|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva skal man med barn?
Jo, når du sier det sånn så.
|
|
|
#42 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det er jeg helt enig i.
|
|
|
#43 |
|
Borte
|
For veldig mange tror jeg det i såfall er ensbetydende med å selge et belånt hjem, og det syns jeg er ti ganger mer dramatisk for familien som helhet enn det er for barnet å være i barnehagen. Det var iallefall utelukket for oss, som var godt etablerte, men hadde høy gjeld, da vi fikk barn, å selge huset vi så for oss å bo i resten av livet, slik at en av oss kunne være hjemme med kontantstøtte. I så fall måtte vi bodd i et midlertidig, rimelig hjem et par år, før vi for det første måtte finne en ny jobb, og så måtte finne et nytt hjem som hadde beliggenheten vi ønsket i nærheten av familie og venner. Jeg kan ikke se at det på noen måte hadde vært fornuftig for vår familie å prioritere slik. Når det å prioritere handler om å rykke en hel familie opp med rota og sette hele livet på vent, så er det ikke "bare å prioritere". Man må gjøre det som er mest fornuftig på sikt.
|
|
|
#46 |
|
Leser
|
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)
Enig, jeg mener at vi har diskutert dette innlegget tidligere (det er skrevet i 2005)
Jeg er veldig enig. Hovedsaklig er tidsklemme fenomenet (som jo dette også er en del av) på grunn av at folk får barn rimelig sent, ganske tett og gjerne mens de skal "gjøre karriere". Bedre vilkår for å få barn som studenter sier jeg! Det vil bedre denne situasjonen på en helt annen måte enn kontantstøtten. Jeg er i og for seg ikke helt fjern for at kontantstøtten har noe for seg, men da må pengesummen økes + at det ikke må være mulig å bruke kontantstøtten på dagmamma.
|
|
|
#47 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg er i grunnen enig med deg. Standaren for hva vi "må og bør ha" av bolig, kjøretøy og forbruk har endret seg voldsomt de siste tiårene. Før brukte man vinterkåpe med lapper på albuen, nå kjøper man ny fordi man er lei fjorårets. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)Herremin. Hvorfor går jeg inn på et innlegg i Dagbladet med en sånn tittel. Jaja, jeg får som fortjent.
|
|
|
#49 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)Oh my. Det må være samme fyr som skrev noe vi fikk en link til for en tid tilbake. Forsøket på å ta barnas behov på alvor mistet sin kraft (overfor meg) da vedkommende kun framholder mor som syndebukk.
|
|
|
#50 |
|
Bedreviter
|
Det handler selvsagt om prioriteringer for alle. Jeg for min del prioriterer ikke å fjerne halvparten av familiens levegrunnlag for at en av oss skal kunne være hjemme på heltid med ungene. Delvis fordi jeg ikke har lyst og delvis fordi jeg ikke ser at det er et behov for det. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
er grønn og fin.
|
Selvsagt handler det om prioritering, men til hvilken kostnad.
|
|
|
#52 |
|
Leser
|
Ja, på et individnivå er det snakk om prioriteringer. Og der får vi bare gjøre så godt vi kan hver og en av oss. Jeg gjør mitt beste, du gjør ditt beste.
|
|
|
#53 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)Det er sikkert postet i den andre tråden hvor vi har diskutert dette innspillet, jeg legger allikevel inn link til svaret Tveitereid fikk fra Marie Simonsen og Cecilie Klem; "Hva skal Tveitereid med fedre?"
|
|
|
#54 |
|
Shake it out!
|
Akkurat det reagerte faktisk jeg også på
|
|
|
#55 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#56 |
|
Shake it out!
|
Det handler nok mye om prioriteringer, og ikke alltid bare økonomiske prioriteringer. Jeg jobber 80%, jeg kunne hatt råd til å gå hjemme 100%, uten at vi hadde lidd noen som helst økonomisk overlast. Ikke fordi jeg tjener så dårlig, men fordi vår totale økonomiske situasjon er veldig bra.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 15-02-08 kl 10:18. Årsak: Førte til et par ord |
|
|
|
|
|
#57 |
|
villende
|
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)Det er mange ting her i verden som er et spørsmål om prioritering. Jeg og mannen prioriterer å jobbe 100 % begge to og ha Snupp full tid i barnehage. Vi klarer likevel å prioritere det på en slik måte at han ikke får noe lengere "arbeidsdag" enn det vi får. Og jeg klarer rett og slett ikke å ha dårlig samvittighet for det. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)Jeg synes ingen skal ha dårlig samvittighet om de gjør det beste for familien, enten det er å jobbe 100 % eller være hjemme. Alle er jo forskjellige? Min datter går jo til og med i fulltids-barnehage til tross for at jeg er hjemme (jeg VIL jo jobbe da, men ting gikk ikke som planlagt og nå blir jeg jo hjemme med baby om noen uker), men det er fordi hun selv ønsker det og fordi hun har svært godt av det. Jeg hadde hatt mer dårlig samvittighet om hun var hjemme med meg, for jeg ER ingen supermamma med energi som Skipper'n.
|
|
|
#59 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)Hvis dette nå er en diskusjon om kontantstøtten, kan jeg gjerne gi mitt besyv med til at det øker valgfriheten til noen få. Men det er tross alt veldig få som velger annerledes fordi de får 3600,- i mnd. De aller, aller fleste har enten råd til å være hjemme uten, eller må jobbe åkke som. Likevel spyr vi ut disse pengene over en lav sko. Det er helt feil bruk av samfunnets midler, etter min mening.
|
|
|
#60 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)Det er ekstremt mye som er "feil" bruk av samfunnets midler. Hva skal feks. ei venninne av mamma som er mangemillionær og har 6 barn under 18 år, med barnetrygd feks? Men nå kommer vel kontantstøtten til å fjernes i nærmeste fremtid uansett.
|
![]() |
|
|