Sv: Frokosten
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Olympia: takket være lang vinterferie har jeg ikke fått med meg at det nylig har vært en tråd om det samme.
Når jeg snakker om å spise frokost kort tid etter man har stått opp så tenker jeg som Nenne - 15 -45 minutter etter at man har stått opp. Man går selvsagt på badet, dusjer, kler på seg, osv - men så er det altså mat før man forlater huset.
Nå er det ifølge den artikkelen altså en professer som hevder motsatt av det som alle andre professorer har hevdet i årevis. Det jeg tenker på er det å fore kroppen med mat jevnlig.
Det gjelder alle måltider. Man trenger ikke spise så mye, men man må spise jevnlig. Ikke for lenge mellom måltidene.
Og det jeg tenker på, og dette er helt subjektivt basert på det vitenskapelige grunnlaget "folk jeg kjenner" - så er opplevelsen at de som dropper frokost tar det igjen (til gangs) på kvelden. F.eks et barn jeg vet om, som dropper frokost, spiser minimalt på skolen, for så å hive seg over middagen og nærmest kjede-spise kveldsmat. Jeg tror ikke det er sunt i det hele tatt å skjev-fordele matinntaket så mye. For barn er det viktig å ha energi til skole / barnehage, til både konsentrasjon og fysisk aktivitet. Videre er det min opplevelse at de som har et slikt spisemønster oftest er overvektige - dette gjelder både barn og voksne.
Jeg er veldig opptatt av å lære barna gode måltidsvaner. Dvs faste måltider, regelmessige måltider, osv. Og spesielt for barn tenker jeg mye på når de når "gå hjem selv etter skolen-alderen". Når de da ikke har spist frokost, og kanskje musespist en brødskive på skolen, så er sjansen stor for at hjemveien går via en matbutikk hvor lommepengene går til cola og skolebrød.
Det der med sultfølelse er jo også mye en vane. Er man vant til lunsj klokka 11 så blir man sulten da. Når man så bytter jobb og de spiser lunsj 11:30 så tror man at man skal dø. Er man vant med frokost hver morgen så blir man sulten da. Men er man vant med å bøtte innpå en svær kaffe og vente 2 timer med frokosten, så er det jo det man forventer og kroppen ber om. Med det mener jeg at det er fullt mulig, spesielt med barn, å venne dem til faste måltider, inklusive frokost.
Enig i mye av det du skriver, men det med at sultfølelse er en vanesak må jeg si noe om... Jeg har 2 ganger (skikkelig helhjerta) forsøkt å kutte ned på antall måltider etter kl 18.00 og frem til leging/midnatt.. Teroriene er det jo mange av, men jeg fikk det for meg at det skulle hjelpe på vekta (å gå ned..). Men jeg trodde jeg skulle dø av sult! Jeg forsøkte i periode på over 2 måneder begge gangene, og startet med klokka 20.00 som et utgangspunkt, for så og skyve det til kl 18.00. Jeg sov dårligere, kunne våkne av at jeg var kvalm, svett og skjelven av sult.. Jeg har ikke diabetes, og er i kategorien spiser døgnet rundt :innsett og slått meg til ro med det: