Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 12:18   #1
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Det som er interessant er hva som telles inn i denne statistikken? Er f.eks svenske barn med der, som i grunnen ikke trenger spesiell norskopplæring. Junior er ikke norsk statsborger, men han har norsk som førstespråk og vi snakker norsk hjemme (ja, jeg skjemmes!).

For min del er dette noe vi tenker på nå som vi skal ut på boligjakt og bydeler som Bjerke utgår av den grunn, selv om de helt klart er mer i tråd med hva jeg har lyst å bruke på bolig.

Når det gjelder bussing, så syns jeg det vil være stigmatiserende for de det gjelder og derfor ikke en god løsning, men jeg har ingen god forslag til løsning heller...

Avsporing: legges PISA resultatene ut ennå, slik at man kan se hvilke skoler som gjør det bra??

Gammel 10-01-08, 13:04   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Når det gjelder bussing, så syns jeg det vil være stigmatiserende for de det gjelder og derfor ikke en god løsning, men jeg har ingen god forslag til løsning heller...

Jeg syns også det blir veldig stigmatiserende. Det er virkelig med på å dele inn byen i høy og lav status, skolene likeså, og selvsagt elevene. "Vi har alt for mange ressurssterke elever på denne skolen, så vi henter deg med buss fra andre siden av byen for å jevne ut..." Det blir jo hyggelig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 13:06   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del er dette noe vi tenker på nå som vi skal ut på boligjakt og bydeler som Bjerke utgår av den grunn, selv om de helt klart er mer i tråd med hva jeg har lyst å bruke på bolig.

Hæ? Skolene i villastrøkene i bydelen vår (altså Bjerke ) har en helt annen demografi, altså - se tallene lenger opp her. En minoritetsandel på ca. en tredel anser jeg som positivt.

Jeg vil tro at alle ikke-norske telles, men vet at det nok er ytterst få svensker og dansker som bidrar til statistikken i vår skolekrets.

Gammel 10-01-08, 15:34   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hæ? Skolene i villastrøkene i bydelen vår (altså Bjerke ) har en helt annen demografi, altså - se tallene lenger opp her. En minoritetsandel på ca. en tredel anser jeg som positivt.

Jeg må innrømme at jeg ikke har helt kontroll over hvilke skoler tilhører hvilke deler av områdene... Og derfor har Risløkka og Refstad utgått litt, så nå må de kanskje inn på listen igjen.

Skolen Junior sogner til nå har litt over 50 % minoritetsandel og det er ikke skremmende høyt, men her er det som sagt ingen rekkehus.

Gammel 10-01-08, 13:14   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øh? Vi ville gjerne til deler av Bjerke, men det var altfor dyrt, så nå bor vi et annet sted. Du finner mange steder som er billigere enn Bjerke med en andel minoritetsspråklige langt under 50%.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 13:19   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hør, hør, Apan!

Som hovedoppslag på dagbladet.no har nå følgende sak dukket opp:

- Ikke noe problem med bare innvandrerbarn

Opprinnelig lagt inn av Dagbladet

- Jeg ser ikke problemet med å ha skoler hvor 100 prosent har minoritetsbakgrunn, sier leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, til Dagbladet.no. - Dagens undervisningen går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklige barna et fortrinn.

Gammel 10-01-08, 13:44   #7
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Som hovedoppslag på dagbladet.no har nå følgende sak dukket opp:

- Ikke noe problem med bare innvandrerbarn

Jeg oppfatter det som om Athar Ali har et helt annet utgangspunkt enn Aslam Ashan - og de fleste andre.

For - jeg er tilbøyelig til å være enig med Athar Ali. Det er ikke nødvendigvis et problem med 100 % innvandrerbarn på en og samme skole. Problemet oppstår når det er 96 % innvandrerbarn - og 4 % etnisk norske. Problemet som da oppstår er først og fremst for de 4 % etnisk norske elevene, men også for skolen. Kanskje er det lettere for skolene å tilpasse undervisningen hvis ALLE elevene har samme problematikk: et morsmål som ikke er norsk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.