Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boken som endret mitt liv

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-08, 23:41   #41
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boken som endret mitt liv

Jeg vet ikke helt om det er noen bok som har forandret livet mitt sånn direkte, men en som har gjort særdeles sterkt inntrykk er "Hundre års ensomhet" av Gabriel Garcia Marquez.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 23:54   #42
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Pedro Páramo satt i meg lenge.

Den forandret ikke livet mitt, akkurat, men jeg var på vei ned i en dyp depresjon da jeg leste den, og den hjalp ikke akkurat. Jeg følte meg helt ødelagt etter å ha lest den.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 11:58   #43
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er åndssnobberi å mistenke at Dan Brown neppe ville maktet å forandre livet mitt, så vil jeg gjerne fortsette å være åndssnobb og gjøre Zoë matt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 12:07   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På en indirekte måte endret nok Gunnar Staalesens Varg Veum-krim Din, til døden livet mitt. Jeg syntes det var en knakende god bok da jeg leste den i 1994, en av de aller beste krimmene jeg hadde lest.

Da jeg traff Blåmann høsten -94, var jeg fortsatt sammen med ungdomskjæresten min gjennom fem år. Jeg ble imidlertid raskt redningsløst forelska i Blåmann, og var voldsomt forvirra. Vi var gode venner og spilte fløyte sammen, men jeg måtte jo holde meg på matta. Jeg ville gi ham en liten julegave, og endte opp med å overrekke ham en pocketutgave av Din, til døden. Den vakte oppstuss i den kommende svigerfamilien, gitt! En drøy måned seinere tok jeg skrittet over fra den ene til den andre, og siden har vi holdt sammen. Vi hadde 13-årsjubileum i forrige uke.

(Og ja, gamlekjæresten er fortsatt blant våre nærmeste venner. Han er gift med en studievenninne av meg, som han traff i mitt og Blåmanns bryllup.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:12   #45
Nebbia
Passiv

Standard

Forandret mitt liv er kanskje å ta i litt, men Jan Wieses Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede er vel det nærmeste jeg kommer. En fantastisk bok som var en viktig bidragsyter til å bringe min vininteresse over i en nerdepsykose jeg håper jeg aldri kommer ut av.

Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 00:02   #46
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Det er mange bøker som har gjort voldsomt inntrykk.
Beatles kommer langt opp på lista, det samme gjør Margfolket.

Her også.

Gammel 14-02-08, 09:16   #47
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hvis det er åndssnobberi å mistenke at Dan Brown neppe ville maktet å forandre livet mitt, så vil jeg gjerne fortsette å være åndssnobb og gjøre Zoë matt.

Det er på ingen måte åndssnobberi å være sikker på at Dan Brown ikke ville forandret/påvirke livet ditt.

Jeg glemte forresten boken som virkelig har forandret livet mitt.
"Livsglede" av Søren Ventegodt.
Den halte meg ut av en depressiv tilstand. Og det er jammen ikke verst.

Gammel 14-02-08, 09:33   #48
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Forandret mitt liv er kanskje å ta i litt, men Jan Wieses Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede er vel det nærmeste jeg kommer. En fantastisk bok som var en viktig bidragsyter til å bringe min vininteresse over i en nerdepsykose jeg håper jeg aldri kommer ut av.

En av mine absolutte favorittboeker!

Kommer ikke på noen boeker som har endret livet mitt, men noen boeker har gjort stort inntrykk. Om mus og menn av John Steinbeck var en slik bok. Husker ikke boka som sådan lengre, men det var den aller foerste boka jeg leste som fikk meg til å gråte, og det gjorde stort inntrykk å innse at litteratur kan bevege en så inderlig.

Sist redigert av Palmen : 14-02-08 kl 11:23. Årsak: fjernet en t
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 11:18   #49
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange bøker som har forandret meg, men ikke livet mitt. Jeg har ikke hatt lyst til å bli sykepleier når jeg leste om Florence Nightingale feks. Steinbeck kommer høyt opp på listen. Men også mye "faktabøker". "Mørke midt på dagen" er en bok jeg likte å lese veldig godt, "URO" og "Ingen Ingensteds". Jeg elsket å leste om Kristin Lavrandsdatter triologien, jeg var gravid med min eldste, syntes det passet godt å lese den da.

Nå kom jeg på at boken som nok har forandret livet mitt het: "Å leve med kroniske smerter" Det er ikke høykvalitetslitteratur for å si det slik.

Sist redigert av him : 14-02-08 kl 11:20. Årsak: La til siste setning
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
yndlingslitteratur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.