Sv: Hva bør vi velge?
Jeg får mine økogrønnsaker fra kolonihagen og coop, og der er det i hovedsak norske produsenter. Også av tomater, det meste av året. Jeg synes også at dette regnestykket kan være vanskelig, men sånn som appelsiner og bananer må jo reise uansett, så da kjøper jeg øko. Mye "norsk" er ompakket, kjøtt feks. Og norsk fisk har jo vært halve jorda rundt før den kommer til butikken.
Jeg synes dette reiser flere problemstillinger. For det første synes jeg forbrukere burde aksepetere at årstidene kommer tilbake, altså, at man ikke får tak i jordbær utenom jordbærsesongen, asparges utenom aspargessesongen, osv. Dette vil begrense noen av transportutslippene.
For det andre må man som forbruker være skikkelig nøye med å lese på pakkene og unngå langreist når man kan velge og mase, klage og sende mail. Man må være klar over at dersom man ønsker kortreist og nærprodusert øker prisen og den må man i så fall signalisere at man er villig til å betale. Tomater fra Kina og pærer fra Australia, tenk at det lønner seg, enda man skal dyrke dem, hermetisere dem, laste dem og frakte dem, og allikevel kan de koste en femmer boksen. Hva blir arbeiderne betalt? Er det HMS på de bedriftene? Jeg mener forbrukere i Norge bruker lite penger på mat i snitt og er ensidig opptatt av pris fremfor kvalitet. Som gruppe.
For det tredje: det er viktig solidaritet i å kjøpe økomat fra utviklingsland, for det vil stimulere til økt økoproduksjon der, noe som er bra for miljøet og arbeiderne. Og smaken er vanvittig mye bedre.