Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-08, 23:39   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

"Hver tar sin, så får vi andre ingen" - og takke faen for det gitt.

Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:01   #22
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke huske at vi leste romaner i det hele tatt på ungdomsskolen. Og ikke så mye på videregående heller, selv om jeg gikk på språklinjen. Jeg husker en døll Michelet-bok fra første gym og etter det husker jeg ingen norske romaner før særoppgaven i tredje gym.

I engelsken leste vi "A kiss before dying" av Ira Levin. Det er det eneste jeg kan huske at engelsk litteratur som var av en viss lengde. Men nå gikk ikke jeg i spesielt skærpe klasser, så mulig lærerne skjønte at det var poengløst med kvalitetslitteratur når de færreste hadde lest noe annet enn Isfolket.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:54   #23
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke huske at jeg hadde noen tvangslignende leseopplevelser i skoletiden. Lesing var jo det beste jeg visste, så det skulle virkelig være fælt om jeg skulle oppleve det som tvang. Til og med Fuglane på ungdomsskolen falt i smak. Jeg tror ikke vi hadde så mye felleslesing utenom Det angår også deg (av han jødiske forfatteren jeg ikke husker navnet på, han som hadde overlevd Auschwich), men vi måtte lese noe hele tiden og levere bokanmeldelser hver måned. Vi leste mange fine bøker på videregående. Dinas bok, Beatles og Hvite niggere - som jeg hadde lest for lengst og leste for annen gang. Jeg hadde sansen for Amalie Skram og Ibsen-dramaer og fordypet meg videre i det etter introduksjon på skolen.

Jeg husker jeg syns Catcher in the Rye på engelsk var tung, og det har kanskje gjort at jeg er skepisk til engelsklesing i dag også, men på en annen side likte jeg godt å lese A kiss before dying og Mathilda som også var på engelsk-pensum.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:01   #24
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at vi sloss oss gjennom Medmenneske av Olav Duun. Norsklæreren var meget begeistret. Jeg mistenker at det er en god bok, men det var det ingen av oss som skjønte den gangen. Antagelig bør jeg gi den en ny sjanse.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:02   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

.

men på en annen side likte jeg godt å lese A kiss before dying og Mathilda som også var på engelsk-pensum.

Vi hadde A kiss before dying på pensum i engelsken i andre gym. Jeg leste den igjen for et par år siden og det var moro å se alle glosene jeg hadde streket under og oversatt i margen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:05   #26
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer ikke på en eneste bok jeg ikke likte.

Et dukkehjem likte jeg godt. Kanskje fordi vi bare leste den for så å analyserer den resten av den skoletimen så var det ferdig?

Kanskje norsken på vidergående når for noen få år siden er dårligere enn for litt flere år siden?

Eller kanskje jeg har sluppet billig unna da jeg byttet skole mellom vk1 og vk2, siden norsken går mer eller mindre over 2 år og noen lærere tar forskjellige ting til forskjellig tid?

Vår ære og vår makt av Nordahl Grieg synes jeg og var spennende i 10 klasse *rar*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:09   #27
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

"Huset med den blinde glassveranda" sleit vi oss gjennom i første klasse på vidaregåande, med analyser og det heile. Eg har ikkje rørt ei einaste bok av Herbjørg Wassmo etter den tid.

Eg har alltid vore lesehest av dimensjonar, men etter den opplevelsen der taklar eg ikkje bøker i den sjangeren i det heile tatt.

Sist redigert av Olvina : 12-02-08 kl 11:18.
Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:13   #28
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste hele Tora-trilogien på eget initiativ som 12-åring, og syntes de var bra.
Vi hadde aldri dem i pensum.

Gammel 12-02-08, 11:14   #29
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

"Huset med den blinde glassveranda" sleit vi oss gjennom i første klasse på vidaregåade, med analyser og det heile. Eg har ikkje rørt ei einaste bok av Herbjørg Wassmo etter den tid.

Jeg orker heller ikke Wassmo, men det har ingenting å gjøre med at vi leste dem på skolen (det gjorde vi ikke, jeg er for gammel for det).

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 12-02-08, 11:16   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg leste hele Tora-trilogien på eget initiativ som 12-åring, og syntes de var bra.
Vi hadde aldri dem i pensum.

Jeg også, men det er mulig jeg var 13-14 og ikke 12.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg orker heller ikke Wassmo, men det har ingenting å gjøre med at vi leste dem på skolen (det gjorde vi ikke, jeg er for gammel for det).

