Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Favorittforfattere

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-08, 11:01   #21
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favorittforfattere

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg leser alt av Terry Pratchett, Jasper Fforde og Connie Willis etter hvert som det kommer mer.
Jeg har lest alle Harry Potter-bøkene, og kommer sikkert til å lese hva annet nå J. K. Rowling finner på å skrive.
Jeg har lest en del, og kommer til å lese så mye som mulig, av Haruki Murakami, J. M. Coetzee, Charles Dickens, Philip K. Dick, Henrik Ibsen og Dag Solstad, for å nevne noen få.
Jeg har lest det meste, men langt fra alt, av Lars Saabye Christensen.
Og jeg har lest så å si alt av Dorothy Sayers, Jane Austen og Tolkien, og ville lest mer dersom det fantes mer.

En liten digresjon: Hvordan uttaler man Coetzee? Køt-sia, Køtsii, Kåtsi?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 11:06   #22
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg også bare lese Tolstoj hver gang han kommer med noe nytt.

Ja, hvis han kommer med noe nytt, skal jeg da lese det! Pasternak er en annen yndling, forresten.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 11:07   #23
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja, hvis han kommer med noe nytt, skal jeg da lese det!

Om Tolstoj hadde vært mer lik Tupac Shakur hadde han kommet med noe nytt hvert år.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 11:29   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sagt en slags mellomting av Køtse og Køtsi, med trykk på første stavelse, men jeg skal jammen undersøke. BRB.

Gammel 19-02-08, 14:32   #25
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Knut Faldbakken
Ingvar Ambjørnsen
Lars Saabye Christensen
John Irwing
Mark Twain
John Steinbeck
Carlos Ruis Zafron
Paulo Coehlo
George Orwell
Stephen King
Zane Grey
Henry David Thoreau
Ralph Waldo Emerson
Sylvia Plath (regner henne som forfatter selv om arbeidet hennes i all hovedsak bestod av poesi).
Amalie Skram (kanskje ikke aller mest forfatterskapet, men for betydningen hun har hatt ifht. norsk, kvinnelig skrivekunst).
Isabelle Allende + mange, mange flere.

Jeg har også mange ikkeroman-forfattere som favoritter. Dvs; mennesker som har skrevet livsstilsbøker og opplysende lektyre.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 14:46   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm.

Pratchett, Saabye Christensen, Guillou, Wodehouse, Wilde, Tolkien. :enkel:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 14:51   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kotsi, med lang i-lyd og trykk på første stavelse, i henhold til min kollega.

Gammel 19-02-08, 14:54   #28
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

J.M Coetzee uten tvil!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:32   #29
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

John Irving
Marian Keyes
A. Kielland
Nick Hornby
Sadie Smith
Charles Dickens

Gammel 19-02-08, 17:36   #30
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leser ikke så mye krim - men Elizabeth George er favoritten i den sjangeren.

Gammel 19-02-08, 18:00   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Egentlig kan jeg godt finne på å nekte å lese flere bøker av en forfatter hvis jeg likte en bok av vedkommende veldig godt. Fallhøyden blir jo så stor.

Litt det samme her, men det gjelder da ikke de aller mest fantastiske bøkene. Mer bøker jeg liker godt, men som er ganske lettbente, og der jeg mistenker (sikkert ganske grunnløst, for all del ) at forfatteren egentlig ikke har mer enn én god bok i seg. Hvis jeg leser en til som viser seg å virke som en litt blek kopi av den første, føler jeg at det vil gi meg et dårligere inntrykk av den første. The Kite Runner er en slik bok, og Girl with a Pearl Earring, og The Time-Traveller's Wife. Jeg kommer til å trenge veldig gode omtaler fra kilder jeg stoler veldig på for å få lyst til å lese flere bøker av de forfatterne.

Gammel 19-02-08, 20:39   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neal Stephenson, Connie Willis, Pratchett, Fforde, Iain M Banks, GRRMartin, Murakami, LeGuin, Vernor Vinge, Tolkien.

Gammel 19-02-08, 20:46   #33
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen forfattere jeg føler at jeg lese. Eller, Saabye Christensen var vel en sånn forfatter for meg i min ungdom.

Men er er veldig glad i Hamsun, Mykle og Tunstrøm, for å nevne noen.

Gammel 19-02-08, 20:47   #34
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Annik Saxegaard er hun med Ina-bøkene ikke sant? Fantastisk! Jeg elsket de bøkene. har en del Evi Bøgenæs i hyllene også.

Ellers? I tilfeldig rekkefølge (selv om jeg nok ikke kan påstå at jeg leser/har lest alt):
John Steinbeck
Minette Walters
Lars Saabye Christensen
Elisabeth George
John Irving
Mankell
Gabriel Garcia Marquez
... m.fl. :forfatternavnjernteppe:

Gammel 19-02-08, 21:12   #35
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Annik Saxegaard er hun med Ina-bøkene ikke sant? Fantastisk!

Jeg har hele serien og den er bokstavelig talt lest i filler.
Ellers er vel "Pike i sølvgrå bil" den jeg har lest mest.

Gammel 19-02-08, 21:21   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, fine damene. Jeg blir så glad for at jeg ikke er den eneste som liker Ina-bøkene. De er nok de bøkene jeg har lest flest ganger. Og Ina er en ordentlig heltinne. Når jeg leser dem nå så kan jeg sjelden la være å gråte av bare nostalgi.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 21:23   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mykle, ja, hvordan kunne jeg glemme ham!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 22:50   #38
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ina-bøkene. Fiine!

Jeg tror jeg har lest alt av John Irving og Haruki Murakami. Det meste av Isabel Allende og Gabriel Garcia Marques. Jeg har nettopp oppdaget Jasper Fforde, og takk for det! Jeg leser alle reiseskildringer av Bill Bryson jeg kommer over.

Norske forfattere jeg leser mye er Lars Saabye Christensen, Roy Jacobsen, Jo Nesbø. Jeg har og lest det meste av Gunnar Staalesen, men er mett.

Jeg er begeistret for mange gamle klassikere. Austen, Dickens, Kielland kommer jeg på i farten.

Ellers er jeg mer bokmenneske enn forfatterperson. Det er noen serier som er fantastiske, bla HP, LOTR, WoT, Anne fra Bjørkely, Britta og Silver og mange mange flere.

Gammel 19-02-08, 23:01   #39
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her var det mange fine forfattere, og jeg er enig i de fleste. 2 som jeg liker godt som jeg ikke ser er blitt nevnt er

Tamara McKinley
Barbara Kingsolver.

Og Ina og Bøgnes beste bøkene...
Jeg var svak for Lykke, Gulltopp, Hardy-guttene, Bobsey-barna, Lykke-barna, Detektiv Nancy Drew og de 3 detektivene til Alfred Hitchcock. Og lykken er at jeg har de fleste enda!!

Gammel 19-02-08, 23:09   #40
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Og Fem-bøkene av Enid Blyton! *mimrer*

Johan Borgen var vel også en gang en "lese alt av"-forfatter etter at jeg hadde Lillelord-trilogien med i særoppgaven min på gymnaset. *mimrer litt mer*

Emneord
yndlingslitteratur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.