Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du om pelsdyroppdrett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-08, 22:17   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes du om pelsdyroppdrett?

Jeg har ikke sansen for pelsdyroppdrett, men bruker gjerne pels av dyr som har levd i naturen og har blitt drept på jakt. Jeg kan også finne på å bruke/kjøpe vintage-pelsplagg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 22:18   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har ikke sansen for pelsdyroppdrett, men bruker gjerne pels av dyr som har levd i naturen og har blitt drept på jakt. Jeg kan også finne på å bruke/kjøpe vintage-pelsplagg.

Kunne du ha tenkt det en hvitungepels, da? (Du vet, av de hvite selungene) :kronisk nysgjerrig;

Gammel 15-01-08, 22:21   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kunne du ha tenkt det en hvitungepels, da? (Du vet, av de hvite selungene) :kronisk nysgjerrig;

Hmmm. Vet ikke.

Det jeg mener er at jeg ser ikke noe galt i å bruke pels fra (eller spise) dyr som har levd et fint og flott liv i frihet og deretter er drept så raskt og effektivt som mulig. Når det kommer til jakt på de selungene må jeg innrømme at jeg ikke helt har sansen.

Sist redigert av Tallulah : 16-01-08 kl 17:54.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 22:29   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man bør behandle dyr generelt så bra som det lar seg gjøre, og slakte dem humant. Og jeg tenker meg at rovdyr, som mink og rev, antagelig vantrives enda mer med å være i fangenskap enn det f.eks. ku og sau gjør, og at det neppe er mulig å "holde" dem på lønnsomt vis under noe som ligner behagelige forhold for dem, og at man derfor ikke burde ha lov til å holde dem i bur. Men det er det eneste argumentet som spiller rolle for meg og som taler for at pelsdyroppdrett er "verre" enn kjøttoppdrett. Et pelsplagg er en bruksting som, selv om den ikke er nødvendig, er nyttig i tillegg til dekorativ - mye på samme måte som en saftig biff er sunn og næringsrik - men ikke livsnødvendig - i tillegg til velsmakende.

Pels av ville dyr, såfremt de er drept under ellers akseptable forhold (ikke utrydningstruet og slikt) synes jeg sånn sett er rimelig moralsk upåklagelig, i likhet med viltkjøtt.

Gammel 16-01-08, 17:52   #5
Left
Passiv

Standard

Signerer Irma.
Måtte bare lage en tråd, for ble litt nysgjerrig.
Har vært på både mink og revefarm, og jeg kan ikke si det ga meg nevneverdig lyst på pelsjakke/kåpe.

Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 17:55   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Pels av ville dyr, såfremt de er drept under ellers akseptable forhold (ikke utrydningstruet og slikt) synes jeg sånn sett er rimelig moralsk upåklagelig, i likhet med viltkjøtt.

Jepp, det blir litt annerledes. Jeg har mye bedre samvittighet når jeg spiser vilt enn når jeg spiser slakterikjøtt. Men jeg sliter litt med tanken på at de kanskje KUN bruker skinnet. Slik som med indianerne som brukte hele dyret, mens "den hvite mann" kom og slaktet ned hele bøffelbestandene, tok skinnet og lot skrottene ligge igjen på markene og råtne. Jeg får litt frysninger av sånt.

Gammel 16-01-08, 18:52   #7
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet ikke stort om oppdrett av pelsdyr, men kunne ikke tenkt meg pels fordi jeg syns det er stygt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.