Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bokanbefaling til en mannlig novise

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-08, 16:16   #1
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Bokanbefaling til en mannlig novise

Jeg har vokst opp med foreldre som tidlig introduserte bøker og har alltid elsket å lese. Mine svigerforeldre har aldri vært interessert i bøker og min samboer kan ikke huske sist han leste en hel bok. Han har problemer med konsentrasjonen i tillegg, men no har han lyst til å prøve seg på en bok ihvertfall. Noen som kan komme med en anbefaling? Noe som er passelig lettlest for en med konsentrasjonsvansker, men samtidig fengende.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 16:18   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Bokanbefaling til en mannlig novise

Sambo er omtrent i samme kategori, og den eneste boka han har lest på våre snart 7 år sammen er "Den digitale festning" av Dan Brown. Den måtte han ta frem i hver ledige stund sa han, så når han fenges, ja da er det håp for ganske mange

Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 16:20   #3
Marge

Marge sin avatar

Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Er det ikke mye konspirasjoner og diverse i den boken som gjør at man må holde tungen litt beint i munnen?

Gammel 24-02-08, 16:30   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med Doppler av Erlend Loe? Den har mange av de mannlige elevene mine (vgs, 17-18 år) likt, også de som leser lite eller ingen ting ellers. Naiv.Super blir for sær for denne gruppa, men Doppler er ikke så ekstrem - og lettlest er den jo.

Gammel 24-02-08, 16:54   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Min ikkelesende mann har nettopp rast gjennom Stieg Larson sine bøker. Han ble hekta og satt hele kveldene og leste.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:00   #6
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Min ikkelesende mann har nettopp rast gjennom Stieg Larson sine bøker. Han ble hekta og satt hele kveldene og leste.

Samme her. Min mann plages av dysleksi, og har knapt lest noen bok hele sitt liv. Men bøkene til Stieg Larsson har han jammen pløyd seg igjennom med stor iver.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:07   #7
Marge

Marge sin avatar

Standard

Takk for tips alle, skal prøve bøkene til Stieg Larson. Skal sjekke ut Doppler også. Har selv lest Naiv Super, og den tror jeg ikke er noe for ham.

Gammel 24-02-08, 17:10   #8
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er jo Drageløperen lettlest. Min mann elsket den.

Gammel 24-02-08, 17:12   #9
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Ellers er jo Drageløperen lettlest. Min mann elsket den.

Ja, den har jeg lest selv, skal se om jeg klarer å få han til å se forbi tittelen som han syntes var kjedelig.

Gammel 24-02-08, 18:05   #10
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Han kan jo ta light-utgaven først, og prøve seg på noen lydbøker for å se hva han liker? Og Doppler som er nevnt ovenfor her er jo glimrende!!

Mankell, er jo også veldig greie bøker.

Gammel 24-02-08, 18:08   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

www.boksok.no

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 18:10   #12
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Stieg Larsson er et godt tips!

Min mann har oppdaget lydbøker, og er virkelig blitt hektet.

Gammel 24-02-08, 18:13   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tegneserier! Det finnes nå tegneserier i alle stiler og typer. De siste tre tegneseriene jeg har lest har alle vært oppvekstfortellinger: Persepolis, Tepper og Husfred. (Den siste er jo spesielt morsom ettersom hovedpersonen i boken studerer engelsk litteratur og jeg etter å ha lest den sikkert kan imponere i mange forsamlinger om likheten mellom Ullyses og Odyseen. )

Gammel 24-02-08, 18:19   #14
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Krim er jo ofte fengende, ville introdusert Jo Nesbø sine bøker.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 19:48   #15
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Jeg har vokst opp med foreldre som tidlig introduserte bøker og har alltid elsket å lese. Mine svigerforeldre har aldri vært interessert i bøker og min samboer kan ikke huske sist han leste en hel bok. Han har problemer med konsentrasjonen i tillegg, men no har han lyst til å prøve seg på en bok ihvertfall. Noen som kan komme med en anbefaling? Noe som er passelig lettlest for en med konsentrasjonsvansker, men samtidig fengende.

Jo Nesbøes Harry Hole?

Bøkene om politimannen Harry Hole stjal min manns,prototypen på lesenovise, oppmerksomhet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 21:28   #16
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Signerer på all krimen her. Mannen min er veldig glad i å lese, men de siste årene har han ikke hatt tid og ork til så mye. Med passende mellomrom har jeg stukket til ham en krimbok av typen Nesbø, Mankel og nå Larsson, og alt har falt i smak.

Hva med Harry Potter, forresten. De starter jo ganske enkelt, og så blir de mer kompliserte for hver bok.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.