Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-07, 23:02   #21
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.083
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes umiddelbart terskelen er langt lavere for å innlemme barna i familien enn for å forvente at barna skal kalle stemor eller -far for mamma eller pappa. Tanter og onkler og besteforeldre kan man ha en hel haug av, men vanligvis har man bare én mamma og én pappa.

Helt enig. Biologisk mor/far bør være ute av bildet før man bruker mamma og pappa, synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror det er viktig for barn å føle seg fullverdig del av familien noen ganger.

I sitron sitt tilfelle ville jeg behandle ungene som i familien.

At foreldre og besteforeldre oppfordres til å inkludere synes jeg er flott.

Enig her og. Jeg synes det er direkte trist om stebarn og biolgiske barn behandles ulikt -enten det da dreier seg om fra stemor/far sin side eller fra besteforeldrene.

Jeg ga ikke bilder av mine unger til mine nye svigerforeldre da jeg fikk ny mann, men bare av våre felles barn. Det ble ganske kjapt etterlyst bilder av alle 4 ungene fra begge kanter -de ønsket IKKE at vi forskjellsbehandlet.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:07   #22
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.


Jeg ga ikke bilder av mine unger til mine nye svigerforeldre da jeg fikk ny mann, men bare av våre felles barn. Det ble ganske kjapt etterlyst bilder av alle 4 ungene fra begge kanter -de ønsket IKKE at vi forskjellsbehandlet.

Jeg syns det er helt på sin plass å ta bilder av hele familien, om det er slik fatt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:08   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Jeg har alltid kalt min stemor og stefar ved navn, men de henholdsvis mormor og bestefar for glitterbarnet.

Jeg syns det er trist å forskjellsbehandle "inngifte" barn i familien, og er veldig glad for at ingen av mine stefamilier gjør slikt. Stebarna har alltid stilt på lik linje som de "ekte" barna i alle sammenhenger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:14   #24
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Jeg må si at jeg syns det er en forskjell på et etablert familieforhold og et kjæresteforhold som for et relativt ungt par er temmelig ferskt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:15   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg må si at jeg syns det er en forskjell på et etablert familieforhold og et kjæresteforhold som for et relativt ungt par er temmelig ferskt.

Jeg syns ikke det er så ferskt hvis de har vært sammen i over ett år?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:16   #26
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Jeg synes man skal sidestille barna, men det er ikke dermed sagt at man skal kalle stemor/stefar for mamma/pappa, eller besteforeldre for bestemor/bestefar.

Jeg har nok litt lavere terskel for at barn kan kalle stebesteforeldre for bestmor/bestefar, en at noen andre en den biologiske skal kalles for mamma/pappa.
Da med utgangspunkt i at den biologiske forelderen er en del av barnets liv vel og merke.
Har man aldri hatt kontakt med den forelderen vil det falle litt mere naturlig å kalle stemor/stefar for mamma/pappa.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:26   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke det er så ferskt hvis de har vært sammen i over ett år?

Jeg gjør det, alderen tatt i betraktning, at de ikke er samboere (med mindre de har fått seg leilighet nå) osv.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:36   #28
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Man får jo bare gjøre som man kjenner for selv. Jeg er bare litt bekymret for barnet, dersom det ikke er noe fast forhold, og at barnet kanskje får flere mors-personer å forholde seg til framover.

Her har det aldri vært aktuelt å kalle mannen min for pappa, men nå, fire år etterpå, har mine barn begynt å kalle foreldrene hans for "mor Margot" og "far Arne" (han kalles også ofte for farfar, da barna ikke har farfar i livet).

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:48   #29
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Jeg kan bare snakke for meg selv.
Selv om faren til mine barn har vært mer eller mindre fraværende i 20 år, er det han som er pappa. Jeg hadde sagt, om jeg hadde hatt noe forhold de årene, at det er IKKE pappaen din, du har en pappa. Så sant han er i live...Hadde han dødd mens de var små, og jeg var gift...nei, jeg tror ikke jeg ville ha synes det da heller. At det var greit.

Nå, etter så mange år, er pappaen fortsatt i live, og jeg har giftet meg.
Men pappaen blir aldri noen bestefar, og her er det naturlig at barnebarna sier bestefar til min mann, etter min datters ønske.

