|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg trenger å vite om jeg kan vaske lyst og mørkt nøstebarn sammen, og har prøvd å spørre i noen andre tråder, men enten, så er det ingen som gjør det, eller så har man vært mest opptatt av hovedinnlegget.
|
|
|
#2 |
|
Fortynnet
|
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vet dessverre ikke med Nøstebarn, men jeg vasker mørkeblå ulltrøyer fra GullUll og Janus og diverse sammen med lyse ullklær, de er helt fargeekte. Kan du ikke teste ved å putte en hvit klut eller noe som det ikke er så farlig med, sammen med de mørke klærne? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vasker alt sammen i vaskemaskinen. Det har aldri farga av, hvis det er det du lurer på. (Imidlertid har jeg vel vaska det alene først). Jeg har en rød ullfleecedress fra Nøstebarn som jeg helst vasker alene, den har en tendens til å loe litt, og det smitter over på lyst tøy. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Ullfleece vasker jeg aldri sammen hvis fargene er ulike. Som Hasselnøtt sider kan det loe og da ser det ikke pent ut. Det samme har jeg sett med ullfrotte. Andre plagg kan godt vaskes sammen, men jeg hadde ikke våget det før de hadde vært gjennom noen vask separat først. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vasker ullpysjen (brun) fra Nøstebarn for hånd. Vannet blir ganske lysebrunt av avfarging selv om jeg har vasket pysjen 8-10 ganger, så den ville jeg ikke vasket sammen med annet tøy. Rød ullfrotté farger også vannet lyserosa. Lyseblå body farger ikke av. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Vasker alltid nøstebarn for hand eg då. Har vaska naturkvite bodyar med rød pysj,lilla ,grønne og brune strømpikar. Går helt fint. |
|
|
|
#7 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg tør ikke, så jeg lurer på det samme
|
|
|
#8 |
|
Come what may...
|
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vasker aldri to forskjellige klær i sammen, gjorde det engang for lenge lenge siden og gjør det aldri igjen.
|
|
|
#9 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vasker det lyse ulltøyet for seg, det rød for seg, det mørke for seg og jeg vasker alt i maskin. Føler at det ikke blir rent nok om jeg tar det for hånd. Men bruker selvsagt vaskemiddel fra Nøstebarn også da, og ikke skyllemiddel.
|
|
|
#10 |
|
Står på egne ben
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Dette håndvasker jeg jo bare, så har jeg både lyst og mørkt, så skyller jeg opp det lyse først, og legger det på kanten av vasken mens jeg skyller opp det mørke. Så har jeg det lyse bestandig først i de to skyllevannene også. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Øyboer
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vasker de samtidig, men siden jeg håndvasker så blir de ikke i vannet samtidig. og så vasker jeg det lyset først. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
...
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Nå har jeg ikke erfaring med nøstebarnklær, men jeg har prøvd å vaske en naturhvit ullbody sammen med andre farger. Jeg syns den fikk en litt ubestemmelig hvitfarge etterpå. Men i stedet for å vaske hver for seg, gikk jeg heller over til å bare kjøpe farget ull. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Live and let live
|
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?
Det er det jeg også har gjort, men så er det veldig styr å vaske det for hånd når jeg har smerter i hender og armer og får vondt når jeg skal gjøre det, så utsetter jeg og utsetter det, og nå trenger alt ullet å vaskes.
|
|
|
#14 |
|
er her
|
Du får gi HP jobben.
|
|
|
|
#15 |
|
Live and let live
|
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Han har gjort det noen ganger, men jeg tror kanskje han har litt lyst til at det skal fungere med vaskemaskin han også.
|
|
|
#16 |
|
Øyboer
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?De sier på nøstebarn at kald vask i maskin kan gå, men man må regne med at det krymper mer enn ved håndvask. At man rett og slett må prøve seg frem. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Lovende
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vasker den røde ullfrottepysjen, brun ullfleece dress og brun ullfrotte genser sammen på 40 grader ullprogram. Fargene holder seg fine, men de krymper litt den første gangen |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Øyboer
Lett å si med en gulpegutt, lengste jeg har holdt den er 4-5 dager. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Fortynnet
|
Jeg hadde en gulpegutt, og måtte vaske alt inkl. ullklær hver dag. Nytter ikke å henge opp klær fulle av gulp til tørk, uansett om det er ubehandlet ull aldri så mye. Nøstebarn ble ødelagt av maskinvask, så der fant vi fort andre alternativer. Hvis du skal vaske i maskin, prøv først med ett plagg (gjerne et fravokst og utslitt ett). |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Finnes her noen som vasker lyst og mørkt nøstebarn sammen?Jeg vasker Nøstebarn i maskin, ganske ny, med ullvugge. Så da fungerer det fint. Det ubehandlet ull som Nøstebarn ikke tåler er varme og bevegelse samtidig, det er drepen.
|
![]() |
|
|