Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 22:43   #121
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

" det vanskelig med noe opså synes jeg det er relevant at det i dagens samfunn er knyttet mye skam til fedme. At dette har en veldig negativ symboleffekt som igjen fører til diskriminering.

Her er kie ved sakens kjerne. Skam.
I tillegg til at det på individnivå kan være den samme belastningen å være under- som overvektig, kan man føle en enorm skal som overvektig.
Jeg var uforberedt på den da jeg plutselig gikk fra normalvektig til overvektig mellom fødslene mine.
Skam er en av de mest ødeleggende følelsene et menneske kan ha, og er en betydelig tillegsbelastning, om en først skal diskutere likheter og ulikheter med å være i hver sin ende av skalaen.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg foreslår at ingen som ikke har prøvd å være undervektig uttaler seg om hvor nært knytta det er til skjønnhetsideal å ha en total mangel på kvinnelige former, å ha spisse kanter og å ha et skjelett til beskuelse for hvem som helst hvis man har på bikini. Så kan de som aldri har vært overvektige gi beng i å uttale seg om hvordan DET føles.

:begynner å bli provosert og oppgitt over kortsynthet her:

Jeg har vært undervektig også.
Jeg trivdes ikke med det, for kroppen min var i ubalanse, og det ga seg en rekke utslag av ubehag.

Men min personlige erfaring med å være i begge ender av vektskalaen er at tilleggsbelastningen med en samfunnspålagt skamfølelse ved fedme oppleves langt mer nedbrytende for min selvbilde - og derav hverdag - enn ubehaget ved å være undervektig.
JEG personlig føler meg bedre med overvekt, for jeg følte så mye ubehag når jeg var undervektig. Men helheltlig trekker dårlig selvfølelse og en stadig tilstedeværende skam så mye ned, at det overhodet ikke kan likestilles - i MINE øyne.

Gammel 05-03-08, 22:43   #122
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at samfunnet stigmatiserer overvektige. Aldri sagt noe annet. Det jeg blir så forbanna oppgitt over er det som HP har vært inne på, den manglende forståelsen andre veien. (og nei, jeg blir vanligvis ikke så provosert over dette, men timingen var usedvanlig kjip.)

Uffda. Dårlig timing kan gjøre mye.
Jeg synes selv at jeg viser mye forståelse andre veien, men kan selvsagt ikke uttale meg om hvordan det oppleves av folk som er undervektige. Selv synes jeg at vi på en måte står på samme side. Selv om vi kanskje rammes på forskjellige måter.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:45   #123
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg er rimeleg trygg på at om denne gruppa skulle tvingast til å velge side, så ville majoriteten valgt å vere undervektig.

Men, hva tenker du at det er relevant i forhold til?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hva synes du om at media forherliger de tynne, og at stjernene bruker undervekt som et grep for å få oppmerksomhet. Og media biter på det, ev. fyrer opp under det? Hvem snakker om Ashley Olson? Ingen. Alle har fokus på Mary Kate, som er ENDA litt tynnere og som har erklært en spiseforstyrrelse.

Hadde det vært "bedre" om undervektige ble foraktet, men samtidig forstått, på samme måte som overvektige?

Jeg leker ikke djevelens advokat, her altså. Jeg er genuint nysgjerrig på å vite hvordan det er å tilhøre den gruppen jeg alltid har ansett som "tynne, og gjett om de er stolte av det!" :tidligere lite innsiktsfull:

Men, er det at media fokuserer på det egentlig et tegn på at det er noe bra? Media stalker også stakkars Britney, uten at hennes livsstil er noe ideal. Jeg kan ikke tenke meg at mennesker flest tenker at Mary Kate er heldig, eller at det var fint da prinsesse Vicoria hadde SF. Det er ofte BEKYMRING som kommer til syne i slike saker. Beundringen, den tør jeg påstå at dem med lavt selvbilde og forstyrret kroppsbilde står for.

Gammel 05-03-08, 22:46   #124
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva synes du om at media forherliger de tynne, og at stjernene bruker undervekt som et grep for å få oppmerksomhet. Og media biter på det, ev. fyrer opp under det? Hvem snakker om Ashley Olson? Ingen. Alle har fokus på Mary Kate, som er ENDA litt tynnere og som har erklært en spiseforstyrrelse.

Hadde det vært "bedre" om undervektige ble foraktet, men samtidig forstått, på samme måte som overvektige?

Jeg leker ikke djevelens advokat, her altså. Jeg er genuint nysgjerrig på å vite hvordan det er å tilhøre den gruppen jeg alltid har sett på som "heldig, tross alt".

