Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?
Jeg har ikke lest hele tråden, men vil likevel komme med mitt siden jeg er mamma til 2 minoritetsspråklige barn (det siste har det vært vanskelig å overbevise kommune- og skolepersonell om, men siden hverken mannen eller jeg snakker norsk eller samisk hjemme, er guttene vores minoritetsspråklige).
På storebror sin skole (liten landsbyskole hvor storebror er den eneste som ikke snakker norsk hjemme) har alt gått fint inntil i år. Hans kontaktlærer presterte å komme med utsagn til storebror, i mitt nærvær, som "Stakkars X, med så mange språk som han skal lære seg", hun kalte ham også språkforvirret og sein, og viste alt i alt lite kunnskap og mange foredommer omkring flerspråklige. Under foreldrekonferansen ble jeg nærmest oppfordret til å snakke norsk med gutten og kutte ned på stillingsprosenten min. På ingen måte ble hans flerspråklighet av henne oppfattet som ressurs. Jeg måtte vise henne regelverket fra min arbeidsplass (en videregående skole) for å vise til at han skulle ha fritakk fra nynorsk - i femteklasseboken i norsk blandes nynorsk og bokmål fullstendig sammen - og ekstra tid på prøver hvor oppgavespråket er norsk.
I minstemann sin nye barnehage ble det laget to grupper barn på hans alderstrinn: alle med utenlandsk bakgrunn kom i en gruppe, alle norske barn i den annen. Gjett om det var vanskelig å innstille til styrer, uten å virke som rasist eller "vi er bedre enn de andre innvandrere" at vi ønsket vores sønn over til avdelingen med norske barn, og det ville vi absolutt, siden minsten skal lære norsk i barnehage.
Mange minoritetsspråklige foreldre ønsker nettop større integrering mellom deres barn og norske barn, så deres barn har en chance for å lære seg ordentlig norsk språk og kultur. Som fremmedspråklig forelder blir man uansett ikke det beste språkmodell i norsk for sitt barn, for selv om man snakker "flytende" norsk, har man ikke samme følelse for språkets finesser, ikke samme nuanserte uttale, og ikke samme kulturelle referanser.
Så ja, jeg synes skjevfordelingen i Osloskolene er et reelt problem, og er forstander av at barn om nødvendig blir busset til skoler lengre ute, så vi unngår skoler hvor nesten alle elever har fremmedspråklig bakgrunn. Unntaket må da være de skoler hvor foreldrene bevisst har valgt et utenlandsk språk og skolesystem, à la Ecole Francaise eller Deutsche Schule. Men det er nok ikke disse som man tenker på i denne sammenheng.