Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)
Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.
Muligens er jeg litt naiv og stoler for mye på rettsvesenet, men er det virkelig sånn at man kunne bli satt i fengsel for en handling som et barn sier at hun har sett. Søsteren hennes var jo veldig klar på at dette var et barn med god fantasi. Gjordes det ikke undersøkelser av noe slag?
Brevet var antagelig et viktig element her. Det ville jo stille Robbie i et veldig uheldig lys (særlig siden han ga brevet til Briony, som leste det - å gi noe slikt til et barn tydet ikke akkurat på at han hadde et normalt forhold til mindreårige og sex). Kanskje sverget også Lola på at det var Robbie, hun kan faktisk ha trodd det også, i alle fall der og da, etter det Briony sa. Og det at Robbie var sønn av tjeneren talte nok også mot ham.
Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.
Og videre: Hvordan i all verden klarte Lola å gifte seg med den personen som hadde forgrepet seg på henne? Klarte hun å innbille seg selv at rett person hadde fått sin straff eller var hun klar for et seksuelt forhold i tidlig alder og turte ikke innrømme at det hadde skjedd frivillig?
Jeg tenkte på den siste tolkningen da jeg så filmen. Men den første er jo også mulig.