet fra menneskerettighetserklæringen, virker det jo også som "å gifte seg og stifte familie" er to separate ting (selv om det andre åpenbart skal følge av det første, slik det er formulert).

Utsagnet "Det er ingen menneskerett å få barn" er i mine ører ikke bare velbrukt, men nesten oppbrukt. Jeg kan ikke få sagt hvor lei jeg var av å få høre dette da vi var ufrivillig barnløse. Det ble nesten uten unntak brukt av folk som selv var foreldre.

Det skjønner jeg godt - det er nok noe jeg kan ha sagt også i en diskusjon - men jeg tror ikke jeg har gjort det med ufrivillig barnløse tilstede.

Jeg tror det er veldig viktig for svært mange av oss å få barn - og så lenge vi har mulighet for å hjelpe så mange som mulig til å få barn (medisinsk hjelp - husker ikke fagordene...). Grunnen for å hevde at det ikke er noen menneskerett å få barn, går vel mer på det at man ikke kan forvente noen erstatning fra samfunnet om man ikke kan få barn. Med andre viktige rettigheter kan man imidlertid få erstatning.

Dette ble knotete, men jeg prøver å få fram skillet mellom:
- hvis man som en voksen ansvarlig person blir nektet å kunne gifte seg, vil man kunne "saksøke" samfunnet/få erstatning for at en menneskerett ble brutt
- hvis man ikke kan få barn ved å føde de selv, så er det ingen menneskerett på samme måte. For utsagnet henviser jo til rett som i menneskerett, ikke som i en vanlig rett...

Dette er forøvrig en interessant diskusjon - jus er spennende!

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.