Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sunne middagstips. Stafett!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-08, 22:10   #1
Kneazle
Passiv

Standard

Sunne middagstips. Stafett!

Jeg trenger inspirasjon!

Sunne, gode hverdagsmiddager. Helst ikke for kompliserte å lage.
Grav fram dine beste oppskrifter, og del med oss andre!

Mitt bidrag er en slags baccalao-light som jeg mekket i dag. Fritt stjålet fra annet forum, om enn noe modifisert. Godkjent av mann og barn, den ble veldig god.

Nok til fire personer:

4-600 g torskefilet
5-6 middels store poteter
2 store løk
2 paprika
Del poteter og grønnsaker i skiver, fisk i biter.
--
Ca 0,5 l. tomatsaus,
feks av et par bokser knuste tomater med chilli og hvitløk. Smak til
med tomatpuré og krydder.

Legg et lag tomatsaus i bunnen av en ildfast form. Deretter
grønnsaker, så poteter og til slutt fisk. Strø salt og pepper over.
Gjenta prosedyren, og avslutt med et lag saus.

Sett formen i ovnen på 200 grader, la den stå i minst en time, gjerne
halvannen. (I mellomtiden kan du feks pusse vinduer eller ta en runde
på ergometersykkelen
Et lite ostedryss på toppen mot slutten av steketida er
godt.

Enjoy!

Venter i spenning på flere bidrag!

Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 23:35   #2
Kneazle
Passiv

Standard

Sv: Sunne middagstips. Stafett!

Ingen?
Jaja, jeg kan alltids finne noe blant i Mims oppskrifter, jeg.

Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 23:38   #3
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mer, mer!

Gammel 25-01-08, 00:00   #4
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Mer, mer!

Hvis du bidrar med en oppskrift, så kanskje det er fler som følger etter...

Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 00:15   #5
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Øh ... Her er det litt tørke på den fronten, og jeg trenger inspirasjon.

Denne retten er enkel og god, og ganske sunn, vil jeg si:

(Jeg finner ikke oppskriften nå, men jeg tar det på slump når jeg skal lage den, så det får duge her også. Oppskriften stammer fra et Tine-hefte som jeg i sin tid plukket opp i nærbutikken.)

Torsk (eller annen fisk) med Snøfrisk-ost

• én pakke (400 g) torsk eller annen fisk
  • 1 boks Snøfrisk-ost (valgfri smak, vi bruker naturell)
  • 1 liten kartong matfløte
  • én paprika
  • en halv purre
  • salt, pepper og muskatpulver
Surr paprika i skiver og purre i ringer. Rør inn snøfriskost og matfløte. Ha i fisk til slutt, gjerne frossen. La stå lenge nok til at fisken har fått putre med en stund. Smak til med salt, pepper og muskatpulver.

Server med ris.

Gammel 25-01-08, 09:43   #6
Kneazle
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 09:50   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karbonader og båtpoteter

600 g. karbonadedeig
1 ss. strøkavring
litt farris
1 ts. Colemans sennepspulver
1/2 finhakket løk
1 egg
salt & pepper

Blandes sammen til deig, formes og stekes i litt smør til de er gjennomstekte.

Sprøstekte båtpoteter:
8-10 økologiske poteter skrelles og deles i ganske små båter
Has i langpanne sammen med:
4 ss. god matolje
Maldonsalt
nykvernet pepper
Basillikum
Oregano
Timian
Stekes på 225C i ca. 25 minutter (varmluft) til de er gylne og sprø.
Serveres med salatblader, agurkskiver, tomatskiver, sylteagurk og finsnittet rødløk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 09:52   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igår laget jeg noe ganske godt. Jeg fant frem et ildfast fat og helte oppi en boks creme fraiche og la purreringer oppå, før jeg la laksefileter oppå der igjen. Salt, pepper og litt limejuice på toppen. Inn i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter. Kokte poteter og revet gulrot og eple med litt lime over som tilbehør.

Noe sier meg at det hadde vært godt å bytte ut creme fraice med fløte.

Gammel 25-01-08, 09:54   #9
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Igår laget jeg noe ganske godt. Jeg fant frem et ildfast fat og helte oppi en boks creme fraiche og la purreringer oppå, før jeg la laksefileter oppå der igjen. Salt, pepper og litt limejuice på toppen. Inn i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter. Kokte poteter og revet gulrot og eple med litt lime over som tilbehør.

