Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tilfører jerngryten jern i maten?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 21:09   #1
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilfører jerngryten jern i maten?

Jeg har også hørt at jerngryter tilfører maten jern, og at vårt bytte til aluminiumsgryter gjorde at det ble mye jernmangel omkring. Geitosten ble tilsatt jern en stund, men nå tror jeg ikke den blir det lengre. Mener å ha hørt at de fjernet jerntilskuddet for ikke lenge siden, men er ikke sikker altså.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:15   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg har også hørt at jerngryter tilfører maten jern, og at vårt bytte til aluminiumsgryter gjorde at det ble mye jernmangel omkring. Geitosten ble tilsatt jern en stund, men nå tror jeg ikke den blir det lengre. Mener å ha hørt at de fjernet jerntilskuddet for ikke lenge siden, men er ikke sikker altså.

Stemmer det. Nå er det bare noen få brunostprodukter beregnet på barn som er tilsatt jernsulfat - deriblant Litago prim, såvidt jeg husker.

Gammel 11-11-06, 20:16   #3
Bitchy
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2006
Bitchy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Apropos jern så er det mye jern i havregryn og helkorn. Men det må løses av enzymer for å tas opp av kroppen. Dette er grunnen til at "landtidsbakt" brød og havregrøt laget av bløtlagte gryn (4 timer i vann) gir bedre jern opptak. Verdt å prøve hvis man vil ha opp jernlagrene.

Bitchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.