Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 17:38   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "jeg er en sånn hønemor jeg skjønner du"

Men dersom ein har det ein sjølv meiner er gyldig grunn til å ikkje tillate noko så ein ein vel pr. definisjon ikkje overbeskyttande? Det vert jo heilt feil om ein skal redusere eigne val til å framstå som hysteriske for å unngå at andre skal kjenne seg uansvarlege.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:43   #2
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men dersom ein har det ein sjølv meiner er gyldig grunn til å ikkje tillate noko så ein ein vel pr. definisjon ikkje overbeskyttande? Det vert jo heilt feil om ein skal redusere eigne val til å framstå som hysteriske for å unngå at andre skal kjenne seg uansvarlege.

Men hva er en gyldig grunn da? Magefølelse? Det er jo sikkert tilfelle for de som nekter barnet sitt å klatre i trær og stupe fra 5-meter´n også?
:hysterisk redd for å tråkke noen på tærne:

Gammel 10-01-08, 18:30   #3
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Dersom en bruker argumentet at man er overbeskyttende, og dermed innskrenker barnets aktiviteter, så er man ihvertfall klar over det. Da er det lettere å gjøre noe med det,- og tøye grensene litt etterhvert. Jeg tror at når barnet blir 5-6 år, og mødrene selv ser store forskjeller i hva ens eget barn får lov til\ får til i forhold til andres,- og at det går kjempefint at andre får skjære litt grønnsaker og annet, da tror jeg begynner de fleste å slippe opp litt. Man tenker at barnet faktisk snart skal begynne på skolen, og trenger å øve litt selvstendighet.

Derimot de som ikke ser at de er overbeskyttende,- dem tror jeg det er verre med.

Gammel 10-01-08, 20:47   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Men hva er en gyldig grunn da? Magefølelse? Det er jo sikkert tilfelle for de som nekter barnet sitt å klatre i trær og stupe fra 5-meter´n også?
:hysterisk redd for å tråkke noen på tærne:

Eg meiner det er logisk å skille mellom rasjonell frykt og irrasjonell frykt (som også er definisjonen på angst). Mange av dei som er overbeskyttande har ei irrasjonell frykt for at noko kan gå gale. Always expect the unexpected, liksom.

Dersom ein er redd for at treåringen skal knekke nakken av å klatre litt i eit tre (fordi det reint hypotetisk kan skje), så meiner eg det er irrasjonell frykt. Men om ein ikkje vil at den 14-årige nabojenta skal sitte barnevakt fordi ein ikkje heilt stolar på at ho taklar ansvaret og kan handtere oppgåva, så meiner eg det er ei rasjonell frykt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:10   #5
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg ikke er på humør til å forklare hvorfor jeg mener en ting, kan jeg fint finne på å si at det er sånn fordi jeg er hønemor. Jeg har alltid en begrunnelse. Jeg mener at begrunnelsen er god nok.

Gammel 10-01-08, 21:25   #6
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg meiner det er logisk å skille mellom rasjonell frykt og irrasjonell frykt (som også er definisjonen på angst). Mange av dei som er overbeskyttande har ei irrasjonell frykt for at noko kan gå gale. Always expect the unexpected, liksom.

Dersom ein er redd for at treåringen skal knekke nakken av å klatre litt i eit tre (fordi det reint hypotetisk kan skje), så meiner eg det er irrasjonell frykt. Men om ein ikkje vil at den 14-årige nabojenta skal sitte barnevakt fordi ein ikkje heilt stolar på at ho taklar ansvaret og kan handtere oppgåva, så meiner eg det er ei rasjonell frykt.

Å definere rasjonell kontra irrasjonell frykt i denne sammenhengen blir i mine øyne vanskelig. Slik jeg ser det er det ikke mindre rasjonelt å frykte at treåringen skal ramle ned fra et tre å brekke nakken enn at en 14-åring skal sitte i stua å røyke hasj og denge ungen (eller hva det nå enn er jeg frykter) mens hun sitter barnevakt... Litt flåsete, men du skjønner sikkert hva jeg mener...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.