|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Ustabil
|
![]() Sv: Om julegavenes innhold
Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Der er hele poenget mitt, eller det vil si her er det jeg er susende uenig med deg. For det er nemlig slik at det er massevis av utstyr ungene "trenger", eller ønsker seg, altså praktiske ting. Det betyr ikke at alt blir kjøpt og at det er en selvfølge at det skal stå et nytt akebrett utenfor straks og med det samme han har lyst på et nytt et. Som f.eks i fjor: da hadde han rattakebrett, men ikke rattkjelke. Han ønsket seg rattkjelke, men jeg syntes det var unødvendig å springe ut å kjøpe et straks og med det samme og bare overlevere det et par uker før jul. Da synes jeg det er naturlig at man venter med det til jul. Det gikk på bekostning av noe annet. Annet utstyr måtte han vente på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
flisespikker
|
Jeg synes fremdeles det ville være mer naturlig å ta til orde for å begrense antall plastskroteleker enn for å begrense andelen nyttegaver. Og hvis barna er vant til at en rimelig andel av gavene er nyttige ting og ikke nødvendigvis ting de har "bestilt" selv, vil det kanskje dempe forventningene til "gaveberget".
Antagelig ikke, men jeg vil tro at det nesten alltid er ett eller annet noenlunde nyttig de har bruk for. Og det trenger jo absolutt ikke være noe som er like dyrt som en tripp-trapp-stol; ungene har neppe noen forventning om at "i fjor fikk jeg en nyttig ting til x tusen, da regner jeg virkelig med å få noe nyttig som er like dyrt i år!".
Neida.
![]() |
#44 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man må da ikke det. Jeg synes det er ille om ungene tar de "nødvendige" tingene for gitt også jeg. Unger teller ikke anntallet gaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Absolut ateist
|
Det er ikke ofte jeg bare signerer, men her har vel Stompa fått med seg omtrent hele min tankegang når det gjelder julegaver.
![]() |
#46 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om julegavenes innholdVi fikk seks flotte spisestuestoler av svigermor et år og det er en av de fineste gavene jeg har fått i voksen alder. Vi er ikke bortsjemt med dyre gaver, så den gaven var et unntak. Nyttig og kjærkommen gave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg skjønte ikke helt linken mellom overforbruk og praktiske gaver. Hvis det kommer juler hvor glitterbarnet ikke "trenger" noe, kommer vi jo ikke til å fylle opp den pengekvoten med plæstic-stæsj?
![]() |
#48 |
Energisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg blir kjempeglad for praktiske gaver. Og ting til huset. For det er jo det jeg som regel skriver på ønskelisten som sendes til familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Om julegavenes innholdTurbo liker å få klær i julegave. Spes fra gu`moren for hun kjøper bestandig snoopy klær
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 20-12-07 kl 18:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
seru
|
![]() |
![]() |
#51 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Om julegavenes innholdJunior ønsker seg klær til jul i tillegg til lego, det har han skrevet på ønskelisten sin og sagt til alle som har lurt på hva han ønsker seg til jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Borte
|
Dette virker som et ganske oppkonstruert problem. Det er tross alt ikke de tingene vi har god bruk for (feks. tripp-trapp-stoler og vinterdresser) som skaper overforbruk. Og alle barn og voksne har som oftest bruk for noe som er praktisk nyttig hvert år. Man vokser ut av og sliter ut klær og utstyr, da er det helt naturlig for meg at jul og bursdag er anledninger for foreldre og øvrig familie til å kjøpe nyttige gaver såvel som unyttige, men morsomme gaver.
![]() |
#53 |
Bedreviter
|
Ungene får én, og kun én, gave (hver) av oss foreldrene, og i år får Frøkna slalomski. Det hadde hun kommet til å få uansett, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det er et argument for å ikke gi henne det til jul? Er det liksom bedre å gi henne slalomski i begynnelsen av desember, og dermed måtte kjøpe noe annet til henne til jul som hun ellers ikke ville fått? Hvordan er det med på å begrense overforbruket?
Du går med andre ord ut i fra at alle foreldre kjøper masse leker til ungene til jul, og at de som kjøper praktiske ting gir det i tillegg? Vel, som du ser av det jeg skriver over så gjelder ikke det alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg prøver å gi ungene ting som er nyttige og som de blir glad for. Trenger ikke være noen motsetning i det. Jeg har aldri pakket inn vinterdresser og gitt til jul, men ellers så får de mye som vi ville kjøpt ellers, og begrenset med ting som bare er gøy og fjas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
godt brukt
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdHer ønsker vi oss ting vi trenger eller litt dyre gaver av besteforeldre, ski, dresser, sko, kanskje dukkehus, trehjulsykkel osv. ( i år ski og klær). |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg ble ihvertfall superglad da jeg fikk langrennski til jul av min mor og de. Har vi det så godt i dag at barn ikke gleder seg over sportsutstyr lenger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det synes jeg også er unødvendig.
![]() |
#58 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om julegavenes innholdHer blir det litt blanding. I år har vi kjøpt stor bokhylle på deling til jentene. Den skal så på lekerommet deres. Storesøster får "jungelboken" på dvd og lillesøster får en lekebok utenom.
![]() |
#59 |
ssscccuphersfantassschisk
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om julegavenes innholdVi har ønsket oss bilstol, ullundertøy og slike ting til AJ i år.
![]() |
#60 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdVi kjøper gjerne, og ønsker "oss" (altså til henne), nyttige ting til både jul og bursdag. Vinterdress, ny seng, klær, sko, mm. Men vi pleier somregel å ha en pakke med noe gøy i også.
![]() |
![]() |
|
|