Sv: Alkohol i puppen
Jeg har nå lest kapittelet om alkohol i Mat og Medisin (nordisk lærebok i ernæring). En feil i regnestykket i første innlegg er at alkoholen fordeler seg jevnt i hele kroppens vann, som utgjør 50-60 % av kroppsvekten til kvinner og 60-70 % hos menn. Ang. biotilgjengelighet, jeg tolker et regnestykke i dette kapittelet som at absorbsjonen av alkohol er tilnærmet fullstendig, med unntak av de 5-10 % som oksideres i mage- og tarmslimhinnen (tilsvarende en "first pass"-effekt). Det er ihvertfall langt mer enn 1/1000 av alkoholen som inntas som absorberes.
Konklusjonen i denne tråden er jeg enig i; melken får samme konsentrasjon av alkohol som mors blod, altså forsvinnende liten. I kapittelet om amming i den samme boken står det: Alkohol overføres til morsmelken i en mengde som tilsvarer den i mors blod. Alkoholmengden vil derfor aldri bli særlig høy. Likevel anbefales det å være forsiktig med alkohol når man ammer, hovedsaklig fordi man er i dårligere stand til å ta seg av barnet når man er beruset.
Altså burde man vel være like forsiktig med alkohol om man gir barnet flaske.
|