Sv: Vil fjerne Pippi
Jeg hørte også intervju med damen fra Lesehuset i Rogaland i morges på radioen. Jeg syns hun har vært drivende dyktig til å få oppmerksomhet om saken sin, jeg. Hun har et budskap i retning at foreldre bør lese mer nyere litteratur for barna sine.
Dette er ingen nyhet, det er ingen skandale, det omfatter ingen kjendiser, ikke noe blod eller gørr er utgytt, barnelitteratur er lavstatus i media, hmm ... hvordan skal hun få ut budskapet da? Jo spissformulere seg selvsagt, vel vitende om at intervjueren ikke kommer til å ha noe problemer med å hente inn kommentarer fra andre (som liker å bli sitert) for å balansere uttalelsene hennes.
Jeg kommer selvsagt til å lese de gamle klassikerne for barna mine, både fordi jeg er veldig glad i dem selv, og fordi jeg syns det er viktig å lære dem om vår felles kultur- og litteraturarv. Men jeg tror damen (irriterende at jeg ikke husker hva hun heter) har helt rett i at vi foreldre for ofte velger det kjente og ikke gidder å sette oss inn i nyere ting.
Vi trenger bøker som speiler samfunnet slik det er i dag; flerkulturelt, ulike familestrukturer, barna går på SFO etter skolen etc.
Sist redigert av daffy : 31-01-08 kl 16:42.
|