Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vaksinering

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-08, 22:44   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaksinering

Vaksinerer dere når dere skal til land der det anbefales vaksine? Uansett, eller ser dere det an?

Gammel 23-01-08, 23:39   #2
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaksinering

Nå har ikke vi vært oppe i den problemstillingen mer enn en gang, men vi har gjort det denne gangen. Skal til Thailand og har blitt anbefalt å vaksinere barna mot hepatitt A og B.

Vi tok også flere vaksiner, men det husker jeg rett og slett ikke hva var.

Gammel 23-01-08, 23:42   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Tok vaksiner da vi dro til Mexico. Fulgte anbefalinger fra helsestasjon.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:04   #4
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Ja - vi har vaksinert og revaksinert oss. Koster litt, men ønsker ikke å ta noen sjanser.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:25   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg har gjort det når det gjelder meg. Nå har vi ikke tatt med ungene ut på langtur enda, men kommer nok til å følge rådene ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:32   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ringte akkurat helsestasjonen og vips så hadde vi visst time til Hep A+B vaksinasjon. Føler meg smått hysterisk, men dama var temmelig påståelig. Jaja.

Gammel 24-01-08, 10:35   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Skal man vaksinere seg når man skal til bulgaria? Det viste jeg ikke. Så vi gjorde ikke det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:45   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Skal og skal. Jeg er ikke sikker på om jeg personlig føler det er nødvendig. Men jeg vet jo at det er mye hepatitt ute og flyr der nede. Kanskje like greit å kunne spise på en restaurant uten å bekymre seg for kokkens håndhygiene.

Gammel 24-01-08, 11:07   #9
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Oj? Det var helt fremmed for meg, altså.
Min beste venninne, som forøvrig er gift med en bulgarer, sier at det er unødvendig.

Nå ble jeg veldig i tvil her. Vi skal 14 dager til Bulgaria i fellesferien.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 11:11   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...86:1:0:0:::0:0

Gammel 24-01-08, 11:31   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hepatitt A er jo uansettt greit å ha. Vaksinen altså. Hvis man revaksinerer, er man jo beskyttet omtrent hele livet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 16:42   #12
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Oj? Det var helt fremmed for meg, altså.
Min beste venninne, som forøvrig er gift med en bulgarer, sier at det er unødvendig.

Nå ble jeg veldig i tvil her. Vi skal 14 dager til Bulgaria i fellesferien.

Vi var 1 uke i Bulgaria i fjor sommer og vi vaksinerte ikke. Hørte heller ingen anbefalinger på dette fra reisebyrået.
Litt "østblokk" preg har dog Bulgaria.Vi var kun på hotellet i Tsarevo da det ikke var noe å gjøre/steder å spise utenom hotellet.

Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 16:47   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både og.

Hepatitt A-vaksine har vi valgt å la hele familien få. Ecoral har vi tatt på noen reiser, men ikke på alle. Det er litt ulikt hvordan anbefalingene for Ecoral er.

Jeg har valgt å ta thyfoidfebervaksine en gang selv om det ikke strengt tatt var anbefalt her i Norge, men etter å har rådført meg med lokal lege i bushen valgte jeg det likevel. Gulfebervaksine har jeg tatt der det er påkrevd/obligatorisk.

Malariaprofylakse som ofte nevnes i sammen med vaksiner har jeg valgt litt forskjellig i forhold til. Der er det ikke lett å vite hvilke anbefalinger man skal følge og bivirkningene kan være ganske voldsomme. Jeg har valgt å ta Lariam i regntid et sted fordi jeg da visste at det var veldig mye mygg. Jeg ville ikke valgt å ta Lariam på en annen årstid.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 16:49   #14
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Skal og skal. Jeg er ikke sikker på om jeg personlig føler det er nødvendig. Men jeg vet jo at det er mye hepatitt ute og flyr der nede. Kanskje like greit å kunne spise på en restaurant uten å bekymre seg for kokkens håndhygiene.

Min onkel ble svært dårlig ei tid etter et opphold der. Han fikk påvist hepatitt.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 16:53   #15
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reisebyråene har ofte andre anbefalinger enn folkehelseinstituttet. Jeg hadde absolutt valgt Hep A-vaksine hvis det var anbefalt av fhi. Hoteller er ingen garanti for ren mat *erfart*.

Gammel 24-01-08, 17:10   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Reisebyråene har ofte andre anbefalinger enn folkehelseinstituttet. Jeg hadde absolutt valgt Hep A-vaksine hvis det var anbefalt av fhi. Hoteller er ingen garanti for ren mat *erfart*.

Er det noe minstealder for å kunne få Hep.A-vaksine? Og hvor lenge varer den om du først tar den?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 17:43   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Er det noe minstealder for å kunne få Hep.A-vaksine? Og hvor lenge varer den om du først tar den?

'

Jeg vet ikke om det er noen minstealder, men sønnen vår fikk den første dosen da han var ca. 1 år. Det har kommet noen nye på markedet og jeg aner ikke om man må revaksineres nå, men den som vi har fått må man revaksinere 1 år etter og da skal den vare lenge. Først ble det sagt 5 år, deretter 10 år, men det siste jeg har hørt er at den varer enda lenger.

Gammel 24-01-08, 17:49   #18
Ekkir
Bree

Ekkir sin avatar

Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Ja, de gir den ikke til barn under 1 år.
Vi skal til Egypt i mars og da er lillesnuppa 9 måneder og hun får ikke den vaksinen. Storesøster fikk den i går og den må tas på nytt innen 5 år. Etter det holder den ca. 15 år.
Dette var altså Hepatitt A.

Gammel 24-01-08, 17:52   #19
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Hvor lenge før avreise bør man vaksineres?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 18:16   #20
daffy

daffy sin avatar

daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt å vaksinere de små mot Hepatitt A og B. Hvis man kommer i en akutt situasjon er det større sjanse for å få hepatitt i et fremmed land/ sykehus enn hjemme.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.