Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Eksempel: Glitter refererte til en samtale der noen hun bare hadde pratet med på telefon sa at "og så er du så pen!", da han traff henne noe som selvsagt ikke hadde noe med jobben å gjøre. Med forbehold om tonefall og sånt som ikke er så lett å formidle: Jeg kan vanskelig forestille meg at jeg ville tatt som noe annet enn et kjempehyggelig kompliment og levd på det i lange tider. :grunn og antagelig mye mindre vant til komplimenter enn Glitter:
Det betyr selvsagt ikke at Glitter oppfatning av opplevelsen er "feil". Men det betyr naturligvis at jeg vil "rapportere" langt færre tilfeller av trakkasering enn det Glitter gjør.
Jeg opplevde faktisk det at han dro mitt utseende inn i samtalen som veldig ubehagelig. På telefonen hadde vi vært "likeverdige", men han greide med den kommentaren å sette meg veldig "ned". Det var så fullstendig uten sammenheng til noe som helst, og jeg vil i jobbsammenheng helst ha cred for jobben jeg gjør, ikke utseendet mitt.
Det hjelper jo ikke når den stillingen jeg hadde da ble i bransjen omtalt som "promobabe".
Hadde konteksten vært annerledes hadde jeg mest sannsynlig ikke opplevd det som ubehagelig.