|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hjelpes! (Nettavisen om overforbruk)Jeg tror de i et senere program skal ha andre gjelds"ofre". Noen som har mer reelle problemer. En alenemor, blant annet.
|
|
|
#42 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hjelpes! (Nettavisen om overforbruk)
Joda, men nå skrives ikke historien i forkant har jeg skjønt. Så skal man diskutere vedrørende dette er et godt eller dårlig program, så tenker jeg at moralen ved at de ikke fikk lån i er så relevant. (Noe annet hadde vært et under.)
Jeg skjønner hva du skriver, men synes samtidig det kan være ugreit å definere verdige og uverdige gjeldsoffere. Jeg tenker at det er noe veldig galt fatt uansett om man bruker pengene man ikke har på Lindex eller hos en designerforretninger, og derved setter seg og sine i et stort uføre. Jeg kan lettere forstå valgene en aleneforelder som lever på sosialhjelp gjør når hun opparbeider seg gjeld ved å kjøpe alle klassebildene i forbindelse med skolefoto, eller ved å kjøpe haugevis av vinterklær på kredittkort hos Lindex. Samtidig blir jeg på sett og vis mer bekymret (mer på et psykisk plan kanskje) dersom jeg møter en person som bruker enorme summer på helt unødvendige ting, for det framstår så lite logisk og rasjonelt. Jeg har møtt noen av begge typer i jobben min.
|
|
|
#43 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hjelpes! (Nettavisen om overforbruk)For meg er det ikke et vanskelig definisjonsspørsmål, selv om det selvsagt finnes grensetilfeller. Et gjeldsOFFER er OFFER for omstendighetene: Sykdom, samlivsbrudd, arbeidsledighet, kanskje ekstremt dårlige råd fra banken.
|
![]() |
|
|