Men Gubbelure blir ikke kalt pappa av noen av dem.

Jeg mener det er uakseptabelt å kalle noen mamma/pappa når de ikke er det, egentlig.

Våre naboer er fosterforeldre til en 5 åring. Har vært det siden mai i år.
Hun har både en mamma og en pappa, og to søsken, som er i hvert sitt fosterhjem (ille nok) men jeg hører hun er "programmert" til å kalle dem mamma og pappa, disse fosterforeldrene, selv om hun har kontakt med sine biologiske foreldre.
Jeg forstår det ikke!

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 23:53   #30
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Våre naboer er fosterforeldre til en 5 åring. Har vært det siden mai i år.
Hun har både en mamma og en pappa, og to søsken, som er i hvert sitt fosterhjem (ille nok) men jeg hører hun er "programmert" til å kalle dem mamma og pappa, disse fosterforeldrene, selv om hun har kontakt med sine biologiske foreldre.
Jeg forstår det ikke!

Det handler kanskje om tilhørighet? For min del kommer nok mine barn aldri til å få en ny "pappa" uansett hva som skulle skje, såframt de ikke hadde begynt å bruke betegnelsen selv. Hva andre måtte gjøre får være opp til den enkelte, men jeg synes det er viktig å ikke trampe noen på tærne i den sammenhengen.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 01:05   #31
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Er det ok å kalle adoptivforeldre mamma og pappa da? De er jo heller ikke "ordentlige foreldre". Stebarnsadopsjon er det da ok å bruke mamma/pappa tittelen?

Mange barn bor i fosterhjem hele oppveksten, selv om de ikke formelt adopteres. Er det da feil at de kaller voksenpersonene i livet sitt noe annet enn de ande unene?

Man er mor eller far som en følge av en befruktning og et svangerskap. Men det gjør en ikke nødvendigvis til mamma og/eller pappa. Det har i mine øyne noe med den rollen en fyller å gjøre.

Barns tilhørighet og ønske om det må da være viktigere enn voksne som føler sin posisjon truet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 01:25   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.217
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Jeg synes ikke det "gjør noe" om barn kaller ste- eller fosterforeldre for mamma eller pappa, men man kan ikke forvente eller forlange det av dem om de ikke ønsker det selv. Det kan kanskje føles sårt for biologiske foreldre om noen andre får den tittelen, men jeg er enig med Maz i at det generelt bør være viktigere hva barna selv mener.

Ellers skjønner jeg forresten godt at et kjæresteforhold der de ikke er samboere ikke trenger oppleves som veldig etablert av familien rundt. Det kommer jo også an på de aktuelle personene og hvordan forholdet fremstår i forhold til familien.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 07:17   #33
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Det handler kanskje om tilhørighet? For min del kommer nok mine barn aldri til å få en ny "pappa" uansett hva som skulle skje, såframt de ikke hadde begynt å bruke betegnelsen selv. Hva andre måtte gjøre får være opp til den enkelte, men jeg synes det er viktig å ikke trampe noen på tærne i den sammenhengen.

I det tilfelle jeg beskrev, synes jeg det er en hån mot foreldrene. Dette barnet er plassert der mot deres vilje.
Kanskje et lurt poeng å ta med fra min side.
Men likevel, jeg synes ikke det er riktig.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 08:48   #34
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.802
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror det er viktig for barn å føle seg fullverdig del av familien noen ganger.

Ja.

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg synes det i grunn må være opp til barna, hva som føles naturlig for dem, de finner som regel ut av det selv. Synes ikke man kan påtvinge slike følelser.

Jepp.

Jeg har "alltid" kalt stefar pappa.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 10:53   #35
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?

Min bror var ni da mine foreldre ble kjent, og han var nesten 11 år da jeg ble født. Etter at jeg kom til verden, ble det naturlig for han å kalle faren min for pappa, og det gjør han den dag i dag, og nå er han 43. Og farmoren min er farmoren til bror min og, samme med fars bror, han er "onkel Eiert" for bror min og. Og de sender like mye gaver til han, som til meg. Eller, ja, sendte, vi er jo voksne nå.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no