|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan muslimer spise gelé?Jeg kjenner at jeg ikke kan noenting om dette, men så bor vi heller ikke i et område med mye innvandrere. Har faktisk ikke sett noen, og det er ingen i bhg til ungene.
|
|
|
#62 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kan muslimer spise gelé?
Mat jøder kan spise etter jødisk lov kalles kosher. Grovt sett er mattyper som er kosher også halal, siden det er flere begrensninger for hva jøder kan spise enn for muslimer, men det er noen forskjeller, bla. er alkohol forbudt i islam, også er det sikkert noen forskjeller i hva man skal mumle over dyrene mens man slakter dem. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kan muslimer spise gelé?Okay, blir det bedre om jeg skriver at "halal er islams svar på kosher", da? Må man skrive det slik egentlig, at man skriver det som kom først som "svaret"? Er det ikke korrekt å skrive det omvendt, for å forklare ting?
|
|
|
#64 |
|
Sv: Kan muslimer spise gelé?Da ble jeg litt klokere.
|
|
|
#65 |
|
Epikur
|
Sv: Kan muslimer spise gelé?Alle reglene i kosher og halal virker jo svært fornuftige med utg.pkt i at man lever i et kjempevarmt ørkenstrøk uten tilgang til kjøleskap. Da er jo ikke skalldyr, blodfylte dyr og svinekjøtt med trikiner greia, melk og kjøtt sammen kan sikkert være en potensiell bakteriebombe og i det hele tatt. Og fra vettuge forholdsregler utvikler det seg til tabu. Som når det kommer til 2008, Norge, kjøleskap osv blir litt unødvendig. Jeg spiser heller ikke blåskjell eller sushi i varme strøk, der jeg antar at hygienen er laber.
|
|
|
#66 |
|
Sv: Kan muslimer spise gelé?Når det gjelder jødene, så følger jo de moseloven og den ble opphevet iom. Jesu fødsel. Eller var det dåp?
|
|
|
#67 |
|
Absolut ateist
|
Jødene mener Jesus ikke er født ennå.
|
|
|
#68 |
|
Prettiest mess ever seen
|
... og de som gjør det, er vel strengt tatt kristne og blåser langt i hva som er kosher.
|
|
|
#72 |
|
Egenial
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har jeg virkelig ingen problemer med å se for meg. Faktisk har jeg større problemer med å kvitt assosiasjonen. Og tanken på lukta. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
Sv: Kan muslimer spise gelé?Nå er det jo etpar andre grunndre til å være veggis enn at kua har så pene øyne da, sånn i forhold til hvor energi som skal til for å lage kjøtt i forhold til hvor mye det gir, industrielt jordbruk/dyrehold, antibiotika osv. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Skrekkøgle
|
Min bror er veggis av alle de overnevnte grunner, pluss av religiøse årsaker. Dvs, de nevnte grunnene kommer fra hans tro.
|
|
|
#77 |
|
-
Sv: Kan muslimer spise gelé?Jeg syns det er litt morsomt at Mim, som både her og ellers, hevder å ikke ha noen respekt for ubegrunnede oppfatninger som følger av religion og desslike mener så sterkt at det er grunn til å anta at matreglene innen jødedommen, og dermed islam, er rasjonelt fundert. Det er naturligvis lett å plukke ut enkelteksempler som faktisk er fornuftige innenfor disse reglene ut fra det vi vet om matvarer og kosthold i dag, men her snakker vi altså om et ørkenfolk som tok diktat fra brennede tornebusker, forbød å sitte på samme stol som en mensturerende kvinne og som fortsatt skjærer vekk en av delene av det mannlige kjønnsorganet som inneholder flest nerveender fordi guden deres påbød det. Rasjonalitet slår meg liksom ikke som en særlig tungtveiende beveggrunn i denne kulturen, og jeg syns det virker mye mer nærliggende å tro at dette er regler som er plukket mer eller mindre ut fra luften – eller diktert av Gud; take your pick – for å skille seg fra nabostammen, og at de var en suksess fordi de mer eller mindre tilfeldig viste seg å falle sammen med et kosthold og en måte å organisere samfunnet på som var levedyktig med de økologiske og økonomiske begrensningene de ble testet mot. Som nyutnevnt kausalitetskonstabel finner jeg denne forklaringen mye mer nærliggende; la et tilstrekklig antall stammeguder prøve hvert sitt regelverk og se hvilken av dem som er mektigst. I vår del av verden ville naturligvis helt andre tabuer og regler vært oppskriften på suksess. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Epikur
|
Sv: Kan muslimer spise gelé?Du har helt rett Ben Murphy; anta at de med de brennende tornebuskene skulle ha logiske årsaker bak matreglene sine? Det var nok å strekke det litt langt.
|
|
|
#80 |
|
Egenial
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tradisjonskost. |
|