Mmmm. En potensiell søndagsmiddag.

Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:25   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære laget denne enkle wok'en i går:

3 kyllingfileter
2 gulrøtter i tynne skiver
1 liten brokkoli, små buketter
1 liten paprika i biter
1 fedd hvitløk
1 løk
noen sukkererter
en klype sesamfrø
soyasaus
sesamolje og rapsolje til steking

Skjær kyllingen i biter og stek den i olje

stek grønnsakene, gulrøtter, løk og hvitløk først , deretter paprika og sukkererter. Bland med kyllingen, strø over sesamfrø og ha soyaolje over.

Grove nudler eller fullkornsris ved siden av. Og chili til de voksne.

Gammel 25-01-08, 10:29   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

denne er veldig lik min families tradisjonelle Olaugfisk (etter grandtante Olaug).
Valgfri fisk i en ildfast form, overhelles fløte blandet med salt og pepper, en hakket purre, noen vårløk eller vanlig løk has i og over det hele strøs revet ost. Servers med mandelpoteter og grønn salat. Veldig godt! Jo mindre fiskebitene er, jo fortere går det, men rundt 30 min skulle holde.

Gammel 25-01-08, 10:35   #12
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Dette hadde vi i går, det er en av favorittene til barna

Kyllingsalat

Tre kyllingfileter i småbiter stekes. Krydres med indisk curry, hvitløkspepper og litt salt. Trengs ikke å avkjøles, det er bare godt at de er litt lune i salaten.
Kok litt makaroni (gjerne fullkorns)
Isbergsalat
litt hjertesalat
Ruccola
Cherrytomater
Paprika
agurk
litt fetaost
noen marinerte hvitløksfedd
oliven ved siden av (ikke alle i huset som liker det)
litt ristede solsikkekjerner
Av og til har vi også i litt frisk ananas, det er veldig godt til, synes jeg

Dressing:
mager Kesam med 2 hvitløksfedd, en dasj sweet chilisaus, litt salt og pepper. Smakes til.

Sist redigert av gnuri : 25-01-08 kl 10:41. Årsak: glemte noe
gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:36   #13
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg trenger inspirasjon!

Sunne, gode hverdagsmiddager. Helst ikke for kompliserte å lage.
Grav fram dine beste oppskrifter, og del med oss andre!

Mitt bidrag er en slags baccalao-light som jeg mekket i dag. Fritt stjålet fra annet forum, om enn noe modifisert. Godkjent av mann og barn, den ble veldig god.

Nok til fire personer:

4-600 g torskefilet
5-6 middels store poteter
2 store løk
2 paprika
Del poteter og grønnsaker i skiver, fisk i biter.
--
Ca 0,5 l. tomatsaus,
feks av et par bokser knuste tomater med chilli og hvitløk. Smak til
med tomatpuré og krydder.

Legg et lag tomatsaus i bunnen av en ildfast form. Deretter
grønnsaker, så poteter og til slutt fisk. Strø salt og pepper over.
Gjenta prosedyren, og avslutt med et lag saus.

Sett formen i ovnen på 200 grader, la den stå i minst en time, gjerne
halvannen. (I mellomtiden kan du feks pusse vinduer eller ta en runde
på ergometersykkelen
Et lite ostedryss på toppen mot slutten av steketida er
godt.

Enjoy!

Venter i spenning på flere bidrag!

Mmm, hørtes kjempegodt ut.

Gammel 25-01-08, 10:43   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget en ordentlig hverdagsmiddag på mandag. Den tok litt tid, men jeg deler den likevel, siden det er en sånn klassisk oppskrift som jeg har inntrykk av har vært litt ute av folks daglige reportoar i noen år.

