Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol når barna er til stede?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 21:52   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du alkohol når barna er tilstede?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Nesten ingen som vil begrunne valget sitt altså?

Jo, det kan jeg gjerne. Jeg er vokst opp med at moderat inntak av vin og øl er helt greit, og særlig til mat i helgen når man har besøk etc. Det har aldri vært noen tanke hos meg å praktisere annerledes hos meg selv. Ift drikke når barna har sovnet synes jeg som sagt kjøreargumentet faller gjennom, og ser ingen vits i at ikke mannen og jeg skal kunne kose oss med litt øl og vin på kvelden i helgen, vi sitter tross alt en god del hjemme.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:52   #42
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er viktig at alkohol ikke er noe hokus-pokus de voksne snakker om og gjør i det skjulte. Å ta seg et glass i ny og ne "sammen med" barna avmystifiserer alkoholen.

Gammel 21-12-07, 21:52   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe galt i å nye moderate mengder alkohol selv om det er barn tilstede. Enkelt og greit.

Gammel 21-12-07, 21:53   #44
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøreargumentet er teit, for jeg er ofte alene hjemme med guttungen og jeg har ikke lappen ...

Gammel 21-12-07, 21:55   #45
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Det er veldig sjelden vi drikker alkohol når ungene er våkne. Jeg synes det er helt ok å ta et glass vin til maten en sjelden gang men det er ikke aktuelt å drikke noe mer enn det.
Når de sover kan vi godt drikke litt mer enn et glass. Det er ikke noe poeng for meg at vi skal være kjørbare. Skjer det noe kan vi ta en taxi.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:57   #46
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg syns det er viktig at alkohol ikke er noe hokus-pokus de voksne snakker om og gjør i det skjulte. Å ta seg et glass i ny og ne "sammen med" barna avmystifiserer alkoholen.

Akkurat det tror jeg også.

Å gjøre alkohol til noe spennende og veldig voksent som må skjules for enhver pris tror jeg ikke er bra. Spesielt ikke når disse voksne setter eksempelet om at formålet med å drikke alkohol er å drikke mye og bli beruset.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:59   #47
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter med en øl nå, mens mannen krangler ungene i seng.

Gammel 21-12-07, 22:03   #48
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Det er jeg helt enig i. Jeg kan gjerne drikke ett eller to glass vin med barna/tenåringene tilstede. At ingen drikker seg beruset med barn tilstede her i huset er en selvfølge. Jeg er vokst opp med alkoholikerfra og at alkohol var noe skremmende og fordekt. Der et bevisst valg at jeg vil at ungene skal se at alkohol ikke trenger å være noe man drikker for å ruse seg, og dermed noe man må holde skjult for dem. Alkohol i små mengder er noe helt, helt annet enn fyll. Og noen av mine barn er voksne/tenåringer, og fullt ut istand til å uttale seg. Etter tidligere diskusjoner her har jeg snakket med dem om dette, og de sier at de aldri har opplevd noe ubehagelig i forhold til alkohol her hjemme, så atferdsendringene kan ikke ha vært plagsomme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:05   #49
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg har ingen problemer med å drikke hverken når barna er våkne eller når de sover. Jeg har aldri helt forstått hvorfor en av foreldrene til normalt friske barn alltid må være edru eller kjørbar. Skulle det skje noe ringer jeg ambulanse eller taxi.
Når det er sagt drikker jeg skjeldent mye, og jeg er ikke beruset når ungene er oppe, men det er nok meget mulig jeg kan bli lett fnisete etter at de er i seng. Vi har skjeldent barnevakt og mye av vårt sosiale liv består i å innvitere venner hjem til oss på god mat og drikke. Alkohol er ikke veldig viktig for meg, men jeg setter heller ikke absolutt hele livet mitt på vent fordi vi har fått barn. Med andre ord så har jeg tenkt å nyte et glass rødvin eller fire, jeg skal ikke være tørrlagt til de flytter hjemmefra om 15 år.

Jeg gjør som Heiko, signerer bare henne.

Gammel 21-12-07, 22:07   #50
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, men som regel når de sover. De legger seg dog tidlig, ellers har jeg ingen motforestillinger mot at de skal se meg ta et glass vin.

