Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva drikker dine barn? *spinoff med poll*

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva får dine barn drikke før de er i skolealder?
Drikker kokt, filtrert vann. 8 4,04%
Drikker vann fra springen. 187 94,44%
Drikker flaskevann. 105 53,03%
Drikker farris (obs, med lavt kullsyreinnhold og ingen tilsetninger) 42 21,21%
Drikker farris med litt modifikasjoner! 36 18,18%
Drikker økologisk juice 56 28,28%
Drikker vanlig juice 170 85,86%
Drikker jammen "nektar" også (altså eplenektar i stedenfor eplejuice) 40 20,20%
Drikker økologisk, hjemmeprodusert saft uten sukker eller tilsetning 20 10,10%
Drikker saft med sukker 118 59,60%
Drikker saft med søtningsstoff 73 36,87%
Drikker brus UTEN koffein, men MED sukker 90 45,45%
Drikker brus UTEN koffein, men MED søtningsstoff 44 22,22%
Drikker brus MED koffein OG sukker 80 40,40%
Drikker brus MED koffein OG søtningsstoff 60 30,30%
Drikker kaffe med koffein 12 6,06%
Drikker te med koffein 33 16,67%
Drikker kumelk 167 84,34%
Drikker annen melk 27 13,64%
Søren ikke nok alternativer til å ta med alkohol og annet! 10 5,05%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 198. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-08, 01:04   #21
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva drikker dine barn? *spinoff med poll*

Eldste drikker vann, melk og eplejuice (brus i helgene ).

Minsten drikker mm og vann.

Gammel 03-01-08, 01:05   #22
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Akkurat hva slags vann og hva slags juice det er snakk om, kommer ellers an på hva som er tilgjengelig. Jeg krysset bare av for "vann fra springen" og "vanlig juice", men vi kjøper ofte flaskevann når vi er ute, og innimellom har vi økologisk juice.

Vi og.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 01:06   #23
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Her går det i vann, av og til saft uten sukker, melk, jucie innimellom og brus til kos. Er bare eldste som drikker brus stort sett. De andre to vil ha saft når vi skal ha litt ekstra.

Gammel 03-01-08, 01:08   #24
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Jeg kjenner at jeg blir nok ganske fornærmet på de som mener noe annet enn meg om dette viktige emnet og andre like essensielle valg knyttet til oppdragelse...

Jeg har forøvrig selv ikke svart og håper du ikke er fornærmet på meg selv om jeg skrev at det virker som om "alle" er hysteriske.

Jeg har barn som foretrekker vann fra springen jeg! Jeg prøver så godt jeg kan å begrense inntak av brus, juice, saft og annet som inneholder sukker, søtningsstoffer o.l. men jeg skuler ikke på andre som ikke gjør det samme som meg. Og jeg lar de smake det jeg har (jada, jeg har dobbeltmoral og drikker det meste skruppelløst, spesielt nå som jeg er gravid og har litt rare lyster), uansett hva det inneholder, dersom det er tillatt for barn (ergo: ikke alkohol)!

Jeg blir heller ikke sur på svigers fordi de alltid serverer pepsi max, eller på mine foreldre som sverger til vanlig cola. Der er vi så sjelden at de får lov å kose seg, dessuten er det alltid på helg vi besøker dem.

I bursdager setter jeg heller ingen begrensninger for hva de har i seg, vi er vel max i en bursdag i mnd i snitt.

Jeg er enig i at kosthold er svært viktig, men jeg lar meg altså ikke fornærme av de som ikke gjør det samme som meg eller ikke er enig med meg. Endel av oppdragelsen mener jeg er å lære at det er forskjell på hverdag og fest, at "alt med måte" er en god regel og at "ingen regel uten unntak".

Gammel 03-01-08, 01:14   #25
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg har forøvrig selv ikke svart og håper du ikke er fornærmet på meg selv om jeg skrev at det virker som om "alle" er hysteriske.
[...]
Jeg er enig i at kosthold er svært viktig, men jeg lar meg altså ikke fornærme av de som ikke gjør det samme som meg eller ikke er enig med meg. Endel av oppdragelsen mener jeg er å lære at det er forskjell på hverdag og fest, at "alt med måte" er en god regel og at "ingen regel uten unntak".

Beklager hvis jeg skremte deg over, Maimor, jeg prøvde bare å være morsom (dvs ironisk). Jeg er forøvrig enig med deg, spesielt i siste setning, selv om det er helt greit for meg at andre velger å være mer konsekvente eller ensrettet i sine valg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 01:18   #26
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har et overvektig barn. Hun drikker mest vann, som sagt.

Jeg har også et overvektig barn, til tross for at han drikker mest vann.

Gammel 03-01-08, 01:23   #27
Frantzen
Passiv

Standard

Barna mine har drukket mest vann og juice, noe saft og ellers brus i helgene. Aldri nektar.
Nå er de 12 og 14 og der jeg har kontrollen er det fortsatt slik.
Søtningsstoffer har jeg holdt dem unna - heller litt sukkerdrikke enn kunstig søtet drikke.

