|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Du har veldig mange gode poeng, Gaia, men artikkelforfatteren er da heller ikke for en tvungen tredeling.
Han argumenterer for at menn generelt skal ta en større del av permisjonen, og det er jeg helt enig med ham i.
|
|
|
#22 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror du er inne på noe her!
|
|
|
#24 |
|
villende
|
Nei, men han kaller meg en "kjip mor" fordi jeg ikke "vil" la mannen ta over etter tre eller seks måneder. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)
Helt enig.
|
|
|
#26 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Absolutt, men det er nok endel menn som synes det er vanskelig å stå på krava, og om de da kan få et lite spark i baken av å lese en artikkel om saken i DN, så hurra for det!
|
|
|
#27 |
|
Peppy!
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Ok, så det er mødrene som er de kjipe her. Hvorfor er det altså slik at det er mødrene som skal bestemme hvordan permisjonen er? Er menn for feige til å kreve sin rett? Eller vil ikke menn ta permisjon, og det er da kvinners ansvar å tvinge mannen? Når ble dette kvinnens ansvar alene? Og når menn da velger å ikke kreve 50% så er kvinnen kjip, enten fordi hun ikke tvinger ham eller fordi hun nekter ham? Hvorfor leser vi ikke skjevdeling i permisjon som at enten er mannen lat og en uengasjert forelder eller så er han veik? Nei, det er kvinnens skyld, ene og alene. For det er kvinnen som er ansvarlig for familielivet. Så hun må sørge for riktig permisjonsdeling. Mannen er uskyldig oppi dette, som i så mye annet. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Jeg kjenner at jeg er litt lei av debatten, rett og slett. Og at det som irriterer meg mest er at mødre og fedre skylder på hverandre mht hvem sin feil det er at pappa ikke er hjemme mer enn han er.
|
|
|
#29 |
|
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Jeg er så lei av denne diskusjonen jeg. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Jeg er en helt normal kvinne, med kort vei til jobb og fleksibel arbeidsgiver.
|
|
|
#32 |
|
Gjer så godt eg kan
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Eg er ei heilt normal kvinne, med ei heilt unormal svangerskapskvalme i 9 mnd, vanlegvis kort veg til jobben, men med hyppig reising. Barna mine har ikkje teke flaske, har blitt fullamma til ca 7 mnd og har ikkje vore mogeleg å få i noko særleg fast føde før dei har nærma seg 10 mnd. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er også en normal kvinne, med en helt normal sønn, som ikke ville ta flaske og ikke ville spise noe som helst før han var 9 mnd. Her jeg bor går bussen en gang i timen på formiddagen og det tar 1 time å komme seg med buss til Haukeland. Min eldste sønn derimot, han tok både flaske og pupp om hverandre, og spiste grøt fra han var 4 mnd. Men dette er jo så individuelt fra foreldre til foreldre og fra baby til baby, at det blir helt feil å fortelle andre hvordan de skal organisere permisjonstiden sin. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Ja, det alternativet glemte jeg, Olvina. Full sykemelding. Hurra.
|
|
|
#35 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Uten bil i familien, med skiftjobb, og barn som ikke tok flaske, i tillegg til at vi av diverse grunner måtte velge kortere permisjon med 100% lønn ville det ikke vært mulig for meg å fortsette å amme så lenge som jeg ønsket, og som jeg føler at våre barn trengte det. Å måtte gå tilbake i full jobb 6 månder etter å ha født uten å føle seg i form til det er helt sykt, og for mange kvinner overhodet ikke gjennomførbar. Det vil bli mange flere sykemeldinger hvis dette blir gjennomført, det er jeg overhodet ikke i tvil om. Mødre som jobber, har avbrudd i arbeidsdagen på grunn av amming, og kanskje nattammer flere ganger hver natt i tillegg til at de kanskje går rundt og bysser på en liten baby x antall timer per natt vil garantert få sykemelding av legen sin.
|
|
|
#36 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Må forresten bare tilføye at jeg er helt sjokkert over enkeltes arroganse i denne saken. Gro Nylander har i flere TV-debatter sagt at det er mange mødre som ikke får tilrettelagt amming i arbeidstiden, og spesielt ikke de som jobber skift. De fleste ganger fikk hun som svar at det var så få kvinner som valgte 100% lønn og er i skiftjobb (og kanskje ikke har bil, som oss) at det ikke er noe vits å diskutere det. Jeg blir helt satt ut av slike holdninger. Greit at det ikke er flertallet dette gjelder, men så lenge det finnes kvinner som er i denne situasjonen så må man jo likevel tenke på deres situasjon også!?
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Ikke bare FINNES de kvinnene. Det er mange! Dette er faktisk de VANLIGE kvinnearbeidsplassene! Skiftarbeid og lite fleksibel arbeidstid er faktisk typisk i kvinneyrker!
|
|
|
#40 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Men kanskje det er veien å gå for å forlenget permisjonen? Først en tredeling, oj, det gikk visst ikke så bra, "alle" kvinnene er sykemeldt i flere måneder, vi må utvide permisjonen VOILA 2 års fleksibel permisjon for mor og far, og borte var barnehagekøene. |
|
|
|
![]() |
|
|