Sv: Norske talenter (TV2)
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Når det gjelde bandet med de psykisk utviklingshemmede... Noen ganger mener jeg at tv-kanalene har et ansvar for å beskytte folk mot seg selv. Ja, de var flinke. De spilte med en sjarm og en lidenskap som tok fletta av meg. Likevel syns jeg det var dårlig gjort å la dem konkurrere i en slik sammenheng. De hadde overhodet ikke en realistisk sjans til å gå videre.
Voksne mennesker med en psyksisk utviklingshemming har ofte ikke den ballasten andre voksne har til å reelt forstå hva de er med på. Jeg vil våge å tro at mange av deltakerne i dette bandet ærlig og oppriktig trodde de skulle vinne hele greia. De var jo verdensmestre, ikke sant! Og det var lett å se at i hvertfall en av deltakerne var helt knust da hun skjønte de ikke kom videre.
Skuffelse er selvsagt en del av livet, og mulig lærer man mye om skuffelse og takling av dette når de får delta i slike konkurranser? Men er det riktig - etisk - å la noen som ikke har en reell mulighet til å vinne delta på lik linje som mennesker som absolutt kan vinne? Vil ikke det kanskje være mer på å ta motet fra folk enn å oppmuntre dem til slutt?
Ikke vet jeg, og jeg bare spør...
Dette tenkte jeg på også. Og jeg kom fram til at deres deltagelse kan forsvares. Jeg tror ingen (bortsett fra dem selv) trodde de skulle vinne. Men deltagelsen deres er med på å vise mangfold. Og, enda viktigere, det viser at også psykisk utviklingshemmede regnes med når man sier at alle kan delta. De har et talent, de ville vise det fram og det fikk de lov til. Det hadde vært mye verre å høre at de måtte snu i døra fordi det ikke er vits i at "sånne som dem" deltar i utgangspunktet.
Når det gjelder skuffelsen deres, så var det hjerteskjærende å se. Men jeg tror egentlig det så verre ut enn det kanskje var. De tilhører en instutisjon som åpenbart har nok ressurser til å sende dem til TV2-opptak, og da har de helt sikkert også snakket med dem om muligheten for å vinne/tape på forhånd, og de vil garantert bearbeide hvordan det var å være med i ettertid. De i bandet har fått en opplevelse for livet. Kanskje var det ikke udelt positivt, men det tåler alle - også psykisk utviklingshemmede. De ble på ingen måte driti ut, de ble behandlet med respekt og da må det vel være greit? Jeg syns faktisk det er verre at "normale" 4-5-åringer får være med i en sånn konkurranse. Da er det snakk om å bli preget, skuffet og kanskje ta vekk leken fra det å danse for framtiden.
Når det er sagt; jeg tviler ikke et sekund på at at TV2 lot dem delta og ikke minst viste klippet kun for å skape stoppeffekt. Men, som sagt, i dette tilfellet syns jeg ikke de trengte å beskyttes mot seg selv.
|