Sv: Medaljens bakside - slankeoperasjoner (bt.no)
I legeforeningens tidsskrift 1/2007 er det to artikler. En om operasjoner på offentlige sykehus og en om operasjoner på Aleris.
Det som skiller de to er komplikasjonsraten. Det er jo noe med erfaringer til kirurgene også. Dette er et håndtverk. Mange steder opererer de 1-2 i uken. Aleris tar 12-20. Legen der har operert over 1000 stykker og har ikke noen komplikasjoner av denne arten.
Jeg leste denne artikkelen i går, og det som sjokkerte meg er at mannen har klaget på smerter siden like etter operasjonen. Hvorfor i all huleste reagerer ikke legen? På Aleris er kirurgene innom pasientene ofte de første døgnene det, minste tegn til at noe KAN være galt og de tar tak i det. Når det gjelder risikoen ved narkose så går jo det også på hvor lenge de opererer og hvor dyp narkosen må være. Aleristeamet er samkjørte og bruker kort tid på disse operasjonene. Under en time for de aller fleste.
Jeg har hørt om andre fra Haugesund som har hatt komplikasjoner. Og en av dem har ikke hatt oppfølging overhode fra sykehuset i ettertid. Det er hårreisende.
Mange tror en velger å ta det brivat bare fordi en ikke vil vente, men det handler også om å kunne velge hvem som opererer. Det kan være dyktige personer, men dette er såpass spesialisert, og har såpass risiko at jeg ville være litt selektiv på hvor og hvem som fikk operere meg.
Nå er det jo mange dyktige leger andre steder enn på Aleris, mange av dem opplert av Aleris sin kirurg.
Jeg hadde for et par uker siden et spørsmål om noe vedrørende operasjon. Jeg sendte mail til legen, og fikk svar under 3 timer senere. Det kaller jeg service.
|