|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …"Hver tar sin, så får vi andre ingen" - og takke faen for det gitt. |
|
|
|
#22 |
|
Textrovert
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg kan ikke huske at vi leste romaner i det hele tatt på ungdomsskolen. Og ikke så mye på videregående heller, selv om jeg gikk på språklinjen. Jeg husker en døll Michelet-bok fra første gym og etter det husker jeg ingen norske romaner før særoppgaven i tredje gym.
|
|
|
#23 |
|
Borte
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg kan ikke huske at jeg hadde noen tvangslignende leseopplevelser i skoletiden. Lesing var jo det beste jeg visste, så det skulle virkelig være fælt om jeg skulle oppleve det som tvang. Til og med Fuglane på ungdomsskolen falt i smak. Jeg tror ikke vi hadde så mye felleslesing utenom Det angår også deg (av han jødiske forfatteren jeg ikke husker navnet på, han som hadde overlevd Auschwich), men vi måtte lese noe hele tiden og levere bokanmeldelser hver måned. Vi leste mange fine bøker på videregående. Dinas bok, Beatles og Hvite niggere - som jeg hadde lest for lengst og leste for annen gang. Jeg hadde sansen for Amalie Skram og Ibsen-dramaer og fordypet meg videre i det etter introduksjon på skolen.
|
|
|
#24 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg husker at vi sloss oss gjennom Medmenneske av Olav Duun. Norsklæreren var meget begeistret. Jeg mistenker at det er en god bok, men det var det ingen av oss som skjønte den gangen. Antagelig bør jeg gi den en ny sjanse.
|
|
|
#25 |
|
Textrovert
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …
Vi hadde A kiss before dying på pensum i engelsken i andre gym. Jeg leste den igjen for et par år siden og det var moro å se alle glosene jeg hadde streket under og oversatt i margen.
|
|
|
#26 |
|
Øyboer
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg kommer ikke på en eneste bok jeg ikke likte. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Gjer så godt eg kan
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …"Huset med den blinde glassveranda" sleit vi oss gjennom i første klasse på vidaregåande, med analyser og det heile. Eg har ikkje rørt ei einaste bok av Herbjørg Wassmo etter den tid. Sist redigert av Olvina : 12-02-08 kl 11:18. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg leste hele Tora-trilogien på eget initiativ som 12-åring, og syntes de var bra.
|
|
|
|
#29 |
|
Bare sær
Jeg orker heller ikke Wassmo, men det har ingenting å gjøre med at vi leste dem på skolen (det gjorde vi ikke, jeg er for gammel for det).
|
|
|
#30 |
|
Borte
|
Hvor gammel er du da? Huset med den blinde glassveranda kom i 1981.
|
|
|
#31 |
|
Skal rømme
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg har også flere gode litteraturopplevelser fra skolen. Særlig videregående, der hadde jeg en god lærer som gjorde det engasjerende og som virkelig forklarte oss hva som var poenget med tingene. Likte godt Garman og Worse og Hellemyrsfolket jeg! Peer Gynt også, men det var litt mye som var litt mystisk der. Fikk aldri helt taket på den der Bøygen og jeg lurer fortsatt litt på hva den skulle representere.
|
|
|
#32 |
|
Bare sær
Da gikk jeg på universitetet. :fossil:
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Hellemyrsfolket kunne jeg godt klart meg uten. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Signerer, Hålogaland Teater ga den også en fantastisk oppussing.
|
|
|
|
#35 |
|
This is normal!
|
Jeg burde sikkert gi den en ny sjanse, men jeg er redd fjernsynsteaterversjonen sitter litt for godt fast på netthinnen til at jeg orker. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg husker med gru enda at vi leste Hellemyrsfolket på barneskolen, det må ha vært når vi gikk i 5 klasse. Hadde hele greia som høytlesning, hvor alle dialiger stod på stril.
|
|
|
#37 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg husker faktisk ikke hvilke bøker vi måtte lese på skolen. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Bedreviter
|
Ja, det var en flott oppsetning. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Husker ikke så mange av bøkene vi måtte lese. Skal vi se..
|
|
|
#40 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Kan egentlig ikke huske at vi leste så mye romaner på skolen. Ihvertfall ikke på ungdomsskolen. |
|
|
|
![]() |
|
|