Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stabeis, stapeis, stabeist

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-07, 11:27   #1
Albertine
Passiv

Standard

Stabeis, stapeis, stabeist

Hva heter det på ordentlig, tro?

Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 11:28   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stabeis, stapeis, stabeist

Jeg sier stabeist, men om det er riktig, aner jeg ikke.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 11:29   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holder en finger på stabeist.

Gammel 27-12-07, 11:30   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det heter stabeis:

Opprinnelig lagt inn av Bokmålsordboka

stabeis m1 (kanskje av I el. II *stabbe) egen og stri mann

Verken stabeist eller stapeis gir treff. Har aldri hørt disse variantene heller.

Gammel 27-12-07, 11:30   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stabeis.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 11:32   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først fippskjegg, og nå stabeis.

:fortørnet:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 11:33   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jaja, jeg sier jo langlys, mellomjul og sånn allerede, så jeg holder fortsatt en finger på stabeist jeg

*stabeis*<--til ære for flisespikkerne.

Gammel 27-12-07, 11:36   #8
Albertine
Passiv

Standard

Det er stabeist som får flest treff på google.

Selv sier jeg stapeis, jeg sier jo hestpeis også...

Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 11:36   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Først fippskjegg

Hva skulle det ellers hete? :spør forsiktig:

Gammel 27-12-07, 11:37   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg er norsklærer og det forundrer meg ikke. Det er mange i Norge som ikke kan stave.

Gammel 27-12-07, 11:40   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hva skulle det ellers hete? :spør forsiktig:

På vegne av vanvittig mange kan jeg si at jeg trodde det het flippskjegg.

Gammel 27-12-07, 11:40   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

jeg sier jo hestpeis også...

Jeg sier folapip. : phintrønder :

Gammel 27-12-07, 11:42   #13
Albertine
Passiv

Standard

: phintrønder :

Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 11:42   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og «nyskjerrig» får 39 200 treff mens «kjempe kult» får 6 310 treff.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 11:46   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

På vegne av vanvittig mange kan jeg si at jeg trodde det het flippskjegg.

Unnskyld...

Gammel 27-12-07, 12:18   #16
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Stabeis og staPeis er ikke det samme.

Peis i den betydningen er nok av nordnorsk opphav, der peis brukes om penis. Andre bruksområder er hestpeis, surpeis, et.c.

Man har derimot vriompeis på bokmål, uten at jeg kjenner bakgrunnen for det uttrykket.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:22   #17
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

: phintrønder :

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:23   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Stabeis og staPeis er ikke det samme.

Peis i den betydningen er nok av nordnorsk opphav, der peis brukes om penis. Andre bruksområder er hestpeis, surpeis, et.c.

Og nå lærte jeg i Bokmålsordboka at dette "peis" har lavtysk opphav:

lty pese 'kjønnslem'

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:30   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Og nå lærte jeg i Bokmålsordboka at dette "peis" har lavtysk opphav:

lty pese 'kjønnslem'

Hehe. Ja et sted må det komme fra. Vi sier også kørv om gutt, snøtt er et annet penisord (er en del slike der), og fæsje om jente. Har hørt mange uttrykk både fra farfaren min + da jeg jobbet som pleiemedhjelper på sykehjem. Mange "unorske" ord. Rana er nok påvirket en god del både fra arbeidere som kom reisende fra utlandet og fra nabolandet Sverige, da byen ligger nært svenskegrensen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:33   #20
Lionking
hakuna matata

Lionking sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Lionking er litt kul
Standard

Jeg har hørt at prono er det fjerde mest brukte søkeordet i Kvasir.

Eller for å sitere en overskrift fra VG: Ordblinde er ikke idoter.

Lionking er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.