Kjøttsuppe/småsuppe

900 g høyrygg
4 gulrøtter
6 poteter
1/2 persillerot
6 vårløk
litt hakket persille
salt og pepper

Slik gjorde jeg:

Først delte jeg kjøttet grovt i store biter og la dem i en stor kjele med ca. 5-7 liter kaldt vann, jeg tilsatte salt og pepper i vannet. Jeg skummet godt av etter oppkok og lot kjøttet koke i ca. halvannen time, mens jeg gjorde noe annet. Grønnsakene ble delt i ganske tynne skiver og potetene i terninger. Kjøttet ble delt i små terninger etter det var kokt mørt, og alt av fett og slintrer ble fjernet. Så silte jeg kraften, men det hadde jeg ikke trengt for den var klar og fin. Jeg tok av ca. 1,5 liter av kokekraften som jeg fryste og kan bruke til saus siden. Så blandet jeg i grønnsakene og lot dem koke med kjøtterningene i ca. 25 minutter. Hvis man liker litt harde grønnsaker, kan koketiden sikkert kuttes litt. Jeg syns de skal være litt myke i småsuppe. Tilsatte hakket persille de siste minuttene. Serverte med flatbrød.

Vi er to voksne og et barn og det var nesten ingenting igjen etter vi hadde spist. Det var utrolig godt.

Gammel 25-01-08, 10:47   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde gjester i går og laget Saltimbocca (salto i munnen på italiensk), noe jeg har hatt lyst å prøve lenge. Det var utrolig deilig!

En utbanket kalvesnitselskive til hver (Strøm-Larsen skjærer og banker) saltes og pepres forsiktig.
2 salvieblader legges oppå hvert kjøttstykke.
Spekeskinke (jeg brukte Santa Kristinaskinken til Gilde) festes over kjøttstykke med stålnåler.

Masse meierismør i stekepannen, når denne er varm stekes kjøttstykkene noen få minutter på hver side. Kjøttet tas ut av pannen, hell i litt hvitvin (jeg brukte vermuten Noilly Prat siden denne holder seg i kjøleskapet i månedsvis, og derfor er genial til hvitvinsskvetting i matlaging), ha i litt mer smør og skrap opp stekesjyen fra pannen. Tagliatellepasta (best med fersk, men tørket går ogs) siles av og vendes i sausen fra stekepannen. Serveres med en god salat.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:50   #16
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Nå så jeg at denne tråden skulle være sunn hverdagsmat, så da passet kanskje ikke min rett så godt. Med mindre man er på atkins eller noe slikt da!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:53   #17
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Nå så jeg at denne tråden skulle være sunn hverdagsmat, så da passet kanskje ikke min rett så godt. Med mindre man er på atkins eller noe slikt da!

Nei, sunn hverdagsmat er det vel ikke akkurat. Men retten så kjempegod ut, skal prøves en gang!

Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:54   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg er visst ganske sulten, så jeg slenger ut min oppskrift på laks i folie også. Den er litt inspirert av en fp-tråd fra i sommer, men jeg tror jeg har min egen vri.

Et folieark med en liten klatt smør
1-2 frossen laksefilet (kan være fersk, men frossen gir mer kraft syns jeg)
ca. 1/2 ts maldonsalt og litt nykvernet pepper strøs over fisken

over laksen heller jeg:

1 ss heinz chilisaus (hot)
1 ss rømmekolle
2 ss hakket dill
saften av 1/4 sitron

Alt pakkes godt sammen i foliearket, og folien må ikke sprekke.

Stekes i 25 minutter ca. på 200 C.

Jeg har kokt ris ved siden av og heller kraften som samler seg i foliepakken over risen. En enkel salat med cherrytomater ved siden av er godt. Og gjerne litt tzatziki.

Gammel 25-01-08, 11:24   #19
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Stekt tunfisk og karriris;

3 bokser tunfisk i vann

Ris (jeg bruker fullkornsris, men det smaker utvilsomt best med basmatirsi)

Karri

Kok risen og la den bli ordentlig kald.

Hell vannet ordentlig av tunfisken - jo tørrere, jo bedre.

Stek tunfisken mens du "knuser" den med en tresleiv, el. Den skal bli tørr og crispy. Krydre med karri og litt grillkrydder. Ha tunfisken over i en skål.

Stek ris i omganger i stekepanne (bruk litt olje). Bruk mye karri i hver stekeomgang, og hell risen over i en passende bolle.

Vi pleier å ha råkostblanding og fersk ananas til.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 11:37   #20
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Wow, dette var en deilig tråd. Den enkleste sunne hverdagsretten jeg kommer på er laks bakt i folie med masse pesto smurt over. Utrolig enkelt og samtidig digg!

Nå fikk jeg lyst på Baccalao.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
sunne middagstips

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.