Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekser
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Hva ER dette med kontroll, forresten? Hvorfor MÅ foreldrene vite akkurat hva barna lærer? 
(Mine foreldre hadde ingen anelse, og det gikk bra med meg...)
En stor forskjell nå er at det ikke lenger er barna som blir stilt ansvarlig, men foreldrene. Og lærerne når det er andre veien. Ikke bestandig, men i større grad og oftere.
Som en person skrev i kommentar i bloggen min der jeg tok opp dette temaet om at man i mindre grad ansvarliggjør unger for egen læring i dag:
Sitat:
Han svarte at læreren hans hadde sagt at det var mitt ansvar at han gjorde lekser, dermed så følte han at om jeg ikke sto over han hele tiden, ja så var det ikke hans ansvar.
Når mange møter på en skole som holder foreldrene ansvarlig for ting barna stort sett burde kunne ha vært ansvarlige for selv, så er det kanskje litt av forklaringen på at foreldrene i en del tilfeller tar over for mye også? Det er jo ikke barna som blir innkalt på rektors kontor like mye i dag. Det er foreldrene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|