Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?
For å svare på hovedinnlegget først: tja. Det KAN være latskap som ligger bak.
Jeg ser ikke på alle som har vaskehjelp som late, noen, ja, men ikke alle. Derimot har jeg vel inntrykk av at en del som har vaskehjelp nærmest føler seg litt for gode til å "drive med slikt". Det er liksom et arbeide som ikke gir status. Derimot gir det litt status å ha vaskehjelp, og jeg registrerer i enkelte sammenhenger at "da kommer vaskehjelpen" fremmes som en slags "se på meg"-greie.
Ett eksempel: jeg tror det var i tråden om når man hiver ut jula - der mange svarer "På torsdag, for fredag kommer vaskehjelpen". Det oppfatter jeg litt som et forsøk på å "skryte". Få lov til å fortelle at man har vaskehjelp, selv om DET var helt uvesentlig i tråden.
Men så for å spore av litt. På en måte ser jeg på det med bruk av vaskehjelp, hushjelp, au pair osv som (i samfunnsmessig sammenheng) en uheldig utvikling. Utviklingen har vært der lenge, og vi har for lengst vennet oss til at man leier snekker, maler, rørlegger og elektriker.
Denne utviklingen bidrar til at vi som enkeltindivider blir stadig mer uselvstendige, og på en måte fremmedgjorte i forhold til dagligdagse gjøremål. Vi gjør oss avhengige av andre hele tiden, vi blir så vant til å betale for alt mulig, at for mange er det nesten umulig å gjøre noe så enkelt som å skifte dekk på bilen eller henge en hylle på veggen.
Jeg tror at dette på sikt bidrar til å skape et slags klasseskille. Det vil aldri bli sånn at "alle" har økoniomi til å leie alt de trenger av hjelp. Så man vil på den ene siden ha de som "tar i et tak" selv, og på den andre siden de som aldri tar i "manuelt arbeid".
Signalet er jo egentlig tydelig. MIN tid er så verdifull at DEN kaster jeg ikke bort på meningsløst arbeide som andre kan gjøre for meg. (Deres tid er det jo ikke så farlig med?)
|