Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lillesøster vs. storesøster

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan er jentene dine/jenta di?
Jeg har en storesøster og hun er en stabeis 17 22,08%
Jeg har en storesøster og hun er et sjarmtroll 11 14,29%
Jeg har en storesøster og hun er en sinnatagg 11 14,29%
Jeg har en storesøster og hun er fornuftig 38 49,35%
Jeg har en storesøster og hun er mild i lynnet 15 19,48%
Jeg har en storesøster og hun er hoppende glad 7 9,09%
Jeg har en storesøster og hun er et trasstroll 9 11,69%
Jeg har en lillesøster og hun er en stabeis 37 48,05%
Jeg har en lillesøster og hun er et sjarmtroll 37 48,05%
Jeg har en lillesøster og hun er en sinnatagg 24 31,17%
Jeg har en lillesøster og hun er fornuftig 8 10,39%
Jeg har en lillesøster og hun er mild i lynnet 6 7,79%
Jeg har en lillesøster og hun er hoppende glad 24 31,17%
Jeg har en lillesøster og hun er et trasstroll 29 37,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-08, 22:50   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillesøster vs. storesøster

Nå har jeg lest så mange karakteristikker av lillesøstre etter hvert, som er kliss like mitt eget lille sjarmtroll, at jeg begynner å tro at det må være visse fellestrekk. Stemmer det at storesøstre er de mest snusfornuftige, forstandige, greie og lettstelte, mens lillesøstrene er små stabeiser, sjarmtroll, hissigpropper, gladlopper og trasstroll?

Jeg prøver å lage en poll.

NB: Pollen gjelder deres egne døtre, ikke søstrene deres.

Jeg tror vi må begrense det til nr. 1 og nr. 2 barn. Ellers blir det for komplisert. Altså nr. 1 barn som er jenter og nr. 2 barn som er jenter.

Sist redigert av Polyanna : 09-02-08 kl 22:58.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 22:59   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillesøster vs. storesøster

Kan man snakke for seg selv da?

:guttemamma:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:02   #3
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det mange ting som passet på begge to. Mild i lynnet er derimot fremmedord.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:08   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye passet på Rusket. Det jeg ikke krysset av på var:

Mild i lynnet.

Fornuftig. Nå tror jeg nok hun er fornuftig om hun vil, men hun velger å gjøre andre ting...

Gammel 08-02-08, 23:28   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

lillesøstrene er små stabeiser, sjarmtroll, hissigpropper, gladlopper og trasstroll?

Jeg har ingen døtre, og heller ingen lillesøster, men jeg er en lillesøster, og jeg vet ikke hva andre (f.eks. du) vil si, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen. (Bortsett fra det med sjarmtroll, da, det var jo spot on. )

Gammel 08-02-08, 23:36   #6
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Storemor er skikkelig hissig og snusfornuftig på en måte, mens hun er verdens snilleste på en annen. Tror hissigheten kommer mye av at hun er i ypperste tweenies alder. Og verre blir det!
Lillemor er en utforskende liten trassdronning. Finnes ikke vondt i henne, men hun må plukke på alt. Hun sjarmerer de fleste i senk, men kan like fullt bli sinna som en tyrk. Og storesøster er helten. Og det helten sier, det gjør man. Selv om det betyr at man gjør det motsatte av det mamma sier man skal gjøre. De gjør ikke noe fryktelig galt altså, men feks det å sette seg ned og lese selv om de vet de skal rydde rommet. Eller å tømme skapet for klær, fordi storesøster har sagt at nå kler vi oss ut.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:39   #7
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har et sjarmerende lillesøster trasstroll.
Min egen lillesøster er hissig, har kort lunte og var ekstremt trassen som lita.

Gammel 08-02-08, 23:44   #8
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Min lillesøster er et skikkelig stabeist, men hun er også fornuftig og ikke minst verdens snilleste.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 00:12   #9
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg passer nok veldig godt inn i prototyp lillesøster..