Gammel 21-12-07, 22:08   #51
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ja, et/to glass vin eller en eller to øl tar jeg selv om barna er tilstede (våkne), men ikke noe mer enn det. Jeg ønsker ikke at mine barn skal merke at jeg forandrer meg, og at de skal bli usikre/redde. Det er det alt for mange barn som opplever at foreldrene forandrer seg ved inntak av alkohol.

Argumentet med at en må være kjørbar kjøper jeg ikke.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:10   #52
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ja, en sjelden gang. Drikker da kun 1-2 glass vin.

Samme her.

Siste året har det vel skjedd 3-4 ganger, tenker jeg.

Gammel 21-12-07, 22:11   #53
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Etter en oppvekst med mye alkohol og som en selvfølge i alle mulige lag og anledninger kjenner jeg at jeg begrenser det. Jeg drikker veldig sjeldent mens ungene er våkne, men det er ganske små og det er vanskelig å kose seg med et glass vin mens de springer rundt. Etter de har lagt seg er det noe annet, da kan jeg ta meg et glass i ny og ne, men ikke direkte ofte.

Høytidsdager styrer jeg unna mest mulig. Men jeg er enig i at det er viktig at barna kan få se et moderat bruk av alkohol, samtidig som at alkohol ikke skal være så viktig.

Gammel 21-12-07, 22:21   #54
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ja, vi kan drikke med ungene i hus. Dog ikke skikkelig beruset.

Jeg kan kose meg med en øl eller to når jeg er alene hjemme med dem også. Det gjør jeg med all verdens gode samvittighet, og tanken på at noe kan skje, så vi må på sykehuset, bekymrer meg ikke. Skulle en slik situasjon oppstått, så hadde ikke jeg kjørt uansett. Da hadde min oppgave vært å være der for det syke barnet, og det er jeg ikke i stand til om jeg kjører, så da hadde jeg ringt ambulanse eller taxi.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:27   #55
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg kan godt drikke vin når ungene er hjemme. Mine er så store nå at de legger seg ikke så tidlig at de ikke ser meg med vinglasset.
Men helt klart med måte. Alkoholen skal ikke skape "annerledeshet" for barna.

Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:28   #56
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst med at det er helt normalt å ta seg en øl eller et glass vin av og til. God drikke har alltid vært en naturlig del av en bedre middag. Jeg har ingen traumatiske opplevelser med berusede foreldre eller andre voksne.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:31   #57
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei.

Men mest for at jeg ikke liker øl og vin.
Mann kan ta seg en øl når ungene er lagt,men aldri til mat, han synes ikke det smaker no godt, som oftest
Jeg drikker ikke når ungen er i hus, spes ikke om jeg er alene med de. oste når jeg er alene med de har mann bilen så kan ikke kjøre. men om det skjer noe vil jeg være helt ædru..

Hjemme drakk mamma og pappa av og til en likør eller conjak når vi hadde besøk lørdags kveld.Mamma kunne ta en øl i ny og ne.
Men først etter jeg ble voksen at de drikker vin.

Turbo vet hva øl er og sånt. Og at det smaker blæ hehe
Svigerfar brukte å lage hjemmelaget øl.Og det smakte ræva hehe.
Og han drakk ofte øl til middag .

Helt greit ikke han som var foreldre til mine barn.

Reagerer litt når noen foreldre slurper i seg en del bokser øl mens man er på st.hans tur. Synnes når man har unger med på tur så bør man holde seg ædru.
Drikke kan man gjøre en annen gang

Sist redigert av Honda : 21-12-07 kl 23:02.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:34   #58
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker med barna tilstede. Siden jeg ammer så mye for tiden, så er jeg ytterst måteholden med alkohol, men når vi er tilbake i "hverdagen" så deler vi veldig gjerne en flaske vin på fredagskvelden.

Snuppa var med på nyttårsfest i fjor, ingen ble veldig fulle, men noen litt lettere beruset. Først i ettertid kom jeg på at noen sikkert ville reagert veldig på dette. Dette var en familiefest med flere småbarnsfamilier, og jeg tror egentlig at alle koste seg.

Jeg har aldri opplevd berusede foreldre som ekkelt. Men de har da heller aldri hatt noe alkoholproblem.

Gammel 21-12-07, 22:40   #59
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det gjør jeg ikke, og kommer heller aldri til å gjøre det.
Synes ikke barn og alkohol hører sammen, enten ungene sover eller er våkne.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:46   #60
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg gjør aldri det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.