|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberhttp://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=507215 |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Smugleser
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberEnig i at den der er litt tricky, for jeg antar at det er et reelt behov for å ha morgenmøte for meglerne før børsen og annet åpner.
Anda - - - - - Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06 Sist redigert av Anda : 08-02-08 kl 10:15. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Audacious
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberDet som er urimelig her er at endringer i bedriften gjør at hennes arbeidstid brått endres. Hadde det ikke vært mulig å fordele arbeidsoppgaver internt på en sånn måte at hun ikke behøver å være tilstede på jobb så tidlig? Man har forskjellige behov i forskjellige livsfaser, det må være mulig å tilrettelegge sånn at man kan være i en jobb over lengre tid. (Men hun er 48 år, hvor små er egentlig disse barna?)
|
|
|
#4 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberI utgangspunktet kan jeg ikke se at de skulle være så vanskelig å tilpasse arbeidstida så det passet henne og hennes behov. Samtidig er det jo mange som har arbeidstider som er ukurante mht barn, og som må finne løsninger på hjemmefronten. Jeg synes prinsippet må være at arbeidsgiverne strekker seg lengst mulig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberJeg antar at dette ville vært et like stort problem om hun var mann og ikke kunne møte på morgenmøtene. Jeg synes uansett det må være mulig å få til en mellomløsning som Anda skisserer, der hun er på et visst antall møter og har en "vaktskifteordning" med mannen sin.
Mulig jeg overtolker her, men hun vant antageligvis jobben tilbake via rettsak. Med den historikken vil det i nesten alle tilfeller bli et håpløst prosjekt å returnere til jobben. En advokat vil i slike saker da gå til neste skritt, å få frem alle sider ved arbeidsforholde som er uholdbare, slik at det hele ender med forlik eller erstatning. Det kan jo være en slik sak, i så fall ikke helt uvanlig taktikk. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bare sær
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberJeg vet ikke, jeg...
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobber7.30 er ikke forskrekkelig tidlig. Men en arbeidsdag fra 7.30 til 17 som normert er ganske vannskelig. Det krever at en annen leverer og henter i barnehage. Kanskje bor de et stykke unna, og hun leverer i barnehage og mannen henter. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobber
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberFor å være helt ærlig så synes jeg ikke det er ille å kreve at hun skal begynne på jobb kl 07.30 - kvinne eller banksjef eller ei. Det er da hauger av yrker hvor man har arbeidsdager som begynner tidligere enn det! Feks sykepleiere, og jeg regner med at en del av dem også er småbarnsmødre
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Jeg vil bare signere dette innlegget.
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberHer var det falt ut en del ja. Jeg prøver igjen:
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 08-02-08 kl 11:00. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
En som trener
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberEr det ikke relativt kort tid siden (et par år?) Oslo Børs endret åpningstidene sine da? Så denne "plutselige" omleggingen av arbeidstidene er ikke nødvendigvis Handelsbankens påfunn? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fortynnet
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberJeg syns ikke det er noen forskjell på om man er mann eller kvinne her. Og hun er jo ikke alenemor. Det er ikke alle jobber som fungerer med fleksitid, men jeg skjønner jo at det er kjedelig å plutselig bli fratatt et gode sånn. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Smugleser
|
Oppsigelsessaker skal til tingretten, Arbeidsretten behandler tariffsaker, saker etter arbeidstvistloven ol.
|
|
|
#16 |
|
weird
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberKan hun ikke bare skaffe seg en hjemmeværende kone slik mennene har gjort før henne, da?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Peppy!
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberJeg er (etter å ha tenkt meg litt om) enig i at det ikke er urimelig å kreve at dagen må starte 7.30. Problematisk er det jo, all den tid de fleste barnehager i Oslo åpner kl 7.30. Det jeg synes er urimelig er kravet om 47,5 arbeidstimer per uke på kontoret. Videre at det ble oppsigelsesgrunn, bytte av stilling måtte vel vært mer rimelig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Fortynnet
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberDet er jo mange som har jobber der de må starte tidlig, både menn og kvinner. De som jobber på sykehus f.eks. Alle kan ikke begynne sent, uansett hvordan man vrir og vender på det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Protonterapeut
|
Nåh. Alle de oppsigelsessakene jeg kjenner til, har gått for Arbeidsretten. Og ikke alle av dem hadde tariffavtaler i bunn.
|
|
|
#20 |
|
Smugleser
|
Mnja, jeg gir meg ikke helt enda. Se her: www.arbeidsretten.no
|
![]() |
|