Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tynn vs. slank

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-08, 12:11   #21
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Jo tynn er spinklere enn slank, men slank er ikke et ord jeg bruker i dagligtalen. Så når jeg sier "så tynn du er" til noen, er det positivt ment. Og sier heller mager om det er bikket over fra normal til for tynn.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 12:17   #22
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For meg er det stor forskjell. Slank er for meg normalvektig, sunn og frisk. En som er slank kan godt ha litt kurver. En som er slank ser godt ut.

En som er tynn er undervektig. Det er ikke noe kompliment å bli kalt tynn, på samme måte som det ikke er noe kompliment å bli kalt tykk.

Nenne sier det jeg tenker, så jeg slenger meg på! :lat, men slank:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 13:49   #23
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Tynn vs. slank

For meg er slank et positivt og fint ord. Det er en beskrivelse på noe sunt og friskt. Mens tynn er heller negativt ladet som nemt før i tråden.

Min svigerinne og svigermor er tynne.
Tynne i som at ribbeina synes og knoklene stikker ut!
Men de er så kroppsfikserte og sykelig opptatt av at andre er så feite, og at de selv blir feite om de spiser seg mette. Iallefall er det sånn de ordlegger seg i sammen med andre. Hva de spiser når de er alene vet ikke jeg..

Men når de sitter sånn å snakker om seg selv, om hvor tjukke de er eller hvor feite de blir om de spiser to brødskiver, tenker de tydeligvis ikke på at det kan såre andre rundt seg. For meg som gjerne kunne vært litt mindre var dette ganske sårende og tungt å fordøye til å begynne med. Men nå hever jeg meg over dem og kommer heller med en kvass kommentar eller bruker litt selvironi når de setter igang

De skjønner ikke at når jeg eller sambo sier at vi mye heller vil ha litt for mye og kvinnelige former enn å være tynne med ribbeina godt synlig, er dette negativt ment. Men de tar det som et komplement og fortsetter på sin messing om feite folk Så jeg har gitt opp og lar de få holde på med tåplighetene sine!

Denne utblåsningen hører kanskje ikke hjemme i denne tråden..men godt var det å få det ut

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 14:09   #24
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.467
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Tynn er i hvert fall tynnere enn slank. Slank kan sjelden tolkes negativt, mens tynn kan (men må ikke) være det.

Signerer, akkurat dette legge jeg også i begrepene.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 14:14   #25
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Tynn er negativt ladet, slank er positivt.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:13   #26
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Når man er slank er man helt vanlig, altså hverken under eller overevektig.
Når man er tynn er man undervektig etter mitt skjønn.

  Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:21   #27
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Tynn er i hvert fall tynnere enn slank. Slank kan sjelden tolkes negativt, mens tynn kan (men må ikke) være det.

Sånn ville jeg også ha sagt det.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:22   #28
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Bruker bare ordet tynn, slank er et ord som vi sjelden bruker her hvor jeg bor. Har aldrig tenkt på at dette er negativt.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 17:12   #29
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Bruker sjelden ordet slank.
Men tynn er mer negativt ladet enn slank. Jeg synes ikke det er gøy å hele tiden få høre hvor tynn jeg er, men når enkelte forteller meg hvor slank jeg er, da er det litt stas. Merkelig igrunnen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 17:56   #30
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sånn bortsett fra det er "slank" for meg et mer "avansert" ord, og ikke et ord jeg vanligvis bruker i min dialekt. Når jeg snakker, og skriver veldig uformelt/muntlig, så bruker jeg stort sett "tynn". (Sånn sett litt som forskjellen mellom "barn" og "unger", for meg.)

Slik er det for meg også, jeg ville sjeldent sagt "slank", men kunne gjerne skrevet det da "tynn" er mer negativt ladet for meg når jeg ser det skriftlig. Da betyr det ofte for tynn. Muntlig vil samenhengen og betoningen av "tynn" være avgjørende for om det er positivt eller negativt ladet.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 17:58   #31
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Jeg kommenterer sjelden kropp og vekt, men jeg ville brukt tynn og slank om hverandre.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 21:27   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.238
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Jeg vil forresten anta at det i de aller aller fleste tilfeller komme tydelig frem av sammenhengen hva folk legger i ordet?

Om noen sier sånn: " Så fin og tynn du er etter fødselen, allerede, da!"

så skal man vel være mer enn alminnelig vrang for å tolke det negativt?

Men om noen sier " Neimen så TYNN du er da?! SPISER du ikke?? Du må SPISE!" så skal man vel være ualminnelig positiv innstilt for å ikke bli litt snurt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 21:29   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Jeg bruker tynn og slank om hverandre. Men tynn kan selvfølgelig være tynnere enn slank. Før var jeg tynn, nå er jeg sånn rimelig slank, med litt godvilje,.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 00:35   #34
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.866
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

For meg så er tynn mer negativt enn slank.
Jeg veier vel 5-6 kilo mindre enn jeg gjorde før jeg fikk barn, mest pga endret kosthold og høy aktivitet.
Fordi dette er uvandt for folk, får jeg stadig vekk høre at jeg har blitt så tynn, og det setter jeg ikke så veldig pris på.

Samme her! Irriterer meg litt det der, at man får høre at nå har man blitt så forferdelig tynn, nå må du slutte med det der (slutte med hva da??) Jeg går jo ikke og sier at nå har andre lagt på seg, nå må de slutte å spise??

Men det var en digresjon. Svar på spørsmål: Tynn er for tynn, slank er mer positivt.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 01:06   #35
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For meg er det stor forskjell. Slank er for meg normalvektig, sunn og frisk. En som er slank kan godt ha litt kurver. En som er slank ser godt ut.

En som er tynn er undervektig. Det er ikke noe kompliment å bli kalt tynn, på samme måte som det ikke er noe kompliment å bli kalt tykk.


Signerer fullt og helt.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 13:56   #36
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Sv: Tynn vs. slank

.....


Sist redigert av kharadra : 15-08-09 kl 17:10.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 14:14   #37
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.648
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Med slank, tenker jeg på en voksen kropp. Ikke ofte jeg bruker begrepet om barn. På damer: flat mage, hofter, pupper, smekre bein osv. På menn: Litt muskler, men ikke en ruvende kropp og uten love handles.

For meg er tynn mer som carrera beskriver, hvor f.eks timeglassfiguren ikke er tydelig og ribbein/hoftekam etc. synes. Jeg har alltid syntes tynne kropper er pent og har mang en gang forelsket meg i undervektige mannfolk.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 15:29   #38
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Jeg bruker nok tynn og slank rimlig om hverandre.
Slank kanksje mest på voksne og tynn mest på barn.
(uten at jeg er helt sikker på det siste da)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:03   #39
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Da jeg var normalvektig oppfattet jeg meg aldri som slank.

Jeg bruker nok tynn og slank omhverandre, og har ikke noen negativ oppfatning av ordene.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:28   #40
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tynn vs. slank

Er man tynn veier man mindre enn når man er slank.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no