Kanskje vi ser ting med forskjellige briller? Jeg ser ingen forherligelse av undervekt i media. Jeg ser mye negativ oppmerksomhet. Jeg ser mye som blir skrevet om modellindustrien, og hvor forferdelig det er med de tynne jentene. Jeg ser innlegg om hvor jævlig stygt det er når man ser ribben og hoftekam. Jeg ser stadige kriseoppslag om kjendiser med synlige knokler, og får meg ikke til å synes at det er positivt for de, bortsett fra at de får oppmerksomhet. Og noe sier meg at det aldri blir laget noen sitcom om "da jeg var så tynn" som den Kirstie Alley fikk til om "da hun var så tykk".

Ja, jeg ser hvordan det går andre veien også. Allikevel tenker jeg noen ganger at man tross alt er heldig som faktisk har assetsene som blir fremstilt som beundringsverdig i alt annet enn på den ekstreme catwalken, nemlig former, figur og farge i kinnene. Så ser jeg nedover min spinkle kropp, og sukker. Da er det egentlig ikke "nok" at jeg kommer inn i små buksestørrelser, altså. ...kombiner det med slaskete hud etter to graviditeter, og skjønnhetsidealet er så langt borte at jeg ikke ser det med kikkert engang.

(og jeg har prøvd den andre siden også, dog under graviditet hvor jeg tippet 100-tallet med god klaring. Da fikk jeg høre at jeg endelig så frisk ut. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:47   #125
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Men, hva tenker du at det er relevant i forhold til?

.

Nei, det var egentlig berre ein strø-tanke ang. kva som er mest stigmatiserande; overvekt eller undervekt.

Gammel 05-03-08, 22:47   #126
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over at mennesker som absolutt hater at deres kropp blir sett på og kommentert, synes at det er vanskelig å forstå at andre som heller ikke har et godt forhold til kroppen sin, (men av andre årsaker) heller ikke liker det.

:har vært tynn, har vært tykk, skjønner alle sammen, kombayah:

En kan jo skjønne veldig godt at andre ikke har et greit forhold til kroppen sin og samtidig mene at samfunnet ikke fordømmer de undervektige på samme måte som de feite.

Klart det må være vanskelig når alle tror man er anorektiker. Men jeg ville heller tillegges mer selvkontroll enn det jeg har, enn å bli kategorisert som dum og helt manglende i selvkontroll. Men det betyr ikke at jeg ikke har empati for enkeltpersoner.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:48   #127
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

. Det er ofte BEKYMRING som kommer til syne i slike saker.

Tja, jeg ser litt påtatt bekymring, jeg. Men mest ser jeg fråtsing i folks private anliggende og sensasjonskåthet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:49   #128
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg ser litt påtatt bekymring, jeg. Men mest ser jeg fråtsing i folks private anliggende og sensasjonskåthet.

Ja, det også. Men det er ikke beundring.

Gammel 05-03-08, 22:51   #129
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det også. Men det er ikke beundring.

Jeg ser beundring. Men en beundring med negativt fortegn, hvis du skjønner hva jeg mener. Sånn "wow, Posh spiser bare reker og cola light. Dama er jo stein hakke sprø, men du verden for en ståldisiplin hun tross alt må ha."

Gammel 05-03-08, 22:51   #130
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

En kan jo skjønne veldig godt at andre ikke har et greit forhold til kroppen sin og samtidig mene at samfunnet ikke fordømmer de undervektige på samme måte som de feite.

Klart det må være vanskelig når alle tror man er anorektiker. Men jeg ville heller tillegges mer selvkontroll enn det jeg har, enn å bli kategorisert som dum og helt manglende i selvkontroll. Men det betyr ikke at jeg ikke har empati for enkeltpersoner.

Hvordan faen kan du si at undervekt er et tegn på selvkontroll? Kanskje det rett og slett er det stikk motsatte? Det kan være like jævlig vanskelig å _spise_ som å _ikke spise_.

Gammel 05-03-08, 22:53   #131
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan faen kan du si at undervekt er et tegn på selvkontroll? Kanskje det rett og slett er det stikk motsatte? Det kan være like jævlig vanskelig å _spise_ som å _ikke spise_.

Jeg tror det Maz sa, var at undervektige (ofte) oppfattes som om de har mye selvkontroll, ikke at de nødvendigvis har det. Siden hun sa at "jeg vil heller tillegges mer selvkontroll enn det jeg har" antar jeg hun mente å si at hun som undervektig ikke nødvendigvis ville ha mye selvkontroll, men at mange ville tenke og tro at hun hadde det likevel.

