Sv: Jesper Juul - hva synes dere?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Jeg ville ikke kalle deg hovmodig, men selv synes jeg bøker er uvurderlig nyttige på de fleste av livets områder.
Tenk å få tigang på hva så mange andre kloke mennesker tenker og mener!
.
ok da, så har jeg studert i seks år og synes også at bøker kan være til uvurderlig nytte på de fleste av livets områder.
Men akkurat det med barneoppdragelse synes jeg faktisk er så komplekst at jeg blir litt provosert av at det er noen mennesker som sier (jada, jeg vet jeg forenkler fryyyyktelig nå) at om man bare behandler ungene sine med respekt, ja da går alt så mye bedre. Og som også har ganske klare formeninger - slik jeg forstår det - om hva respekt i så henseende er.
Det jeg har lest av JJ har ikke gitt meg lyst til å lese en hel bok av ham, for å si det sånn. Og AW... vel, jeg er ikke særlig mer begeistra for henne, men hun har i alle fall omkring 10 egne barn som hun har testet ut teoriene sine på? Og JJ har et barn? Nå betviler jeg vel at han har basert alt han mener og skriver på erfaringer fra egen oppdragelse, men samtidig så synes jeg at det må være et must at man i alle fall har et par egne barn som man har testet ut tesene sine før man presenterer det for resten av verden . Men det er bare min mening.
For alt i verden, jeg tviler ikke på at JJ og tilsvarende har mye fornuftig på hjertet. Samtidig så kjenner jeg at når jeg leser en del av de svarene han gir, så lurer jeg på hvilken planet han bor på.
Så akkurat når det gjelder oppdragelse av barn, så foretrekker jeg ikke bøker som kun går på det. Da vil jeg faktisk heller lese blader som foreldre og barn (som jeg heller ikke kjøper fast), og shoppe litt meninger her og litt meninger der, snarere enn å sverge til en overordnet teori, som neppe gjør en annet enn veldig frustrert når en selv kommer til kort mht å leve opp til idealene, eller når barna ikke responderer slik som de skal gjøre etter boken.
Men selvfølgelig, kan hende hadde jeg sett annerledes på det om jeg var usikker på min rolle som mor, eller hadde barn jeg virkelig ikke fikk skikk på (uten at jeg med det antyder at dere som leser JJ og tilsvarende har det, altså, ).