Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste saus?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-07, 15:51   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Din beste saus?

Jeg er glad i å lage mat, men elendig på sauser. Er det noen av dere som har noen ekstremt gode sauseoppskrifter å dele? Saus til fisk eller kjøtt eller fugl. Alt tas imot med takk.

Jeg har en dunk litt gammel rødvin som godt kan kokes inn til saus nå.

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 15:58   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste saus?

Jeg gjør det veldig enkelt:

Steker kjøtt og tilsetter en ekstra kladd smør de siste minuttene i steiketiden. Når kjøttet er klart så har jeg på noen spiseskjer med mel over det. Etter det er det fritt frem med vin, litt fond eller buljong, fløte osv. Personlig favoritt er egentlig å bruke Martini i stedet for vin, og deretter litt fløte. Det blir en veldig mild og spesiell smak som passer inmari godt til svinekjøtt. Det kan også være godt å ha veldig finhakkede grønnsaker inn i sausen når du har laget den (med ekstra væske). Purre og løk passer f.eks. veldig bra i en hvitvin- fløtesaus.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 16:05   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Appelsinsausen hentet fra "Sult" (kokeboken, fra gutta bak restauranten) slår aldri feil. 1 dl kraft og 1 dl appelsinjuice kokes opp. Tilsett samme mengde fløte (altså 1 dl), og appelsinfileter fra en appelsin, samt litt salt og pepper, og servér. Dersom sausen trenger det kan den jevnes med kaldt smør eller maizenna.

Denne serverer jeg til både and og kylling, og den blir alltid bra.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 00:31   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Appelsinsausen hentet fra "Sult" (kokeboken, fra gutta bak restauranten) slår aldri feil. 1 dl kraft og 1 dl appelsinjuice kokes opp. Tilsett samme mengde fløte (altså 1 dl), og appelsinfileter fra en appelsin, samt litt salt og pepper, og servér. Dersom sausen trenger det kan den jevnes med kaldt smør eller maizenna.

Denne serverer jeg til både and og kylling, og den blir alltid bra.

Denne høres god ut! Bruker du egenkokt kraft, buljong eller fond som kraft?

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 00:34   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Denne høres god ut! Bruker du egenkokt kraft, buljong eller fond som kraft?

Det spørs hva jeg lager, egentlig. I morgen skal jeg bruke den til and, da koker jeg kraft på innmat. Bruker jeg den til en vanlig kylling så bruker jeg buljong.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 01:24   #6
Nebbia
Passiv

Standard

Det er lov å jukse litt når man lager saus. Et smart triks er å lage glace på forhånd. Det vil si koke opp kraft på vanlig måte (kjøttbein/innmat e.l., grønnsaker og krydderier). Når det har kokt noen timer under lokk tar man ut kjøtt og ihjelkokte grønnsaker og reduserer til kraften begynner å bli tykk - da er det gjerne under en halvliter igjen. Dette lar man stå over natten i kjøleskap slik at fettet skiller seg fra kraften. Fjern fettet og frys kraften ned i isterningposer. Det er en oppkonsentrert smaksbombe av dimensjoner.

Når man lager saus kan man kan man bruke en sjysauspose, tilsette stekesky fra dagens middag og et par terninger med glace. Det sparer deg for mye jobb den dagen du lager middagen, og sausen smaker som om den har putret på komfyren hele dagen.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.