Hvor gammel er du da? Huset med den blinde glassveranda kom i 1981.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:41   #31
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har også flere gode litteraturopplevelser fra skolen. Særlig videregående, der hadde jeg en god lærer som gjorde det engasjerende og som virkelig forklarte oss hva som var poenget med tingene. Likte godt Garman og Worse og Hellemyrsfolket jeg! Peer Gynt også, men det var litt mye som var litt mystisk der. Fikk aldri helt taket på den der Bøygen og jeg lurer fortsatt litt på hva den skulle representere. Men jeg likte diktanalysene enda bedre tror jeg. Husker vi tolket en del sangtekster også, i tillegg til de vanlige diktene. Nei vi hadde en god norsklærer. Vi syntes hun var spesiell og rar, og det var hun nok også. Litt overengasjert, og alltid bærende rundt på en piknikkurv (med bøker og sånt i). Husker godt at jeg begynte på vgs og alltid fikk 4 på stilene, men da jeg gikk ut hadde jeg skjønt hvor hun ville og hva som var "godt språk" så da fikk jeg bare 6ere. (*skryyyyte*) Så selv om hun var noe eksentrisk hadde hun jammen sansen for pedagogikk likevel.

På ungdomsskolen husker ikke helt hva vi leste, og jeg mistenker at det var fordi jeg ikke helt fikk det med meg. Tror kanskje de fleste er mer klar for tyngre litteratur på vgs enn på ungdomsskolen.

Det er overraskende (?) mange av oss som ser ut til å ha trivdes godt med lesingen i norsken, men jeg tror nok at vi er et noe skjeivt utvalg som ikke representerer gjennomsnittet av en norskelev i allefall.

Gammel 12-02-08, 11:47   #32
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvor gammel er du da? Huset med den blinde glassveranda kom i 1981.

Da gikk jeg på universitetet. :fossil:

Gammel 12-02-08, 13:10   #33
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hellemyrsfolket kunne jeg godt klart meg uten.
Tarjei Vesaas er også en forfatter som kunne vært unngått for min del.
I engelsk leste vi "Outsiders", siden dette var en av de få engelske bøkene de hadde som klassesett. Den grep ikke meg akkurat.

Ibsen derimot fikk jeg et godt forhold til, selv om det å lese skuespill aldri har vært min greie.

Dere som fikk et antiforhold til Vildanden... Jeg vil anbefale å gi den en ny sjanse. Jeg så den på Trøndelag teater i vår i en flott oppsetning. Det er noe av det beste jeg har sett på teater og kan ikke sammenlignes med antikverte oppsetninger fra fjernsynsteateret sett i et klasserom.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 13:25   #34
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dere som fikk et antiforhold til Vildanden... Jeg vil anbefale å gi den en ny sjanse. Jeg så den på Trøndelag teater i vår i en flott oppsetning. Det er noe av det beste jeg har sett på teater og kan ikke sammenlignes med antikverte oppsetninger fra fjernsynsteateret sett i et klasserom.

Signerer, Hålogaland Teater ga den også en fantastisk oppussing.

Gammel 12-02-08, 13:31   #35
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg burde sikkert gi den en ny sjanse, men jeg er redd fjernsynsteaterversjonen sitter litt for godt fast på netthinnen til at jeg orker.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 00:36   #36
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker med gru enda at vi leste Hellemyrsfolket på barneskolen, det må ha vært når vi gikk i 5 klasse. Hadde hele greia som høytlesning, hvor alle dialiger stod på stril.
Læreren måtte oversette nesten alle dialiger, vi hadde jo ikke engang begynt med nynorsk....

Gammel 13-02-08, 00:40   #37
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker faktisk ikke hvilke bøker vi måtte lese på skolen.

Det som har festet seg er (som nevnt tidligere) det grusomme fjernsynsteaterversjonen av Villanden. ("Far, du må ikke drepe villanden, far" *grusom oppleserstemme*)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 00:50   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var en flott oppsetning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 08:35   #39
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Husker ikke så mange av bøkene vi måtte lese. Skal vi se..

Grensejegararararararar
Villanden(som jeg aldri leste. Vi så fjernsynsteaterets versjon, det holdt heldigvis i massevis til muntlig eksamen )
Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede(veldig glad for at vi måtte lese denne boken!)

Det var de bøkene jeg kommer på i farten, selv om jeg vil tro det var flere bøker i løpet av ungdoms/videregående skole.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 08:47   #40
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Kan egentlig ikke huske at vi leste så mye romaner på skolen. Ihvertfall ikke på ungdomsskolen.
På videregående leste vi Fuglane. Jeg var vel egentlig en av de få som faktisk likte den.

Erasmus Montanus har jeg spilt som teater. Morsom historie.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.