Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vask av ull

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 10:43   #21
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Dere som vasker nøstebarnull: Vasker dere forskjellige farger sammen?
Jeg har rød, blå, orange, mørkeblå, grønn, lilla og brune plagg, og når jeg vasker for hånd, så pleier jeg å begynne med det lyse og så gå mørkere og mørkere og bytte vann en gang eller to. Men det er så slitsomt å vaske det for hånd, så jeg har så lyst til å prøve maskinen, men jeg vet ikke om jeg tør, for jeg er redd det skal farge av.

Gammel 01-02-08, 10:43   #22
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg så du hadde kjøpt endel ulltøy fra nøstebarn? Siden det er ubehandlet ull fungerer lanolinen litt som en voksduk, skitten legger seg på overflaten og er lett å vaske av. Jeg vasker det i vaskemaskinen på 30-40 grader og sentrifugeringen det blir utsatt for på ullprogram tåler det helt fint. På Helios får du kjøpt noe som heter Gallesåpe som du kan dyppe i vann og gni på flekkene før du slenger det i vaskemaskinen. Det kan ikke tromles nei.

Du kan også sette inn tøyet med en ullkur (lanolin) i ny og ne, da holder de lenger og bevarer egenskapene lanolinen gir dem.

Slik gjør jeg det også, med unntak av Nøstbran ullfleece, den må ikke under noen omstendigheter i vaskemaskinen. Jeg fikk en forklaring på hvorfor av Nøstebarn, som jeg ikke husker godt nok til å å gjengi

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:46   #23
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom du velger å prøve Nøstebarnulla i maskinen så prøv med et plagg først. Går det fint så går alt fint.

Jeg bruker stort sett bare behandlet ull, og det går i maskinen på 40 grader, og det blir stort sett alltid rent.

Gammel 01-02-08, 10:48   #24
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Uten lanolinet er det bare ekkelt å bruke de så lenge uten vask.

Javel. :ekkel: Jeg for min del tror absolutt det er lanolin igjen i ulla vår på tross av miloen.

Gammel 01-02-08, 10:52   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Slik gjør jeg det også, med unntak av Nøstbran ullfleece, den må ikke under noen omstendigheter i vaskemaskinen. Jeg fikk en forklaring på hvorfor av Nøstebarn, som jeg ikke husker godt nok til å å gjengi

Hm, vi vasker ullfleecen i vaskemaskin vi? Det kan nok hende at vaskemaskinen sliter mer på fleecen, slik at den blir tynnere noe steder, men de ullfleeceplaggene vi har og har hatt er typ luer og ulldresser som ikke har blitt vasket så veldig ofte uansett.

Støtter Adrienne i at det kan være lurt å prøve ett plagg først. Vi har en Miele som er 6 år gammel, ullvugge aner jeg ikke hva er, men nøstebarnullen tåler hvertfall ullprogrammene helt fint i den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:55   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jeg den eneste småbarnsmora på FP som ikke har nøstebarnull? Godt du har andre å spørre til råds, Xian!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:55   #27
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min vaskemaskin er syv år gammel og har ikke ullvugge. Tror jeg. Men den har noe som heter ull håndvask, men jeg har alltid brukt ull 30. Kanskje jeg skulle prøve håndvaskeprogrammet neste gang.

Gammel 01-02-08, 10:56   #28
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er jeg den eneste småbarnsmora på FP som ikke har nøstebarnull? Godt du har andre å spørre til råds, Xian!

Neida, vi er flere som går for bomull og ondskapsfull behandlet ull.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:59   #29
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Neida, vi er flere som går for bomull og ondskapsfull behandlet ull.

Stakkars, stakkars dere.

Gammel 01-02-08, 11:00   #30
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke jeg heller. Jeg tror ikke jeg har ambisjoner om å anskaffe det heller - det vil komplisere hele klesvasksystemet vårt. :enkel:

Gammel 01-02-08, 11:06   #31
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ikke jeg heller. Jeg tror ikke jeg har ambisjoner om å anskaffe det heller - det vil komplisere hele klesvasksystemet vårt. :enkel:

Jeg må si jeg er litt impånert over at dere ikke eier hvite klær for å lette klessorteringen? Eller var det ikke helt sånn det var?

Gammel 01-02-08, 11:06   #32
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg må si jeg er litt impånert over at dere ikke eier hvite klær for å lette klessorteringen? Eller var det ikke helt sånn det var?

Pøhøh, hvitt kan vaskes med andre lyse ting. Problem solved!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:07   #33
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å neida, den eneste nøstebarnullen vi har er nøstebarnteppet, som vi bruker masse, og en pysjamas vi fikk i gave som er alt for liten nå. Jeg bruker bare behandlet ull, og det holder i massevis for mine unger.

Gammel 01-02-08, 11:08   #34
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Ubehandlet ull er som en kresen kjip fetter, må jeg si.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:14   #35
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker sitronsåpe på alle flekker, før vask. Vasker ulla i maskin, med milo (uten parfyme), på 40 grader. Dette er den giftige utgaven ull, den med plast.

Så har jeg endel hjemmestrikket tøy. Dette blir vasket i maskin, på håndvask, 40 grader, og med Milo. Vil påstå at maskinens håndvask er atskillig mildere mot tøyet, enn min håndvask, så det går kjempefint.

Har ikke Nøstebarntøy, men ett par strikkede tepper i nøstebarngarn, og de går i maskinen på ullvask og 40 grader om de må (les: er fulle av spy)

Men det kommer vel helt an på maskinen, og hva slags program man har på den. Men om den vasker mors gensere fint, så klarer den nok barnetøyet også?

Uansett, velkommen hjem

Gammel 01-02-08, 11:15   #36
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nesten sånn. Hvitt undertøy er ble effektivt luket ut fra klesskapet en gang på 90-tallet og har ikke vært savnet (og er bannlyst med tanke på klessortering - barnet har f.eks. aldri hatt hvite bodyer). Hvite klær har aldri vært et tema (bortsett fra hvit bunadsskjorte).

Gammel 01-02-08, 11:29   #37
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig burde alle barneklær vært i bananflekkfarge. Eller, noen burde selvsagt være blåbærflekkfarget også, til pannekakespisebruk. :praktisk:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:29   #38
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nesten sånn. Hvitt undertøy er ble effektivt luket ut fra klesskapet en gang på 90-tallet og har ikke vært savnet (og er bannlyst med tanke på klessortering - barnet har f.eks. aldri hatt hvite bodyer). Hvite klær har aldri vært et tema (bortsett fra hvit bunadsskjorte).

Jeg elsker hvitt! Hvite gensre, hvite skjorter og hvite truser. Det ser rent og delikat ut. Det eneste hvite som forsvant ut av heimen på nittitallet var hvite tennissokker med striper.

Gammel 01-02-08, 11:31   #39
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Egentlig burde alle barneklær vært i bananflekkfarge. Eller, noen burde selvsagt være blåbærflekkfarget også, til pannekakespisebruk. :praktisk:

Man kunne vel laget en mønstret kombinasjon, så det ikke ble så mye sortering av klesvasken.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:32   #40
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Mørke klær kamuflerer vel banan. Eller så er det jo bare å kle opp arvingen i kamoklær.

Emneord
nøstebarnull, ullvask

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.