Til middag drikker vi alltid vann.
Barna mine har blitt veldig ulike på hva de foretrekker - eldstemann syns saft og appelsinjuice er drikkene over alle drikker mens frøken Snupp som oftest velger vann/farris. Også til lørdagsgodteriet.

Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 02:02   #28
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsom poll. Jeg er dog usikker på om jeg har svart riktig.
Det går stort sett i vann her. Til frokost får de ett glass juice av en eller annen variant. Biola er også i hus til stadighet. Melk vil de ikke ha, så det bruker vi bare i matlaging. Nektar og saft har vi ikke i hus, rett og slett. De få gangene de får brus, har de fått velge i sukkerbrus. Som regel blir det Cola eller en sportsdrikk.

Gammel 03-01-08, 02:12   #29
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Juice, saft og vann. Brus til Lørdagskvelden.

Gammel 03-01-08, 02:15   #30
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

men vi begrenser henne veldig.
Eldste drikker vann, melk, saft, juice, brus og hva_har_du. Vi får vel prise oss lykkelig så lenge det han drikker inneholder alkohol...

Huff ja, gud forby at han var edru noengang!
Edru unger, altså

Såft nåkk gåttinår! *hikk*

Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 08:51   #31
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Her går det i vann fra springen og melk.

Gammel 03-01-08, 09:10   #32
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Leser med store øyne hvor hysterisk "alle" ser ut til å være i forhold til koffein, sukker og søtningsstoffer og lurer nå på om "alle" er like hysteriske eller om de bare ikke tør si noe annet.

Så her kommer selvfølgelig en anonym poll!

Hysterisk? Å ikke gi små barn koffein og kunstig søtning? Er dette en tøysetråd?
Jeg er helt gæren, for min 4 mnd baby får ikke litt is på julaften en gang.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:19   #33
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Lillebror drikker helst vann. Storesøster drikker helst melk til måltider og vann ellers. I tillegg får storesøster i blant juice, saft, te og brus. Lillebror har vel smakt juice, saft og brus, uten at det er ofte han drikker det.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:26   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun drikker mest vann, men får appelsinjuice eller tranebærsaft daglig også og rismelk i perioder. Ellers drikker hun alt mulig egentlig, kakao og brus i helgene, en gang i blant saft eller te. Hun får stort sett smake på det hun har lyst på. Det varierer litt om brus/saft er kunstig søtet eller ikke. Hjemme har vi stort sett blåbær eller solbærsaft med sukker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:28   #35
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Mamma synes jeg er en fæl mor som ikke gir barna annet enn vann til middag, men jeg skjønner ikke helt argumentet. Det ER jo vitterlig den beste tørstedrikken, det smaker godt til all slags mat og er i tillegg sunt. Kan man be om mere?

Mannen og jeg drikker stort sett alltid vann til maten selv, så hvorfor skulle ikke gutten vår gjøre det?

Ellers er jeg ikke begeistret for kunstige søtningsstoffer, så de gangene det vanker brus og saft, er det "ekte vare".
Det er ikke så ofte eller så mye av gangen at jeg forestiller meg det skal være så skadelig.

Vi kan finne på å gi juice til frokost og et og annet glass på ettermiddagen, men stort sett er det faktisk vann eller melk han vil ha, og det skal jeg være godt fornøyd med.

Gammel 03-01-08, 09:30   #36
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Femåringen drikker mest vann og endel melk. Hvis vi en sjelden gang har juice eller saft i huset, får han drikke det. Men det kan gå månedsvis mellom hver gang. Han liker coladrikker, men ikke annen brus. Men det er ikke akkurat noe vi serverer han regelmessig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:33   #37
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Her var det mye jeg kunne krysse av.

Til vanlig er det mest vann fra springen. Noen ganger har vi fun light til maten. Solbærsirup brukes som te noen ganger og de får også te med koffein. Av og til har vi brus og da går det mest i cola zero, men hos faren tror jeg det går i sukkerbrus.

Vann på flaske kjøper vi innimellom når vi er ute. Juice får de til brødmåltider innimellom. Eldste drikker vanlig kumelt, mellomste drikker laktoseredusert melk (og av den grunn har hun kakaomelk som skolemelk, det er den melka ho tåler) og minstemann drikker havremelk.

Det går mest i vann og melk av ulike slag.

Gammel 03-01-08, 09:38   #38
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GUtten foretrekker vann - og får naturligvis det. I tillegg får han melk, juice, kakao og biola. I tillegg lar jeg han få brus og saft om han får tilbud om det og han svarer ja (men som sagt: Han vil som oftest ha vann)

Kunstig sukring og koffein får han ikke. Han er tross alt ikke tre år engang.

Gammel 03-01-08, 09:59   #39
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Glemte å krysse av på vann fra springen, som omtrent er det eneste de drakk/drikker.
Lillebror får kun vann enda.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 10:01   #40
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Mine er veldig glad i vann, så det er hva det går aller mest av her i huset. Ellers går det i (ekstra lett) melk til brødmat og eplejuice eller (sukret) saft en gang i blant. Tvillingene liker rett og slett ikke brus, og storesøster bryr seg ikke så veldig om det hun heller.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.