Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på dronning Maud-pudding

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-07, 19:46   #21
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på dronning Maud-pudding

Vi brukte hele egget da jeg laget il julaften. Vurderer å lage det igjen til nyttårsaften (annet selskap).
Jeg doblet denne:

7 pl gelantin
5 dl fløte - piskes
4 egg
150 gr sukker
150 gr sjokolade

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 19:47   #22
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokoladen rives i kjøkkenmaskin.

Gammel 29-12-07, 19:53   #23
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg kan forresten ikke fordra å rive sjokolade. Det er virkelig det verste jeg vet. Enten river jeg av neglene, eller så knekker sjokoladen og så river jeg av tommelhuden. Jeg hater det.

Derfor bruker jeg denne kverna :

Gammel 29-12-07, 20:03   #24
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Derfor bruker jeg denne kverna :

Det er en av de få tupperwaretingene jeg kunne tenke meg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 20:23   #25
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Viss ein kun bruker eggeplommene blir den litt finare.

Og det er ikkje dronning Maud fromasj uten alkohol oppi. Må ha ein dæsj med portvin oppi

Sist redigert av Hjertensfryd : 29-12-07 kl 20:49.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 20:47   #26
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Og det er ikkje dronning Maud fromasj uten alkohol oppi. Må ha ein dæsj med portvin oppe

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 20:48   #27
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Lagde dronning Maud kaka for ei stund sidan. Innmari god, men neste gong må eg nok ha litt alkohol oppi den og. Er prikken over i`en det.

Gammel 29-12-07, 20:58   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg er enig med naboen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 21:00   #29
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Og jeg med to to gode naboene.

Gammel 29-12-07, 21:09   #30
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ikke portvin eller sherry?

Jeg bruker konjakk. (Eller skrives det cognac?) Det er også godt. Jeg er oppvokst med edru pudding, men lærte meg å sprite den opp på østlandet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 21:20   #31
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Man må da gifte seg godt. Min mann både lager den og river sjokoladen. Jeg ser på.

You dirty woman!

Gammel 29-12-07, 21:30   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

You dirty woman!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 18:23   #33
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Iiiiik... Hadde bare 6 plater. Hvordan går det da?

Gammel 04-01-11, 21:54   #34
Matglad
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2011
Matglad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Lagde Dronning Maud pudding som jeg hadde med i en lutefisk middag hos venner. Det var stor suksess! Brukte 1 helt egg og 5 plommer til 6 dl fløte. Hadde ikke portvin, brukte 0,5 dl sherry, det ga en fin spiss til smaken. Brukte 150 g revet sjokolade, såpass må det være. Hadde mandarinskiver marinert i krydret lake til, det ga en frisk ekstra smak.

Matglad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:05   #35
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Denne bruker vi.

6-8 personer
6 egg
6 ss sukker
6 dl kremfløte
3 små ts vaniljesukker
9 pl gelatin
3/4 dl vann
1 plate kokesjokolade

Løs opp den bløtlagte gelatinen i 3/4 dl kokt vann og avkjøl. Pisk eggedosis, pisk kremen stiv. Bland eggedosis og krem og rør gelatinen raskt inn. Legges lagvis med revet sjokolade i glass-skål. Settes kaldt over natten.

Dette er den ekte dronning Maud fromasjen
Og alkohol i ? Nei, aldri! Har fått det servert, men den er ikke det samme...den må være laget etter Haugesund husmorskoles kokebok

Finni= dronning Maud fromsj nasi

Gammel 04-01-11, 22:10   #36
Matglad
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2011
Matglad har et hav av muligheter foran seg
Standard

I oppskriften til 6 egg og 6 dl fløte skulle det være 10 plater gelatin. Jeg synes det var litt mye. Har noen prøvd med færre plater?

Matglad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:31   #37
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Min oppskrift er veldig lik den første her, men er halvert.

3 egg (hele egget)
3 ss sukker
3 dl kremfløte
4 plater gelatin (men mener gelatinplatene har blitt mindre de siste årene? Mulig man trenger 5 plater nå)
1 plate kokesjokolade

Lag eggedosis av egg og sukker. Pisk fløten til krem. Krem og eggedosis blandes. Bløt opp gelatinplatene og smelt over vannbad, bland forsiktig inn i krem- og eggedosisblandingen. Legges lagvis med revet sjokolade. Sjokolade på toppen.

Nam!

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:56   #38
jhj
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2011
jhj har et hav av muligheter foran seg
Standard

p { margin-bottom: 0.21cm; } Min oldemor Halvorine Haktorsdotter (gift Eliassen) fra Bråtveit i Sveio komponerte den originale Dronning Maud Puddingen til kongebesøket i 1906 og dette er den originale oppskriften og fremgangsmåten.

Nok til 6 personer.

6 egg
6 ss sukker
4 dl kremfløte
7 plater gelantin
100 g mørk kokesjokolade

riv sjokoladen
legg gelantinen til bløt i kaldt vann
pisk plommer og sukker til eggedosis
pisk kremfløte (rengjør visp først)
pisk eggehviter (rengjør visp først)
bland/vend sammen, bruk slikkepott og ikke ha hastverk
klem vann fra gelantinen og smelt gelantinen i ca ½ dl varmt vann
bland/vend gelantinen forsiktig inn, bruk TYNN stråle når du heller.
legges lagvis, 2 lag sjokolade og sjokolade på toppen.
avkjøl

jhj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.