Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 10:37   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Jeg tror det er ganske forskjellig fra person til person hvem som vil bli klassifisert som besserwisser. :insufferable know-it-all:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:41   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vi besserwissere vet selvsagt hva som er det riktige.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:45   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe annet skulle jo tatt seg ut!

Gammel 09-01-08, 11:25   #24
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir linket til denne tråden fra tråden om viktigheten av korrekt norsk, hvor det ble temmelig mye tumulter fordi jeg mener at flinke folk her inne av og til kan falle for fristelsen til (evt. slumpe til) å vise en nedlatende holdning.

Den problemstillingen har lite med temaet "besserwisser" å gjøre, synes jeg.

En dyktig person som virker nedlatende kan være irriterende, kanskje til og med provoserende - og om mottakeren ikke føler seg helt stødig, også sårende.

Men en besserwisser synes jeg kun framstår i et lett komikkens skjær.
For i motsetning til en virkelig kunnskapsrik person, er jo gjerne en besservisser heller middelmådig i så måte - men er likevel overbevist om at h*n kan og vet best, alltid.

Dette blir uungåelig komisk, for hvem kan alt og vet best alltid?

De virkelig kloke menneskene forteller jo ikke andre ustanselig hvor kloke de er.
De bare ER det - og alle skjønner det, helt av seg selv.

Gammel 09-01-08, 11:31   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tror det er ganske forskjellig fra person til person hvem som vil bli klassifisert som besserwisser. :insufferable know-it-all:

Ja. Jeg kan sikkert bli oppfattet som litt besserwisser når det kommer til ernæring, men jeg tror og håper ikke jeg har en overlegen og frekk tone når jeg diskuterer dette. Men som du sier så kommer det nok an på personen som leser og sånn vil det alltid være.

Gammel 09-01-08, 11:34   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøh. Jeg er sikker på at min definisjon er universelt riktig.

Gammel 09-01-08, 11:36   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Pøh. Jeg er sikker på at min definisjon er universelt riktig.

Tror du, ja!

Gammel 09-01-08, 11:36   #28
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besservisser"?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ingenting. Besserwisser, derimot ... er vel omtrent som jeg var nå.

Det er tysk, altså, og da uttales v som f og w som v. Skjønner du?

:besserwisser:

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

For meg er en besserwisser en person som alltid mener å vite best, og som gir høyt og tydelig uttrykk for det. Besserwisseren elsker å korrigere andre på en nedlatende, tørr og kjedelig måte. Det er en klart nedsettende betegnelse i mine ører. De fleste besserwissere er gjerne ikke så altfor smarte heller, de bare tror det sjøl. Folk som faktisk vet bedre enn de fleste, er ofte intelligente nok til å holde en mer beskjeden og spiselig profil.

Haha... der fikk du jammen en utrolig god forklaring med en utrolig god illustrasjon . Veldig god sammenheng mellom disse to.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 11:40   #29
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Enig med elinblu ja. Og i tillegg så har jeg opplevd slike folk som vet alt og som selv når de får framlagt fakta som viser at de tar feil aldri i livet innrømmer det uansett.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 12:04   #30
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Opphopning av besserwissere finner man blant barne- og ungdomsskolelærere.

Ja, gjør man ikke?

Gammel 09-01-08, 12:14   #31
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det Elinblu sa.
Også humrer jeg litt av daffy.

Gammel 09-01-08, 12:27   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Haha... der fikk du jammen en utrolig god forklaring med en utrolig god illustrasjon . Veldig god sammenheng mellom disse to.

Bortsett fra at jeg ER særdeles intelligent, selvsagt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 12:35   #33
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hvis moderator hadde fulgt med, burde tråden vært sperret etter innlegg #4.

Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 12:37   #34
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Opphopning av besserwissere finner man blant barne- og ungdomsskolelærere.

Nå kan jeg se for meg mange ting lærere kan bli beskyldt for, men at man finner en overopphopning av besserwissere på lærerværelsene rundt omkring betviler jeg seriøst.

Det jeg legger merke til hos mine barneskolekolleger, er vel snarere det motsatte. Det blir stadig gitt uttrykk for en følelse av å komme til kort - man underviser i alle fag på alle trinn og tar seg samtidig av sosiale og psykiske problemstillinger. Vi er smertelig klar over at vi ikke kan og vet alt. Hadde vi enda gjort det!

Gammel 09-01-08, 12:39   #35
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nå kan jeg se for meg mange ting lærere kan bli beskyldt for, men at man finner en overopphopning av besserwissere på lærerværelsene rundt omkring betviler jeg seriøst.

Det jeg legger merke til hos mine barneskolekolleger, er vel snarere det motsatte. Det blir stadig gitt uttrykk for en følelse av å komme til kort - man underviser i alle fag på alle trinn og tar seg samtidig av sosiale og psykiske problemstillinger. Vi er smertelig klar over at vi ikke kan og vet alt. Hadde vi enda gjort det!

Man kan da sitte med følelsen av å komme til kort selv om man oppfører seg som en besserwisser overfor andre? De to tingene har lite med hverandre å gjøre.

Gammel 09-01-08, 12:42   #36
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje min besserwisser-på-lærerværelset-fordom (for jeg lo høyt av gjenkjennelse da jeg så det nevnt i denne tråden) i hovedsak retter seg mot en bestemt generasjon av lærere, nemlig de som nærmer seg pensjonsalder. Det er vanskelig å unnlate å se for seg lektortypen til Trond-Viggo Torgersen (selv om han neppe jobbet i grunnskolen).

Lærer eller ikke - aller verst er det med dem som kommer trekkende med penn og papir og skal tegne og forklare.

Gammel 09-01-08, 12:42   #37
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Man kan da sitte med følelsen av å komme til kort selv om man oppfører seg som en besserwisser overfor andre? De to tingene har lite med hverandre å gjøre.

Har de?
I mitt hode har en besserwisser et oppblåst selvbilde, i den forstand at de faktisk er overbevist om at de kan og vet alt (selv om de i realiteten ikke gjør det).
Kan man kalles en besserwisser om man innrømmer både for seg selv og andre at man stadig kommer til kort?

Gammel 09-01-08, 12:43   #38
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er vanskelig å unnlate å se for seg lektortypen til Trond-Viggo Torgersen (selv om han neppe jobbet i grunnskolen).

«Har jeg stilt et spørsmål? Ja! Har du svart på det? Nei!»

Gammel 09-01-08, 12:43   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også møtt på mange besserwisserlærere, men jeg er heeelt sikker på at ikke alle er sånn, altså.

:kumbayah:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 12:45   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

«Har jeg stilt et spørsmål? Ja! Har du svart på det? Nei!»

Hehe, jeg husker det sånn: "Har du stilt meg et spørsmål? Ja. Har jeg svart på det? Nei." Hvis dette stemmer, hadde jo faktisk mannen selvinnsikt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.