Sv: Vil fjerne Pippi (NRK)
Jeg hørte ikke om dette utspillet før sent i går, og fikk meg en god latter da svigermor kom feiende inn døren og omtrent eksploderte i frustrasjon over det håpløse utspillet. Jeg syns det er helt bak mål, ja. Men hensikten hennes, som nok var å formidle at vi må være flinke til å lese ny barnelitteratur også forsvant jo helt i den indignerte påfølgende debatten.
Jeg syns bibliotekene, barnehagene, skolene og bokhandlerne har en viktig jobb ift å fremme ny, god barnelitteratur. Men den trenger da ikke gå på bekostning av de gamle klassikerne? Det er jo ikke alltid man finner det man "trenger" i nyere litteratur. Eksempelvis har jeg lett lenge etter en bok som kunne formidle hva det innebærer å bli storebror. Snupp syns "I magen bor en baby" er skikkelig teit, mens han derimot elsker "Jeg vil også ha et søsken" av Astrid Lindgren. Og jeg må innrømme at jeg syns den siste boken i mye større grad tar for seg det jeg er ute etter å formidle - nettopp hva det innebærer å bli storebror. (Og så er han skrekkelig søt når vi leser den, for han vil nemlig ikke lese om Peter som er sjalu og gjør ugang for å få mors oppmerksomhet, han vil bare lese om det som er koselig. Jeg trodde virkelig at 2-åringer var alt for små til å drive med , men det er de tydeligvis ikke. )
|