Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvilke regler gjelder for muntlig dialekt?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 12:04   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke regler gjelder for muntlig dialekt?

En ting jeg lurer på er om man i det hele tatt kan snakke om at folk sier noe feil?
Hvor går skillet mellom det man kan legge i sosiolekter og dialekter og det som har med åpenbart dårlige vaner å gjøre?

Hvis man i en familie har lagt seg til å bruke når i stedet for da, mens alle andre med samme dialekt gjør det annerledes, har det noen hensikt å påpeke dette eller er det slik at det ikke bør påpekes?

At voksne snakker slik de vil er jo selvsagt, men jeg tenker litt på barn.
Jeg har barn som blander 3-4 dialekter. Det blir ei rar suppe ut av det. I barnehagen ble det en gang påpekt at eldstemann sa noe feil og at de trente på å venne ham av med det. Dette var en ordstillingsmåte som er helt vanlig i min dialekt og som er naturlig for meg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.