Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?
Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.
Mens jeg satt og leste tråden om å betale barn for gode karakterer, begynte jeg å lure: Får barna deres ukepenger? Har de plikter som må gjøres for at de skal få dem? Har dere sanksjoner / blir ukepengene inndratt hvis pliktene ikke blir utført? og er dette egentlig forskjellig fra betaling for karakterer?
Vi har det ikke, hovedsaklig fordi jeg synes min barn er for små (6 og 3). Jeg har ikke noe prinsippielt imot lommepenger, tvert imot tror jeg at for eldre barn, er det å lære seg å disponere penger en nyttig lærdom.
Du lurer på hvorfor noen synes det er forskjell på dette og det å betale for karakterer. Forskjellen for meg er at jeg forventer at barna mine skal ha en indre "drive" for å lære, både jeg og mannen min har det, men det er mulig at alle ikke har det. Jeg har aldri tenkt over det, bare gått ut fra at det er slik for alle.
Men jeg forventer ikke at barna mine skal ha en indre "drive" for å vaske kopper. Er det noen som har det? Slike rutineting er typisk ting jeg gjør ut fra ytre belønninger (en nødvendighet, jeg får betalt for det - har jobbet som oppvaskhjelp, jeg får besøk og vil ha det rent etc), jeg har - overhode - ingen indre motivasjon for å ta oppvasken.