<------------lillesøster (har ikke stemt da)

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 01:25   #10
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har jeg lest så mange karakteristikker av lillesøstre etter hvert, som er kliss like mitt eget lille sjarmtroll, at jeg begynner å tro at det må være visse fellestrekk. Stemmer det at storesøstre er de mest snusfornuftige, forstandige, greie og lettstelte, mens lillesøstrene er små stabeiser, sjarmtroll, hissigpropper, gladlopper og trasstroll?

alltid litt morsomt med sånne teorier om hva det gjør med deg som person/hvilken plass i søskenflokken man har

(jeg er storesøster, og har for lengst slutta å lese sånne teorier!!)

men det siste jeg har hørt at de har forsket på og "kommet frem til", er at måten foreldrene behandler de ulike barna sine er like mye med på å forme personligheten til hvert enkelt barn, som hvilken plass i rekkefølgen det har... ikke vet jeg, jeg har tre lillesøstre (3hel-søstre og muligens en halv, ukjent søster?!) og alle tre søstrene har flere kryss...

Gammel 09-02-08, 06:26   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen søster.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 09:03   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har ingen søster.

Men du har en jente som er storesøster. Jeg tror det egentlig var ens egne barn Polyanna spurte om?

Gammel 09-02-08, 09:25   #13
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Storesøster her i huset er mild i lynnet, fornuftig og et sjarmtroll. Altså veldig lett å ha med å gjøre. Det har hun stort sett alltid vært.

Lillesøster derimot, er alle alternativene, bortsett fra mild i lynnet.
Hun gir mor magesår i en alder av 2 år.

Sist redigert av Trolljenta25 : 09-02-08 kl 09:25. Årsak: Overdreven bruk av smileys
Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 09:26   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

hvor er alternativet dustepoll/har ikke jente/har bare en unge?

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:16   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har 3 gutter.
Er selv lillesøster, men er da barn nr 4 for mamma og barn nr 4 for pappa, men den eneste de har sammen.

Gammel 09-02-08, 10:22   #16
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan visst ikke svare på pollen, for jeg har et nummer 3 barn som er jente.

I forhold til brødrene er hun mer selvstendig og mer opposisjonell. Kan være sintere. Men er også stort sett glad og fornuftig.

Idag ble jeg vekket i halv ti-tiden av en jente som hadde latt meg sove lenge, og som sa at mamma, du får meg til å føle meg trygg. Det arkiverer jeg som ett av tidenes komplimenter, sammen med du er min helt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:37   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Dette blir en dårlig påll for selvfølgelig er 11-åringen mer fornuftig enn seksåringen (selv om seksåringen ikke er ufornuftig bare yngre og derfor tenker hun seg ikke så mye om) og selvsagt er seksåringen mer sjarmtroll enn elleveåringen (elleveåringen er nydelig med et vakkert smil og glimt i øye, men når man er nesten tenåring så er man ikke sjarmtroll lenger). Men det har med alder å gjøre og ikke om de er lille- eller storesøster.

Og selvsagt trasser en seksåring mer enn en elleveåring. Det ligger jo til alderen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:42   #18
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Her er storesøster veldig snill, fornuftig og godhjertet. Mellomsøster (lillesøster i denne pollen) er også snill, men mer trassig, noe som nok også har å gjøre med at hun er i midten, og kanskje føler hun må kjempe litt for oppmerksomheten (De har en lillesøster til.)

Den aller minste er snill og enkel å ha med å gjøre.

Gammel 09-02-08, 10:53   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Dette blir en dårlig påll for selvfølgelig er 11-åringen mer fornuftig enn seksåringen (selv om seksåringen ikke er ufornuftig bare yngre og derfor tenker hun seg ikke så mye om) og selvsagt er seksåringen mer sjarmtroll enn elleveåringen (elleveåringen er nydelig med et vakkert smil og glimt i øye, men når man er nesten tenåring så er man ikke sjarmtroll lenger). Men det har med alder å gjøre og ikke om de er lille- eller storesøster.

Og selvsagt trasser en seksåring mer enn en elleveåring. Det ligger jo til alderen.

Jeg gikk ut fra at sammenligningen skulle gjøres ved samme alder. Altså, når jeg sier at min jente er sintere enn brødrene, tenker jeg spesielt på da de alle var i trassalder.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 11:16   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tør ikke tenke på hva Polyanna selv stemte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.