Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når kan barn sitte i forsetet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 21:10   #1
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Når kan barn sitte i forsetet?

Da tenker jeg på større barn.

Med eller uten bilsete?
Med eller uten airbag?

Har søkt på Trygg Trafikk sine sider, men klarer ikke å finne noe entydig svar.

(Og om noen skulle skule til signaturen min og finne ut at storebror bare er 4,5 så er det altså ikke ham jeg tenker på )

Gammel 31-01-08, 21:13   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Jeg tror det går på høyde, over 1,40 tro? Det skal også ha noe med hvor store/gamle de er mht hvor sterkt skjelettet er.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 21:15   #3
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror jeg klarte å lese meg frem til at de ikke trengte å bruke bilsete når de var over 36 kg og 135 til 150 cm.

Men kan man på noe tidspunkt f.eks ha et barn i bilsete foran i bilen uten å koble ut airbag?

Gammel 31-01-08, 21:23   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Men kan man på noe tidspunkt f.eks ha et barn i bilsete foran i bilen uten å koble ut airbag?

Nei.

Ellers har jeg hørt 10 år og 140 cm, men jeg vet ikke om det er "whatever comes first" eller "whatever comes last".

11-åringen min er 1.62, og sitter bare foran når bilen er full. Jeg setter ham heller i forsetet enn å la noen sitte i midten bak, med hoftebelte.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 21:32   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trygg Trafikk sier følgende:

Sitat:

Barnas plass er bak, men må du likevel plassere barnet foran, må du huske å koble ut airbagen, hvis barnet er under 140 centimeter høyt

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 21:52   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har flere steder sett anbefalingen over 12 år i tillegg til over 140 cm, men jeg ville ikke vært redd for å satt en 11 åring på 162 cm foran, bare så det er sagt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 21:59   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Standard

Se der ja, Teofelia leste sidene på Trygg Trafikk langt bedre og nøyere enn meg

Takk for svar alle sammen!

Gammel 31-01-08, 22:06   #8
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

disse putene som er få kjøpt (bilseteputer) er kun testet og godkjent for opptil 36 kg, dermed kommer kg før høyden 140, iallfall for bruk av pute/sete.

og hoftebelte er helt ut for min del. (har hørt skrekkhistorier om barn som har blitt drept/delt i to. kjempeskummelt )
i bilen min kan jeg justere ned skulderhøyden på beltet så mye at 6åringen min sitter greit.. jeg har også hatt (forovervendt!) barnesetet hennes foran (uten å koble fra airbagen), men vet vel at det ikke er det mest aktuelle, selv om hun sitter mer riktig med sete foran enn uten. om det er godkjent eller ikke, tror jeg ikke det er helt fastsatte regler for; det finnes bør/bør ikke retningslinjer, og skal/skal ikke regler tror jeg.

Gammel 31-01-08, 22:09   #9
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

jeg har også hatt (forovervendt!) barnesetet hennes foran (uten å koble fra airbagen), men vet vel at det ikke er det mest aktuelle

Du har brukt barnesete foran, med aktiv airbag? :jikes: Det er jo direkte farlig.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 22:12   #10
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

disse putene som er få kjøpt (bilseteputer) er kun testet og godkjent for opptil 36 kg, dermed kommer kg før høyden 140, iallfall for bruk av pute/sete.

Hvor finner du dette? Jeg vet at setene går til 36 kg, men kan ikke finne noe om puter. Jeg kan ikke helt skjønne at putene har slike vektbegrensninger, og jeg finner ikke noe om det heller?

Gammel 31-01-08, 22:14   #11
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Standard

jeg har også hatt (forovervendt!) barnesetet hennes foran (uten å koble fra airbagen), men vet vel at det ikke er det mest aktuelle,

Nei, det er definitivt helt uaktuelt.

Gammel 31-01-08, 22:16   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hvor finner du dette? Jeg vet at setene går til 36 kg, men kan ikke finne noe om puter. Jeg kan ikke helt skjønne at putene har slike vektbegrensninger, og jeg finner ikke noe om det heller?

