Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Leser du varedeklarasjonen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Leser du varedeklarasjonen før du kjøper?
Selvsagt 72 62,61%
Næsj 21 18,26%
Annet 22 19,13%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-08, 20:28   #21
Christina
Pauset

Medlem siden: Nov 2007
Christina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Leser du varedeklarasjonen?

Jeg leser alltid den før jeg kjøper, men det er også pga. at vår sønn har matallergi.

Christina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 20:30   #22
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg har stort sett kjøpt den samme maten i alle år og ser ikke noen grunn til å studere innholdet. Jeg regner med at alt er trygt å spise, ellers ville det vært fjernet fra hyllene.

Den var da fryktelig naiv, kisha. Vil du si det er trygt å spise næringsfattig mat full av fett og/eller sukker? Det er jo tillatt å selge?

Gammel 06-01-08, 20:32   #23
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ofte, men ikke alltid (så det ble "Annet"). Jeg stoler for eksempel ganske mye på at pasta ikke innholder så mye skummelt selv om det er i en litt annen form enn jeg vanligvis handler. (Hvis produsenten er kjent that is, ukjente produsenter leser jeg alltid varedeklarasjonen til samme hvor kjedelig varen er).

Sier det samme som torsken jeg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 20:32   #24
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Den var da fryktelig naiv, kisha. Vil du si det er trygt å spise næringsfattig mat full av fett og/eller sukker? Det er jo tillatt å selge?

Det hender i alle fall titt og ofte at jeg kjøper næringsfattig mat full av fett og/eller sukker - med åpne øyne, og uten at jeg trenger å sjekke innholdsfortegnelsen for å skjønne det. :dum som et kneippbrød spekket med herdet fett:

Fett og sukker er ikke farlig. Jeg føler ikke akkurat at jeg utøver noen risikosport når jeg sitter og trøkker marsipan inn i trynet.

Sist redigert av Bluen : 06-01-08 kl 20:41.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 20:33   #25
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser på nye varer, som vi ikke har kjøpt før. Junior er allergisk mot egg og derfor prøver jeg å unngå ting som innholder det.

Ellers så lager vi det meste fra gunnen, slik at inneholdet er kjent.

Gammel 06-01-08, 20:38   #26
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sefølgelig. Vi spiser ikke kjøtt, så da vil i forsikre oss om at det ikke har lurt seg litt kjøtt inn i diverse ferdigfabrikata.

Gammel 06-01-08, 21:24   #27
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det hender i alle fall titt og ofte at jeg kjøper næringsfattig mat full av fett og/eller sukker - med åpne øyne, og uten at jeg trenger å sjekke innholdsfortegnelsen for å skjønne det. :dum som et kneippbrød spekket med herdet fett:

Fett og sukker er ikke farlig. Jeg føler ikke akkurat at jeg utøver noen risikosport når jeg sitter og trøkker marsipan inn i trynet.

Du aner ikke hvor mange som blir overrasket over at det er sukker i ketchup! Og at fiskepudding er stort sett laget av stivelse. Og at potetmos fra pose er svært lite næringsnyttig, men i stedet inneholder uhorvelige mengder salt. For eksempel.

Gammel 06-01-08, 21:25   #28
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Du aner ikke hvor mange som blir overrasket over at det er sukker i ketchup! Og at fiskepudding er stort sett laget av stivelse. Og at potetmos fra pose er svært lite næringsnyttig, men i stedet inneholder uhorvelige mengder salt. For eksempel.

Man kan jo få ketchup uten sukker, åh, er den tilsatt kunstig søtning? Nei det visste jeg ikke.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 21:27   #29
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Man kan jo få ketchup uten sukker, åh, er den tilsatt kunstig søtning? Nei det visste jeg ikke.

Nettopp.

Gammel 06-01-08, 21:30   #30
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg leser bestandig men mest for at jeg har laktoseintoleranse.Og er en del ting jeg ikke vil putte i meg,eller jeg liker åvite hva jeg putter i meg

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

• Gilde ovnsbakt leverpostei inneholder mye mer jern enn Stabburets "barneleverpostei" som en del helsesøstre sier at barna spise fordi den er den eneste som er jernberiket, Gildes inneholder i tillegg mer kjøtt som gjør at også proteininnholdet er høyere.

Da lærte jeg noe nytt i dag.
Men er ikke gilses ovnabakte posteier grovere enn eks gulboksene?

Gammel 06-01-08, 21:30   #31
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Alltid.

Gammel 06-01-08, 21:34   #32
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Har alltid gjort det pga allergi.

Gammel 06-01-08, 21:36   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før leste jeg sjelden varedeklarasjonene, mest fordi jeg visste fra før av at ketchup inneholder sukker og sånne ting og fordi jeg spiser stort sett bare mat laget fra grunnen av.

Etter jeg ble sammen med mannen min som er allergisk mot egg, nøtter og skalldyr finleser jeg varedeklarasjonen på alt.

Gammel 06-01-08, 21:37   #34
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, stort sett. Vi lager det meste fra bunnen, så det er ikke mye hel- og halvfabrikater som blir kjøpt, så det er ikke så mange varer det er snakk om.
Jeg er mest hysterisk når det kommer til dusj/såpe/shampoo/tannkrem etc. pga. min egen allergi. Dessuten setter jeg min ære i å unngå parabener. :hysterisk mamma:

Gammel 06-01-08, 21:46   #35
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Som regel, ja. Sammenligner ofte innholdet i like matvarer av forskjellige produsenter.

Det er stort sett når jeg handler alene (uten barn) at jeg har tid til å stå ved butikkhyllene og finlese, og kan glatt bruke en time på å handle på kveldstid i en forholdsvis liten butikk. Jeg prøver også å unngå herdet fett, palmeolje og store saltmengder.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 21:58   #36
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nå spiser jeg ikke mat full av sukker og fett. Jeg baker brødene selv og prøver å holde de så sunne som mulig. Jeg fråtser en del med sauser, men det er sjelden. Når det gjelder råvarer og grønnsaker ser jeg jo på varen hva den består av. Jeg er ei godt voksen dame og spiser den maten jeg liker. Nymotens slankemat liker jeg ikke, selv om jeg er på slanker konstant. Lettprodukter er jeg skeptisk til. Hvilke varer mener du jeg skal sjekke?
Når det gjelder småen er jeg nøye med at han får i seg sunn mat.

Gammel 06-01-08, 22:05   #37
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Lager stort sett all mat frå grunnen av, så det er ikkje så mangen ting me snakker om. Men enkelte ting må lesast nøye, grunna allergi.

Gammel 06-01-08, 22:08   #38
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ja, det gjør jeg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 22:13   #39
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jepp, særlig etter jeg la om kosten i sommer

Gammel 06-01-08, 22:15   #40
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Noen ganger leser jeg varedeklarasjonen. Det gjelder spesielt nye matvarer. Jeg leser sjelden på varer som jeg kjøper flere ganger i uken.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.