Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 13:00   #361
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg ble også litt snurt av det, må jeg innrømme.

Bra! Begynte å lure! Men som sagt - oppfattet innlegget til Møøse mest som spøk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 13:07   #362
Albertine
Passiv

Standard

Jeg liker å lese innlegg som er skrevet på "standard" nynorsk. Men så snart noen diller med dialektord inni der får jeg litt spader. Dialekt hører hjemme i muntlig språk, syns æ. Æ gidde faan itj å læs det viss det e skrevve på dialækt. Vart du skræmt no? Forskjæll på skit å painnkak, sjø.

Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 13:09   #363
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Bra! Begynte å lure! Men som sagt - oppfattet innlegget til Møøse mest som spøk.

Jeg også. Når jeg ser nærmere etter, var det ikke her jeg så det som gjorde meg snurt i det hele tatt. Det var samme budskap, men fremsatt i en mer seriøs form (tror jeg, da).

Gammel 10-01-08, 13:10   #364
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg også. Når jeg ser nærmere etter, var det ikke her jeg så det som gjorde meg snurt i det hele tatt. Det var samme budskap, men fremsatt i en mer seriøs form (tror jeg, da).

Kan jeg få en link så jeg kan bli snurt og opprørt også?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:16   #365
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Dialekt hører hjemme i muntlig språk, syns æ. Æ gidde faan itj å læs det viss det e skrevve på dialækt. Vart du skræmt no? Forskjæll på skit å painnkak, sjø.

:mo i knærene:

Gammel 10-01-08, 19:34   #366
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

NÅ fikk jeg prikkeanger og angst av denne tråden.
Over og ut.
Gale kjerringer!

Du kan ikkje angre, du kan ikkje angre, du kan ikkje angre

Gammel 10-01-08, 19:39   #367
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Trur du eg prikkar på tull eller??

Gammel 10-01-08, 20:38   #368
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har budd i ein nynorskkommune i nesten heile min skulegang, og kan framleis ikkje skrive eit perfekt nynorsk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:38   #369
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, jeg syns egentlig ikke folk diskuterer bedre av å skrive korrekt norsk. Men det er enklere og kjappere å lese innlegg som ikke er fulle av dialekt og masse skrivefeil. Men de kan være like interessante og morsomme som ett meget korrekt innlegg.

Gammel 10-01-08, 21:11   #370
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Men det er enklere og kjappere å lese innlegg som ikke er fulle av dialekt og masse skrivefeil.

Kult. "fulle av dialekt". Minner meg om lingvisteksempelet på at alle ordtypar kan konstruerast som massekonsept i rett kontekst; "there was cat all over the road"

Gammel 10-01-08, 21:15   #371
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Eg har budd i ein nynorskkommune i nesten heile min skulegang, og kan framleis ikkje skrive eit perfekt nynorsk.

Dersom du hadde kutta eit-en din hadde du vore pokker så nær

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:22   #372
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Dersom du hadde kutta eit-en din hadde du vore pokker så nær

Og putta "min" etter "skulegangen"

Gammel 10-01-08, 21:30   #373
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Pussig, forøvrig, at jeg var den eneste som reagerte på Møøse sitt innlegg.

Nei, ikkje eigentleg. Alle dei andre var sjølvsagt samde med meg. Ikkje uventa.

Gammel 10-01-08, 21:34   #374
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Nei, ikkje eigentleg. Alle dei andre var sjølvsagt samde med meg. Ikkje uventa.

...men du veit, ifølge Bina er det berre lov å reagere på vegne av bokmål for nynorsk bør jo avskaffast likevel

Gammel 10-01-08, 21:42   #375
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Kult. "fulle av dialekt". Minner meg om lingvisteksempelet på at alle ordtypar kan konstruerast som massekonsept i rett kontekst; "there was cat all over the road"

Skriver bare "javel" jeg. :likegreit:

Gammel 10-01-08, 21:52   #376
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Då var eg jaggu ikkje så langt unna. (unna? unda? undå? *roter meg bort*)

Eg er ein helsikes dugeleg knotar!

Gammel 10-01-08, 21:54   #377
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Då var eg jaggu ikkje så langt unna. (unna? unda? undå? *roter meg bort*)

Eg er ein helsikes dugeleg knotar!

Det ser ut til at du bør stole på den instinktive magekjensla og ikkje drive og ro deg bort...

Gammel 10-01-08, 21:58   #378
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ei venninne tå me skriv dialekt på messenger og i mobilmeldingudn, blanda med slek essemmesspråk o greie. D e ikkje så heilt enkelt å fylgje med i, særlig når ho blanda med slænguttrykk frå gamlebygdå i sama slengen.

:svett:

Gammel 10-01-08, 22:01   #379
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ei venninne tå me skriv dialekt på messenger og i mobilmeldingudn, blanda med slek essemmesspråk o greie. D e ikkje så heilt enkelt å fylgje med i, særlig når ho blanda med slænguttrykk frå gamlebygdå i sama slengen.

:svett:

Om man har kul dialekt og gjennomfører bra som du gjorde der, er jeg helt pro dialektskriving.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:05   #380
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Dialekta frå heimtraktane mine vann faktisk Den Store Dialektkåringa i ein eller annan radiostasjon for nokon tid sia. Stor stas og stormande jubel, og lokalavisa gjekk reint tå hengsludn.

Svar

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.