Se på hts side, brio side,akta siden osv

Fant info om det for en stud siden

Gammel 31-01-08, 22:16   #13
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

På begge putene vi har står det E ett eller annet og maks 36 kg på, mener jeg. Min snart 9 åring er 36 kg om et par tre kg, og 140 høy, jeg er ikke komfortabel med at hun skal sitte uten pute, så hvis det finnes puter som tåler flere kg blir jeg glad for tips. Det er hoftene/bekkenet jeg er bekymret for i en kollisjon.

Gammel 31-01-08, 22:20   #14
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

HTS:

Sitat:

eSafe Junior er E-godkjent for barn mellom 4 og 12 år. Hoftebeltet styres bort fra magen uten at sitteputen risikerer å gli frem under barnet ved en kollisjon. Bra sidestøtte, armstøtte og den anatomiske utformningen gjør sitteputen meget bekvem. For å få god beltestyring over brystet til barnet er det å anbefale å bruke Junior i kombinasjon med Beltfix.
Godkjent brukstid: 15-36 Kg

Britax:

Sitat:

BILPUTER

Horizon barn fra 3 år og oppover

Bilpute med regulering

Gruppe 2-3, 15-36 kg, 3 år – oppover

Brio:

Sitat:

Pilo 15-36 kg

Akta.se

Sitat:

Från ca 7 år
Booster deLuxe finns i två färger och passar för framåtvänd åkning från 15-36 kg.

akta.no tror jeg det står som de andre fra 4 år og opp til 7

Gammel 31-01-08, 22:22   #15
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Se på hts side, brio side,akta siden osv

Ah, der fant jeg det hos HTS. Det jeg ser er at puten der er godkjent i sikkerhetsgruppe 3, som er 22-36 kg. Etter det jeg kan skjønne, så finnes det ikke noen gruppe med høyere vekt. Jeg mistenker derfor at "vektgrensen" i dette tilfellet skyldes at man ikke kan godkjenne mot en standard som ikke fins.

Noen som vet mer? Jeg kan ikke helt se at det er naturlig å droppe puten for noen som veier 37 kg og er under 140 cm høy, og Trygg Trafikk skriver ikke noe om vektgrenser når de omtaler puter.

Gammel 31-01-08, 22:56   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trygg Trafikk sier at barn ikke skal sitte foran før de har nådd 140 cm, helt uavhengig av hva de veier. Det vil si at et barn som når 36 kg før det når 140 cm er "tungt nok" til å sitte bak uten pute/bilstol, men ikke høyt nok til å sitte foran. Enkelt og greit.

Gammel 31-01-08, 23:00   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Trygg Trafikk sier at man skal droppe bilstol når barnet er for tungt i forhold til forskriften. Jeg vet ikke om de gjør unntak for puter, men jeg ikke sett noe om det på sidene deres. De kan sikkert klargjøre det hvis noen sender dem en e-post om poblemstillingen. (Jeg vet ikke om jeg gidder selv, all den tid mine lange, tynne jenter neppe noen gang blir offer for problemstillingen.)

Gammel 31-01-08, 23:32   #18
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Her lærte jeg mye... Så mine barn kan nok sitte LENGE på bilbuta, eldste er straks 140 og veier 28 kg, neste er 127 og veier 23. De er 99 og 00 modeller... Har lurt litt på om vi skal fortsette å bruke på eldste, men nå vet jeg at vi skal det Har HTS BeSafe-puter.

Gammel 01-02-08, 09:22   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

jeg har også hatt (forovervendt!) barnesetet hennes foran (uten å koble fra airbagen), men vet vel at det ikke er det mest aktuelle,

Det er ikke bare uaktuellt, men også direkte farlig.
Fra TryggTrafikk;

Sitat:

Barn under 140 cm bør ikke sitte foran aktiv kollisjonspute. I bakovervendt barnestol kan det være direkte livsfarlig.

Bakovervendt barnestol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute der. Barnet kan bli drept hvis kollisjonsputen utløses.

Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Dashbord med kollisjonspute er merket med "airbag" eller "SRS".

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...licShow;ID=929

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:49   #20
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Vår 12 åring på 148cm og 35 kilo sitter særdeles sjelden forran.

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.