Gammel 05-03-08, 22:54   #132
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror det Maz sa, var at undervektige (ofte) oppfattes som om de har mye selvkontroll, ikke at de nødvendigvis har det. Siden hun sa at "jeg vil heller oppfattes som å ha mer selvkontroll enn jeg har" antar jeg hun mente å si at hun som undervektig ikke nødvendigvis ville ha mye selvkontroll, men at mange ville tenke og tro at hun hadde det likevel.

Åh.

Vel. Det er i såfall en feiloppfattelse.

Gammel 05-03-08, 22:56   #133
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Det er jo klart at en anorektiker har jernvilje når det gjelder å ikke spise. At denne jernviljen har blitt automatisert, ikke er ønsket av vedkommende osv, endrer ikke på det faktum at en anorektiker IKKE spiser. Og at det å ikke spise krever en disiplin. Det er vel ingen anorektikere som sier at det er ENKELT å være anorektiker?

Eller misforstår jeg hva du vil fram til nå?

Og jeg snakker om anorektikere her. Ikke undervektige som gruppe.

Gammel 05-03-08, 22:56   #134
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det Maz sa, var at undervektige (ofte) oppfattes som om de har mye selvkontroll, ikke at de nødvendigvis har det. Siden hun sa at "jeg vil heller tillegges mer selvkontroll enn det jeg har" antar jeg hun mente å si at hun som undervektig ikke nødvendigvis ville ha mye selvkontroll, men at mange ville tenke og tro at hun hadde det likevel.

Jepp det var det som var poenget.

Sitat:

Men jeg ville heller tillegges mer selvkontroll enn det jeg har, enn å bli kategorisert som dum og helt manglende i selvkontroll. Men det betyr ikke at jeg ikke har empati for enkeltpersoner

Trodde mitt psyke tastatur hadde køddet nå jeg, men den gang ei.

Gammel 05-03-08, 22:57   #135
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stigmatisering av overvektige

Jepp.
Og som noen over her nevnt, skam, man kan fint skamme seg over å være undervektig også.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:57   #136
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Det er jo klart at en anorektiker har jernvilje når det gjelder å ikke spise. At denne jernviljen har blitt automatisert, ikke er ønsket av vedkommende osv, endrer ikke på det faktum at en anorektiker IKKE spiser. Og at det å ikke spise krever en disiplin. Det er vel ingen anorektikere som sier at det er ENKELT å være anorektiker?

Jeg tror kanskje en av forbihverandresnakkingene skyldes at du ser ut til å snakke om anorektikere, mens aC snakker om undervektige generelt (med eller uten spiseforstyrrelser, som i sin tur kan være anoreksi, men ikke trenger å være det).

Gammel 05-03-08, 22:58   #137
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Da kan jeg jo si at overvektige har en jernvilje når det gjelder å spise. Det blir like logisk i mine ører.

For the record. Jeg er ingen anorektiker. Jeg spyr ikke opp maten min. (lenger.) Jeg bare klarer ikke spise, selv om jeg gjerne vil. Det gir meg fysisk og psykisk ubehag. Det er ikke bare anoreksi som er "de undervektiges spiseforstyrrelse".

Gammel 05-03-08, 22:58   #138
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Jeg ser beundring. Men en beundring med negativt fortegn, hvis du skjønner hva jeg mener. Sånn "wow, Posh spiser bare reker og cola light. Dama er jo stein hakke sprø, men du verden for en ståldisiplin hun tross alt må ha."

Jeg har aldri sett slikt stå skrevet der jeg leser hvertfall. Men uansett hva som står i media, så er det jo sensasjonspreget, og ikke representativt for hva den gjengse person tenker mener jeg.

Mine tanker ifht det du leser om reker og cola light, er : Stakkars dame, så forstyrret hun er.

Gammel 05-03-08, 22:58   #139
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje en av forbihverandresnakkingene skyldes at du ser ut til å snakke om anorektikere, mens aC snakker om undervektige generelt (med eller uten spiseforstyrrelser, som i sin tur kan være anoreksi, men ikke trenger å være det).

Ja, jeg tror også at det er litt begrepsforvirring ute og går her.

Gammel 05-03-08, 23:00   #140
Maz
Pauset

Standard

Åh.

Det er likefullt en oppfattelse mange har, akkurat som at feite er late, dumme osv.

Tidligere dro jeg frem Wallis Simpsons berømte utsagn, og jeg tror fremdeles dette er hva mange tror.

Svar

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.